لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۳۸

سخنگوی اشتون: ایران هنوز به پیشنهاد ۱+۵ برای مذاکره پاسخ نداده است


مایکل مان، سخنگوی اشتون
مایکل مان، سخنگوی اشتون
سخنگوی کاترین اشتون، مسئول سياست خارجی اتحاديه اروپا ، جمعه پانزدهم دیماه گفته ست، این اتحادیه به ایران زمان و مکان دور بعدی گفت‌وگوهای هسته‌ای را پیشنهاد داده، اما تهران هنوز به آن پاسخ نداده است.

پیشتر سعید جلیلی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران، که به هند سفر کرده، روز جمعه ۱۵ دی، در کنفرانس خبری خود به خبرنگاران گفته بود: «با گفت‌و‌گوهایی که قرار است ژانویه برگزار شود، موافقت کردیم اما درمورد زمان و مکان آن هنوز موافقت نشده است.»

به گزارش خبرگزاری رویترز، مایکل مان، سخنگوی کاترین اشتون، گفت: «ما پیشنهاد زمان و مکان مذاکرات را دادیم اما هنوز منتظریم که پاسخ ایران بشنویم.»

رویترز می‌افزاید که سخنگوی اشتون جزئیاتی درباره محل و زمان پیشنهادی اتحادیه اروپا به ایران ارائه نکرد.

ایران در سال ۲۰۱۲ با گروه با پنج عضو شورای امنیت به علاوه آلمان سه دور به گفت‌‌وگو نشست که نتیجه ملموسی در بر نداشت.

آخرین دور از این مذاکرات روزهای ۲۹ و ۳۰ خرداد سال ۱۳۹۱ در مسکو برگزار شد و در آن هنگام دیپلمات‌های ایرانی به خبرگزاری‌ها گفته بودند که فضای مذاکرات مثبت نیست.

پس از آن یک بار دیگر سعید جلیلی و کاترین اشتون، در ۲۸ شهریور در استانبول با یکدیگر گفت‌وگو کردند و نتایج این دیدار را نماینده اتحادیه اروپا برای گروه ۱+۵ بازگو کرد.

در حالی که تماس‌های ایران و ۱+۵ همچنان ادامه دارد، اتحادیه اروپا و آمریکا دامنه‌ تحریم‌های خود را علیه ایران تنگ‌تر می‌کنند؛ سیاستی که به گفته غربی‌ها استراتژی «دومسیره» نام گرفته است.

از سوی دیگر یوکیا آمانو در آخرین گزارش فصلی خود از برنامه هسته‌ای ایران بار دیگر اعلام کرد که این آژانس نمی‌تواند صلح‌آمیز بودن برنامه اتمی ایران را تایید کند.

در این گزارش بار دیگر به اطلاعاتی که آژانس سال ۲۰۱۱ منتشر کرد ارجاع شده و آمده است در نوامبر سال ۲۰۱۱ آژانس از منابع مختلف، اطلاعاتی به دست آورد که نشان می‌دهد که تا پیش از سال ۲۰۰۳ ایران در چارچوب یک برنامه نظام‌مند، فعالیت‌های نظامی هسته‌ای داشته که برخی از آنها پس از سال ۲۰۰۳ نیز ادامه پیدا کرده و ممکن برخی از این فعالیت‌ها همچنان ادامه داشته باشد.

در این گزارش درباره پادگان پارچین نیز آمده است که مطابق با اطلاعاتی که آژانس از کشورهای عضو به دست آورده و در سال ۲۰۱۱ منتشر شد، ایران در این محوطه یک مخزن بزرگ برای انفجارهای آزمایشی و فعالیت‌های هیدرودینامیک ساخته بود.

در یکی از آخرین تحولات، هیات بلندپایه آژانس به سرپرستی هرمان ناکارتس، معاون آمانو ۲۳ آذر مذاکرات یک روزه‌ای با ایران داشت که دو طرف از نتایج آن ابراز رضایت کردند اما جزییات زیادی درباره آن منتشر نشد.

در همین باره سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه گفته است مذاکرات ۲۳ آذر «توافقی درباره سازوکار تعامل با هدف زدودن شک‌وتردیدها ... حاصل شد.» شک و تردیدهایی که به گفته لاوروف در مورد وجود ابعاد احتمالا نظامی در «گذشته» برنامه اتمی ایران وجود دارد.

وزیر خارجه روسیه همچنین گفته است که در اواسط ماه ژانویه نیز یک نشست دیگر میان نمایندگان آژانس و ایران برگزار خواهد شد و ابراز امیدواری کرده که «توافق قطعی» در این نشست حاصل شود. وزیر خارجه روسیه افزود که لغو مرحله‌ای تحریم‌ها پاسخ مناسبی به همکاری ایران خواهد بود.
XS
SM
MD
LG