لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۲:۴۵

صالحی: ایران و ۱+۵ به اين نتيجه رسيده‌اند که بايد از بن‌بست خارج شوند


علی‌اکبر صالحی، وزير خارجه ايران، دوشنبه ۲۷ آذر، در مورد ادامه مذاکرات هسته ای تهران و شش قدرت جهانی گفت که «طرفين به اين نتيجه رسيده‌اند که بايد از بن‌بست فعلی خارج شوند.»

آقای صالحی در مصاحبه با خبرگزاری ايسنا در مورد دور بعدی گفت‌وگو بین تهران و کشورهای ۱+۵ گفت که «از زمان مذاکرات بعدی اطلاعی ندارم.»

شش کشور گروه ۱+۵، شامل بريتانيا، فرانسه، ايالات متحده، روسيه، چين و آلمان، در سال جاری ميلادی سه دور از مذاکرات را با ديلپمات‌های ايرانی برگزار کرده‌اند، اما اين مذاکرات به نتيجه‌ای نرسيده است.

وزير امور خارجه ايران روز دوشنبه افزود: «بسته‌های پيشنهادی که ميان دو طرف رد و بدل شده برای هر دو طرف جا افتاده و روشن است. آنها به خوبی می‌دانند که ايران از حق (غنی‌سازی) مشروع خود نمی‌گذرد.»

علی‌اکبر صالحی در ادامه در گفت‌وگوی خود با ایسنا تاکيد کرد: «ايران حق مسلم، قانونی و مشروع خود را مطالبه می‌کند و چيز بيشتری نمی‌خواهد.»

پیشتر، مايکل من، سخنگوی کاترين اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، اوایل خردادماه، به رادیو فردا گفته بود بسته پيشنهادی ارائه شده به تهران، به حل نگرانی‌ها در ارتباط با غنی‌سازی ۲۰ درصد اورانيوم مربوط می‌شود.

مایکل من گفته بود: «من وارد جزئيات اين پيشنهاد نمی‌شوم، اما البته که ما در پيشنهادی که مطرح می‌کنيم منافع ايران را نيز در نظر می‌گيريم.» خبرگزاری‌های ايران در آن زمان گزارش دادند، هيئت ايرانی به گروه ۱+۵ بسته پيشنهادی جديدی ارائه داده است.

غرب و اسرائیل ایران را متهم می کنند که قصد ساخت بمب اتمی را دارد. تهران همواره این اتهامات را رد کرده و برنامه هسته ای خود را برای اهداف صلح آمیز می خواند.

آژانس بين‌المللی انرژی اتمی در ماه‌های اخير به شدت اصرار دارد که ايران به بازرسان اجازه دسترسی به پايگاه نظامی پارچين را بدهد.

آژانس ايران را متهم کرده که در اين پايگاه آزمايش‌های انفجاری مربوط به کلاهک هسته‌ای انجام داده است؛ اتهام ديگری که آژانس و شخص مديرکل، يوکيا آمانو، مطرح کرده، پاکسازی پايگاه پارچين است. تهران اين اتهامات را رد می‌کند و گفته است طبق پیمان ان‌پی‌تی ايران می‌تواند اجازه دسترسی به اين محوطه نظامی را ندهد.
XS
SM
MD
LG