لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۵۲

گروگانگیری در الجزایر به تلافی عملیات فرانسه در مالی‬


 رئیس جمهور و وزیر دفاع فرانسه
رئیس جمهور و وزیر دفاع فرانسه
یک گروه اسلامگرای وابسته به شبکه القاعده ده‌ها تن از کارکنان خارجی و محلی را در یک حوزه گازی الجزایر به گروگان گرفت.

پالایشگاه تولید گاز مورد حمله اسلامگرایان، تینگاتورین نام دارد که در ۱۰۰ کیلومتری مرز الجزایر با لیبی واقع است. در این پالایشگاه شرکت الجزایری سوناتراک، شرکت بریتانیایی بریتیش پترولیوم و شرکت نروژی چت اویل فعال هستند. همچنین شرکت فرانسوی سی‌ای‌اس کاترینگ که در زمینه هتل‌داری فعال است، مسئولیت اداره مجتمع مسکونی کارکنان خارجی این پالایشگاه تولید گاز را بر عهده دارد.

رژی اورنو رئیس شورای اداری شرکت سی‌ای‌اس کاترینگ به خبرگزاری فرانسه گفته است که ۱۵۰ تن از کارکنان الجزایری این شرکت در یکی از پالایشگاه تولید گاز وابسته به شرکت بریتیش پترولیوم در جنوب شرق الجزایر، به گروگان گرفته شده‌اند.

یک گروه اسلامگرای مشهور به «امضاکنندگان با خون» که یکی از گروه‌های وابسته به سازمان القاعده است با قبول مسئولیت این گروگانگیری اعلام کرده ۴۱ شهروند خارجی که از ۹ یا ۱۰ کشور هستند را به گروگان گرفته است.

سخنگوی این گروه به خبرگزاری موریتانیایی صحرا میدیا گفته است که شهروندانی از آمریکا، بریتانیا، فرانسه و ژاپن در میان گروگان‌ها هستند. او خاطر نشان کرد که ۵ تن از این گروگان‌ها در پالایشگاه و ۳۶ نفر دیگر در مجتمع مسکونی محبوس هستند.

سخنگوی این گروه اسلامگرا اظهار داشته است که صبح چهارشنبه، این گروه با حمله به پالایشگاه، موفق شد کنترل آن را به همراه مجتمع مسکونی تابعه، به دست بگیرد.

وی افزود که این اقدام در واکنش به «دخالت‌های الجزایر در کشور مالی و باز کردن حریم هوایی آن در مسیر جنگنده‌های فرانسوی برای بمباران مناطق شمال مالی» صورت گرفته است.

سخنگوی این گروه اسلامگرا گفته است که «شرکت کشور الجزایر در جنگ خیانتی است به خون شهدای الجزایری که در جنگ با ارتش فرانسه کشته شدند.»

اشاره سخنگوی گروه «امضاکنندگان با خون» به عملیات نظامی فرانسه علیه گرو‌‌ه‌های اسلامگرا در مالی است.

از سوی دیگر سخنگوی این گروه اسلامگرا در مصاحبه دیگری با خبرگزاری موریتانی نواکشوط نسبت به هرگونه تلاش برای آزادی گروگان‌ها هشدار داد و گفت به بدن همه گروگان‌ها بمب بسته شده و پالایشگاه نیز بمب‌گذاری شده است.

او از مقام‌های الجزایری خواست ۲۰ خودروی پاترول که همراه سوخت کافی در اختیار آنها قرار داده شود و مسیری امن به سمت شمال مالی نیز برای آنها گشوده شود.

این در حالی است که ارتش الجزایر پالایشگاه را محاصره کرده است.

خبرگزاری فرانسه نیز به نقل از یک یکی از کارکنارن شرکت گاز الجزایر گزارش داده است که گروگانگیران خواهان آزادی ۱۰۰ اسلامگرای زندانی در زندان‌های الجزایر هستند.

سایت «امضاکنندگان با خون» تهدید کرده در صورتی که به خواسته‌های آنها عمل نشود، گروگان‌ها به ترتیب منفجر خواهند شد.

این سایت نام عملیات گروگانگیری را «غزوه عبدالرحمن موریتانی» گذاشته‌ است. این فرد یک اسلامگرای موریتانیایی با نام الطیب ولی سیدی عالی است که پیش از حوادث اخیر مالی در یک تصادف رانندگی کشته شد.

«امضا کنندگان با خون» ‌ نام گروهی است که آن را اخیرا برای هدف قرار دادن منافع کشورهایی تشکیل شده که در جنگ مالی شرکت می‌کنند. «خالد ابو عباس» ملقب به «مختار بالمختار» که به «یک چشم» شهرت دارد، موسس این گروه است. او پیشتر رهبری گروه «نقابداران» وابسته به سازمان القاعده را در شمال مالی بر عهده داشت.

هدف این گروه حمله به کشورهایی است که در جنگ مالی شرکت می‌کنند.

در همین حال وزارت کشور الجزایر در بیانیه‌ای اعلام کرد که «حمله تروریستی» به کشته شدن یک شهروند بریتانیایی و یک شهروند الجزایری و زخمی شدن ۶ نفر دیگر انجامید.

این بیانیه افزود: «یک گروه تروریستی مسلح با سه خودرو روز چهارشنبه حدود ساعت پنج صبح» به پالایشگاه حمله کرد.

این بیانیه تاکید کرد که ارتش الجزایر منطقه را به طور کامل محاصره کرده است.

در همین حال فرانسولا اولاند رئیس جمهور فرانسه در سخنانی در پارلمان این کشور اعلام کرد که با مقام‌های الجزایری و کشورهای ذی‌ربط درباره بحران گروگانگیری در تماس است.

اما دحو ولد قابلیه وزیر کشور الجزایر شامگاه چهارشنبه در مصاحبه با تلویزیون دولتی این کشور گفت که مقام‌های الجزایری با «تروریست‌ها» مذاکره نخواهند کرد و خواسته‌های آنها را اجرا نمی‌کنند.

ویکتوریا نولند سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا نیز با تاکید بر وجود شهروندان آمریکایی میان گروگان‌ها گفت که هیلاری کلینتون وزیر امور خارجه آمریکا در این باره با نخست وزیر الجزایر، تلفنی گفت‌و‌گو کرد.

لئون پانه‌تا وزیر دفاع آمریکا نیز گفت که جنگ مالی، تنها جنگ فرانسه نیست و جامعه جهانی باید در این باره دست به اقدام بزند.
XS
SM
MD
LG