لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۵۷

«گسترش معلولیت در بیماران هموفیلی» ایران به خاطر کمبود دارو


داروی بیماری هموفیلی (خون‌تَراوی).
داروی بیماری هموفیلی (خون‌تَراوی).
احمد قویدل، مدیرعامل سابق کانون هموفیلی ایران، خبر داد که در ایران برای مقابله با کمبود دارو، سهمیه‌های دارویی بیمارستان «نصف شده» است و به همین دلیل بیماران هموفیلی به مراحل معلولیت‌های مختلف مفصلی وارد شده‌اند.

احمد قویدل روز جمعه ۱۰ آذر در گفت‌وگو با خبرگزاری کار ایران، ایلنا، با تاکید بر این که سلامت بیماران هموفیلی از زمانی که تحریم‌ها به صورت گسترده‌تری اعمال می‌شود «صددرصد تهدید شده است» افزود که «وزارت بهداشت نمی‌تواند همین موجودی دارو را درست کنترل کند البته این ناتوانی در موقعی که دارو کافی بود هم وجود داشت».

هموفیلی نوعی اختلال ارثی است که بر اثر آن، خون در محل بریدگی بند نمی‌آید. مبتلایان به این اختلال باید برای انعقاد خون خود از دارو استفاده کنند.

مدیرعامل سابق کانون هموفیلی ایران در گفت‌وگوی خود با ایلنا افزود که هم‌اینک بسیاری از بیماران هموفیلی در ایران به روش‌های درمانی قدیمی روی آورده‌اند و به‌ناچار بعد از خونریزی از دارو استفاده می‌کنند و با این کار هر نوبت خونریزی یک صدمه معینی را به مفصل‌های بیمار وارد می‌کند.

احمد قویدل با اشاره به این که «بیش از ۷۰ درصد بیماران هموفیلی گرفتار انواع و اقسام معلولیت‌های مختلف هستند» گفت که به خاطر مشکلات پیش‌آمده در حوزه دارو، «این امر در حال حاضر چندین برابر تشدید شده است به طوری که عوارض آن را در چند سال آینده مشاهده خواهید کرد».

وی در ادامه گفت که مرگ یک بیمار هموفیلی خیلی مورد توجه رسانه‌های گروهی قرار می‌گیرد، اما واقعیت این است «حرکت خاموش معلول شدن طیف بزرگی از بیماران هموفیلی ما خیلی مهم‌تر از این است».

اشاره وی به مرگ یک نوجوان ۱۵ ساله مبتلا به هموفیلی در جنوب غربی ایران است که ماه گذشته به خاطر کمبود دارو جان خود را از دست داد.

در هفته‌های اخیر گزارش‌های مختلفی در خصوص کمبود دارو در ایران، ازجمله داروهای بیهوشی و هپاتیت، منتشر شده است که طبق گزارش‌ها، علی‌رغم معاف بودن دارو از تحریم‌های آمریکا علیه ایران، این کمبود تحت تأثیر تحریم‌ها و همچنین کمبود ارز در ایران بوده است.

۲۳ آبان‌ماه احمدی قویدل که هنوز سمت مدیرعاملی کانون هموفیلی ایران را برعهده داشت هشدار داد که ذخایر دارویی بیماران هموفیلی «رو به پایان است و یا در بسیاری از موارد پایان یافته است».
XS
SM
MD
LG