لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۵۳

همسر آمریکایی ناپدید شده در ایران آخرین تصاویر او را منتشر کرد


رابرت لوینسون، مامور سابق اف‌بی‌آی حدود شش سال قبل در ایران ناپدید شد.
رابرت لوینسون، مامور سابق اف‌بی‌آی حدود شش سال قبل در ایران ناپدید شد.
همسر رابرت لوینسون، مامور سابق اف‌بی‌آی که حدود شش سال قبل در ایران ناپدید شد، روز سه‌شنبه، ۱۹ دی عکس‌های تازه‌ای از او منتشر کرد. این عکس‌ها که حدود دو سال قبل گرفته شده‌اند، آخرین تصاویر و اطلاعاتی هستند که خانواده لوینسون از او دریافت کرده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، این تصاویر رابرت لویسنون را با مو و ریشی بلند و سفید نشان می‌دهد که لباسی نارنجی رنگ، مشابه آن‌چه زندانیان زندان آمریکایی گوانتانامو می‌پوشیدند، بر تن کرده است.

در این تصاویر لوینسون کاغذی سفید رنگ را در دست گرفته است که روی یکی از آنها با حروفی سیاه نوشته است: «من اینجا هستم، در گوانتانامو. آیا می‌دانید کجاست؟». روی کاغذی دیگر نیز نوشته شده است:«چرا نمی‌توانید به من کمک کنید».

اصل این تصاویر برای رادیو اروپای آزاد / رادیو آزادی هم فرستاده شده است. این تصاویر در آوریل ۲۰۱۱ تحویل کریستین، همسر رابرت لوینسون شد ولی او در آن زمان تصمیم گرفت که این تصاویر را منتشر نکند.

کریستین لوینسون دراین‌باره به گلناز اسفندیاری خبرنگار رادیو اروپای آزاد / رادیو آزادی گفت: «این‌ها تصاویری معمولی هستند و مشخص نیست که چه هدفی در پشت شان است. بنابراین هیچ دلیلی برای انتشار آنها نبود چرا که انتشار آنها هیچ کمکی برای حل این مسئله نمی‌کرد.»

او اضافه کرد: «این آخرین باری بود که ما اطلاعاتی درباره باب از کسی دریافت کردیم.»

کریتسن لوینسون در ادامه سخنان خود اظهار داشت: «اما اکنون احساس کردم که برای مردم اهمیت دارد بدانند چه اتفاقی افتاده است و این که با کمک آنها بفهمیم چه کاری باید انجام بدهیم.»

او اضافه کرد که خانواده لویسنون پیش از این نیز در نوامبر ۲۰۱۰ یک ویدیو از رابرت لویسنون دریافت کرد که نشان می‌داد وضعیت سلامت او خوب است. اما آنها از دو سال قبل و پس از دریافت این عکس‌ها دیگر هیچ اطلاعاتی از رابرت که اکنون ۶۴ سال دارد ندارند و نمی‌دانند که وضعیت سلامت او چگونه است.

خانم لویسنون گفت: «متاسفانه از آنجا که چیز دیگری درباره او نمی‌دانیم، نگران سلامتی‌اش هستیم.»

نقش ایران در ماجرای رابرت لوینسون

یکی دیگر از تصاویری که از رابرت لویسنون منتشر شده است او را با کاغذی در دست نشان می‌دهد که روی آن نوشته شده است: «این نتیجه ۳۰ سال خدمت به ایالات متحده آمریکا است».

روی کاغذی دیگر نیز نوشته شده است: «چهارمین سال... شما نمی‌توانید یا نمی‌خواهید؟»

به نظر می‌رسد که مجموعه این عکس‌ها و ویدیویی که از رابرت لوینسون در سال ۲۰۱۰ منتشر شد، مقامات ایالات متحده را به این نتیجه رسانده است که امکان دارد حکومت ایران پشت این حادثه باشد. این در حالی است که ایران همواره اتهام دخالت در ربودن رابرت لوینسون را رد کرده است.

آسوشیتدپرس به نقل از یک مقام ایالات متحده که نخواست نامش فاش شود، نوشت که علی‌رغم انکار ایران، تقریبا به‌طور قطعی می‌توان گفت که دستگاه اطلاعاتی ایران پشت این ویدیوی ۵۴ ثانیه‌ای و ۵ عکسی هست که از لوینسون منتشر شده است.

ویدیویی که خانواده لوینسون در نوامبر ۲۰۱۰ دریافت کردند، از یک کافی‌نت در پاکستان ارسال شده بود. این ویدیو لوینسون را با چشمانی گودافتاده نشان می‌دهد که می‌گوید توسط یک «گروه» نگهداری می‌شود. در پس‌زمینه ویدیو نیز یک موسیقی پشتون پخش می‌شود. پشتون‌ها به‌طور معمول در مرزهای شرقی ایران با افغانستان و پاکستان زندگی می‌کنند.

پس از انتشار این ویدیو ماموران ایالات متحده که در افغانستان هستند، تلاش کردند با شناسایی خطی که از طریق آن ویدیو ارسال شده بود، ربایندگان را ردیابی کنند، اما تلاش آنها به سرانجام نرسید.

به گفته مقامات ایالات متحده، هر کسی که پشت این عکس‌ها و ویدیو هست، نمی‌تواند آماتور باشد؛ آنها کوچک‌ترین اشتباهی در محاسبات خود نکرده‌اند و از این رو می‌توان نتیجه گرفت که یک دستگاه اطلاعاتی حرفه‌ای نظیر وزارت اطلاعات ایران پشت ماجرا باشد.

کریستین لوینسون دراین‌باره به رادیو اروپای آزاد / رادیو آزادی گفت: «من از حکومت ایران می‌خواهم که این مسئله را حل کنند. آنها برای حل این مسئله هیچ کمکی به ما نکرده‌اند. اکنون پس از گذشت شش سال زمان حل این مسئله فرا رسیده است.»

پیش از این در مارس سال گذشته اف‌بی‌آی اعلام کرد جایزه‌ای به مبلغ یک میلیون دلار برای دریافت اطلاعاتی که به آزادی رابرت لوینسون بیانجامد در نظر گرفته است.
XS
SM
MD
LG