لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۲۲

انتقاد رئیس سازمان دارو از اختصاص ارز دارو به لوازم آرایشی


در حالی که خبرگزاری فارس به نقل از «یک مقام ارشد بانک مرکزی» گزارش داده بود، وزارت بهداشت ارز اختصاص یافته برای دارو را صرف خرید «کالاهای آرایشی و بهداشتی» کرده است، یکی از مسئولان وزارت بهداشت آن را «دروغ محض» خواند و گفت که این وزارتخانه خود شاکی اصلی ماجرا است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت بهداشت، احمد شیبانی، رئیس سازمان غذا و دارو وزارت بهداشت روز پنجشنبه، ۲۳ آذر گفت: «اتفاقاً ما شاکی هستیم که چرا به جای این ‌که ارز مرجع را به داروهای حیاتی و مورد نیاز و نیز برخی تجهیزات پزشکی که امروز از مهم‌ترین اولویت‌های کشور است اختصاص دهند، آن را برای خرید و واردات لوازم آرایشی و خودروهای لوکس اختصاص داده‌اند.»

آقای شیبانی افزود: «کسانی که از الفبای تخصیص ارز اطلاع دارند می‌دانند که هیچ‌گونه ارزی به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برای توزیع داده نمی‌شود ... و اینکه گفته شده است وزارت بهداشت و درمان ارز در اختیار شرکت‌های واردکننده کالاهای آرایشی قرار داده است دروغ محض است.»

در روزهای اخیر مقامات وزارت بهداشت و درمان بار‌ها سیاست‌های بانک مرکزی کشور را در رابطه با اختصاص ارز به بخش‌های مختلف به چالش کشیده‌اند.

به گفته مرضیه وحید دستجردی، وزیر بهداشت و درمان، بانک مرکزی در تخصیص ارز برای دارو «تعلل» می‌کند.

خانم وحید دستجردی می‌گوید، تاکنون فقط ۸۵۰ میلیون دلار ارز برای خرید دارو تامین شده در حالی که برای این امر دو و نیم میلیارد دلار لازم است.

اما خبرگزاری فارس روز چهارشنبه گزارشی را به نقل از «یک مقام ارشد بانک مرکزی» که این اظهارات را تکذیب می‌کرد.

این مقام بانک مرکزی که نام او منتشر نشده است، با اشاره به سخنان مسئولان وزارت بهداشت گفت: «این مطالب به هیچ عنوان صحت ندارد و به اندازه سال‌های گذشته، ارز برای واردات دارو تخصیص یافته است.»

او افزود: «متأسفانه متولیان این امر، بخش قابل توجهی از ارز تخصیصی برای دارو را صرف واردات لوازم آرایشی کرده که این موضوع باعث شد دقت و نظارت بانک مرکزی برای واردات اقلام دارویی افزایش یابد.»

گزارش‌ها حاکی از آن است که بازار دارو در ایران روزهایی بحرانی را طی می‌کند و فهرست داروهای نایاب در کشور مدام گسترش می‌یابد. از جمله این داروهای نایاب می‌توان به داروهای بربوط به بیماری‌های تالاسمی، هموفیلی، هپاتیت بی، انواع سرطان‌ها و نیز داروهای بی‌هوشی اشاره کرد.
XS
SM
MD
LG