لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۰۳

فرمانده سپاه پاسداران بازداشت مأمور سابق اف بی آی توسط سپاه را تکذیب کرد


محمدعلی جعفری می‌گوید «سپاه اگر کسی را از دشمن خود دستگیر کند، صراحتاً اعلام خواهد کرد».
محمدعلی جعفری می‌گوید «سپاه اگر کسی را از دشمن خود دستگیر کند، صراحتاً اعلام خواهد کرد».
فرمانده سپاه پاسداران ایران می‌گوید که انتساب بازداشت و زندانی کردن رابرت لوینسون، مأمور سابق اف بی آی که در سفری به ایران ناپدید شده، به نیروهای سپاه پاسداران نادرست است.

سرلشکر محمدعلی جعفری، در کنفرانسی خبری در تهران، با اشاره به سندی افشا شده در ویکی‌لیکس که از بازداشت رابرت لوینسون به دست مأموران سپاه خبر می‌دهد، این خبر را تکذیب و اعلام کرده است که «سپاه اگر کسی را از دشمن خود دستگیر کند، صراحتاً اعلام خواهد کرد.»

بر اساس گزارش‌ها رابرت لوینسون ۶۲ ساله در زمان مفقود شدن تحقیقاتی را در مورد قاچاق سیگار در دست داشته است
آقای جعفری انتشار این موضوع را «در راستای بهانه‌جویی و یافتن نقاط ضعف و قوت سپاه توسط دشمن» ارزیابی کرده است.

موضوع احتمال دستگیری رابرت لوینسون توسط سپاه پاسداران، در یکی از اسناد دیپلماتیکی که منتشر شده در ویکی‌لیکس و به نقل از یک زندانی سیاسی مورد اشاره قرار گرفته بود.

این زندانی که نامش افشا نشده است، در جریان رخدادهای پس از انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ بازداشت شده بود، نام حک شده «ب. لوینسون» را بر دیوار سلول خود مشاهده کرده بود.

بر اساس این گزارش بر دیواره این سلول کلماتی انگلیسی در سه سطر حک شده بود که محتوای آن درخواست کمک از سوی آقای لوینسون بود.

آقای لوینسون نزدیک به چهار سال پیش، در فروزدین ماه سال ۸۶، زمانی که در قالب سفری کاری به ایران رفته بود، در جزیره کیش ناپدید شده است و تاکنون اطلاعاتی در مورد سرنوشت وی در دست نیست.

ایالات متحده تا کنون چندین بار از ایران خواسته است که موضوع ناپدید شدن این شهروند آمریکایی را مورد بررسی قرار داده و نتیجه تحقیقات خود را در اختیار آمریکا قرار دهد.

بر اساس گزارش‌ها در دسامبر سال ۲۰۰۷ ميلادی، زمانی که کريستين لوینسون، همسر آقای لوينسون، برای دیدار با مقام‌های رسمی دولت ايران به تهران سفر کرده بود، از آنان خواسته بود که برای يافتن همسرش کمک کنند.

در آن هنگام مقام‌های ايرانی به خانم لوینسون وعده همکاری و انجام تحقيقات گسترده داده‌اند. با این حال اظهارات علیرضا جمشیدی سخنگوی وقت قوه قضائیه در اسفندماه ۸۷ حاکی از آن بود که «متهمی به اين نام در زندان و قوه قضائيه وجود ندارد و اين فرد پرونده‌ای در قوه قضاييه ندارد».

موضوع دستگیری رابرت لوینسون پیش از آن هم توسط غلامحسین محسنی اژه‌ای وزیر وقت اطلاعات جمهوری اسلامی رد شده بود.

تلاش‌های بعدی خانواده لوينسون هم ثمری نبخشيده است اما خانم لوينسون معتقد است که همسرش همچنان در ايران به سر می‌برد، چرا که «نام او در فهرست هيچ پروازی خروجی از ايران قرار ندارد و گذرنامه او نيز در هيچ فرودگاهی کنترل نشده است.»

خانواده لوینسون آخرین بار در اردیبهشت امسال در نامه‌ای به محمود احمدی‌نژاد از وی درخواست کرده بودند که به هنگام سفر به نیویورک، در حاشیه اجلاس بازنگری منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای، برای پیگیری این موضوع با وی دیدار کنند.

بر اساس گزارش‌ها رابرت لوینسون ۶۲ ساله در زمان مفقود شدن تحقیقاتی را در مورد قاچاق سیگار در دست داشته است. آمریکا همواره این موضوع را که آقای لوینسون در این زمان همچنان در استخدام اف.بی.آی بوده را رد کرده است.
XS
SM
MD
LG