لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۳۹

وزير نفت ايران : شرايط ما در اوايل تحريم، سخت بود


رستم قاسمی، وزير نفت ايران، روز يکشنبه سوم ديماه گفته است: با توجه به وايستگی ايران به در آمدهای نفتی، مساله تحريم های بين المللی عليه ايران موضوع مهمی است و شرايط در اوايل اين تحريمها سخت بود، ولی جمهوری اسلامی از اين «گلوگاه» عبور کرده است.

به گزارش واحد مرکزی خبر، رستم قاسمی که در چهارمين همايش ملی ارتقای توان داخلی صحبت می کرد، گفته است« از آنجا که بخش عظيمی از اقتصاد و درآمد عمومی کشور وابسته به نفت است تحريم نفت بسيار موضوع مهمی است. »

وزير نفت ايران با بيان اينکه شرايط ما در اوايل تحريم، سخت بود، افزود:« آنها مهمترين ابزار برای انتقال نفت يعنی حمل و نقل را با لغو بيمه کشتی های بين المللی دچار اختلال کردند و بيمه کشتی ها را لغو کردند.»

آمريکا و اتحاديه اروپا پس از آن که ايران اجرای قطعنامه های شورای امنيت در خصوص برنامه هسته ای اين کشور را ناديده گرفت، تحريم های يکجانبه ای عليه بخش انرژی و نفت جمهوری اسلامی وضع کرده اند.

در راستای اجرای تحريم های اتحاديه اروپا عليه بخش انرژی و نفت ايران از اوايل تيرماه سال جاری کليه شرکت های اروپايی نمی توانند خدمات بيمه در اختيار نفتکش هايی که حامل نفت ايران هستند، قرار دهند. به دنبال تحريم های اتحاديه اروپا اکثريت شرکت های بيمه که درلندن مستقر هستند از ارائه خدمات به نفت کش های حامل نفت ايران خودداری کردند.

در پی تحريم‌هايی که آمريکا و اتحاديه اروپا، شرکت‌های تجاری از بيم از دست دادن تجارت پرسود خود، همکاری‌هايشان را با بخش کشتيرانی ايران قطع کرده‌اند. از جمله نهادهايی که در پی اين تحريم‌ها با کشتيرانی ايران قطع رابطه کرده‌اند، موسسات رده‌بندی خارجی‌ای هستند که امنيت و معيارهای زيست‌محيطی کشتی‌های ايرانی را تاييد می‌کردند. اين جوازهای فنی برای بيمه‌شدن کشتی‌ها و همچنين دسترسی به بندرها ضروری هستند.

موسسات رده‌بندی برای نفتکش‌ها جواز سلامتی فنی کشتی صادر می‌کنند و بدون داشتن اين گواهينامه هيچ نفت‌کشی نمی‌تواند اجازه پهلوگيری در بندرهای بين‌المللی داشته باشد. همچنين بدون داشتن جواز فنی، شرکت‌های بيمه زير بار ريسک ارائه بيمه‌نامه به کشتی نمی‌روند.

مشکلات در زنجيره توليد

وزير نفت ايران در ادامه با بيان اينکه« زنجيره توليد ما نيز دچار مشکل شد»، گفته است : تحريم کنندگان خريد برخی از محصولات ما را که در کشور مصرف نداشت مانند مازوت ممنوع کردند و ورود بسياری از کالاهای مورد نياز برای توسعه صنعت نفت کشور نيز ممنوع شد.

وزير نفت ايران همچنين افزوده است:« حدود دو ماه شرايط بدی داشتيم اما با برنامه ريزی هايی که انجام شد اين گلوگاه را پشت سرگذاشتيم.»

رستم قاسمی همچنین گفته است: برخی مشکلات را برطرف کرديم و برای کشتی های حمل و نقل بيمه های بين المللی درست کرديم و تضمين وزارت نفت را پشتوانه آن قرار داديم و هم اکنون نه تنها کشتی های خود را بيمه می کنيم بلکه برخی از کشتی های بين المللی را نيز بيمه می کنيم.

در حالی وزير نفت ايران از پشت سرگذاشتن «گلوگه» صحبت کرده است که شمس الدين حسينی،‌وزير امور اقتصادی و دارايی و سخنگوی اقتصادی دولت،‌در ۲۵ آذرماه گفته بود: به خاطر تحريم‌ها، ۵۰ درصد از وصول درآمدهای نفتی کشور کاهش يافته است.

پيشتر در شهريور ماه ديويد کوهن، معاون امور مبارزه با جرايم مالی و تروريسم وزارت خزانه داری آمريکا، گفته بود که در نتيجه تلاش های ايالات متحده، ميزان صادرات نفتی ايران يک ميليون بشکه در روز کاهش يافته است که ماهانه پنج ميليارد دلار از درآمدهای ايران کاسته است.

آژانس بين‌المللی انرژی روز ۲۲ شهريورماه اعلام کرده بود که صادرات نفت ايران در ماه اوت نسبت به ماه ژوئيه افزايش داشته و از صادرات روزانه «۹۳۰ هزار بشکه» در ماه ژوئيه به «۱.۱ ميليون بشکه» در روز در ماه اوت رسيده است.
XS
SM
MD
LG