لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۰۱

جلیلی: پیشنهاد از سرگیری «سریع» مذاکرات هسته‌ای را به روسیه داده‌ایم


سعید جلیلی دومین عضو گروه مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران است که در یک ماه گذشته از هند بازدید کرده است.
سعید جلیلی دومین عضو گروه مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران است که در یک ماه گذشته از هند بازدید کرده است.
سعید جلیلی، مذاکره‌کننده ارشد هسته‌ای ایران روز چهارشنبه، ۱۳ دی در جریان سفر به هند گفت، ایران امیدوار است که گفت‌وگوها با شش قدرت جهانی در رابطه با برنامه اتمی آن کشور خیلی سریع آغاز شود.

ایران و گروه ۵+۱ شامل کشورهای ایالات متحده، روسیه، بریتانیا، فرانسه، چین و آلمان در سال گذشته میلادی در سه مرحله با یکدیگر مذاکره کردند، اما این مذاکرات به نتیجه‌ای نرسید. با این حال مقامات ایران در هفته‌های اخیر نسبت به ازسرگیری مذاکرات هسته‌ای با شش قدرت جهانی ابراز تمایل کرده‌اند.

به گزارش رویترز، سعید جلیلی که پس از انجام یک سخنرانی در دهلی به جمع خبرنگاران آمده بود، گفت: «ما پیشنهاد خود را با روسیه درمیان گذاشتیم و آنها نیز آمادگی خود را برای از سرگیری گفت‌وگوها اعلام کردند. ما از این مسئله استقبال می‌کنیم.»

هفته گذشته رسانه‌های روسیه عنوان کردند که شش قدرت جهانی، شامل ایالات متحده، روسیه، فرانسه، بریتانیا، آلمان و چین همچنان مشغول مذاکره با جمهوری اسلامی درباره زمان و محل گفت‌وگوها هستند.

آقای جلیلی نیز با تایید این خبر اظهار داشت: «مکان و زمان انجام گفت‌وگوها قطعی نشده است با این حال ما امیدواریم که این گفت‌وگوها خیلی زود آغاز شود.»

شش قدرت جهانی با پیش گرفتن سیاست تحریم و مذاکره، در صدد ممانعت از برنامه تهران برای غنی‌سازی اورانیوم هستند تا اطمینان حاصل کنند که برنامه اتمی ایران تنها مصارف غیرنظامی خواهد داشت.

غرب می‌گوید که ایران در پی دستیابی به توانایی تولید سلاح هسته‌ای است، اما ایران این ادعا را تکذیب می‌کند.

ایران در حال حاضر به غنی‌سازی اورانیوم با غلظت ۲۰ درصد روی آورده است که این مسئله باعث نگرانی‌هایی در میان کارشناسان شده است. آنها معتقدند ایران به سمت غنی‌سازی اورانیوم با غلظت کافی برای ساخت بمب اتمی گام برمی‌دارد.

اما ایران می‌گوید که این کشور اورانیوم غنی‌شده با غلظت بالاتر را برای راه‌اندازی راکتور تحقیقاتی – پزشکی خود نیاز دارد.

جلیلی دومین عضو گروه مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران است که در یک ماه گذشته از هند بازدید کرده است. مقامات دو کشور تاکنون توضیح نداده‌اند که آیا این بازدیدها با هدف درگیر کردن هند در ماجرای از سرگیری گفت‌وگوها انجام می‌شود یا نه.

جلیلی اواخر این هفته با مشاور امنیت ملی هند دیدار خواهد کرد و پس از آن عازم افغانستان می‌شود.
XS
SM
MD
LG