لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۰۳

اولاند: نیروهای نظامی فرانسه در مالی افزایش می‌یابند


فرانسوا اولاند، رئيس جمهور فرانسه
فرانسوا اولاند، رئيس جمهور فرانسه
در حالی که تانک های فرانسوی، سه شنبه، از طريق ساحل عاج وارد باماکو، پايتخت مالی شدند، اعضای شورای امنيت سازمان ملل متحد روز دوشنبه با تشکيل جلسه‌ای اضطراری در نيويورک، از دخالت نظامی فرانسه برای مقابله با شورشيان اسلامگرا در مالی حمايت کردند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، فرانسوا اولاند، رئيس جمهور فرانسه، سه شنبه، ۲۶ دی ماه گفت که ۷۵۰ نفر از نيروهای فرانسوی در مالی حضور دارند و تعداد آنها افزايش خواهد يافت.

فرانسه می‌گوید که نگران خطرات قدرت گرفتن تندروهای اسلامی مرتبط با القاعده در مالی است و برای جلوگیری از سقوط مالی به دست افراطیون اسلام‌گرا و به درخواست دولت مالی اقدام به عملیات نظامی کرده‌است.

پیشروی شورشیان مالی ادامه دارد
please wait

No media source currently available

0:00 0:01:16 0:00


نیروی هوایی فرانسه از جمعه گذشته دست به بمباران مواضع اسلام گرایان زده است.

رئيس جمهور فرانسه که روز سه شنبه به ابوظبی سفر کرده، قرار است با محمد ولد عبد العزيز، رئيس جمهور موريتانی، در مورد مالی ديدار و گفتگو کند.

موريتانی همسايه غربی مالی به نيروهای خود دستور داده تا مرز با مالی را مسدود کنند تا مانع فرار اسلام‌گرايان به اين کشور شوند.

کشورهای غرب آفريقا قرار است چند هزار سرباز به مالی بفرستند. آقای اولاند گفت اعزام این نیروها یک هفته طول می کشد.

در همین حال، بان گی مون، دبيرکل سازمان ملل، روز دوشنبه از عمليات نظامی فرانسه عليه شورشيان مرتبط با القاعده در مالی استقبال کرد.

لئون پانه‌تا، وزير دفاع آمريکا، نيز از آمادگی ارتش ايالات متحده برای پشتيبانی لجستيکی و اطلاعاتی نيروهای فرانسوی خبر داده است.

نیمه شمالی کشور آفریقایی مالی از مدتی پیش شاهد ورود شمار زیادی از افراد مسلحی بوده است که پیش از این با معمر قذافی، رهبر پیشین لیبی، همکاری می‌کردند. این افراد به همراه مسلمانان افراطی محلی هم‌اینک مقررات اسلامی به سبک طالبان افغانستان را بر این منطقه از مالی حاکم کرده‌اند.

مالی از مستعمرات پیشین فرانسه است و دولت «دیونکوندا ترائوره»، رییس‌جمهوری مالی، که بر اثر تنش‌های سیاسی اخیر تضعیف شده برای مقابله با اسلام‌گرایان افراطی شمال از فرانسه کمک خواسته است و عملیات نیروی هوایی فرانسه در مالی نیز در همین ارتباط اجرا می‌شود.

شورشیان اسلام‌گرای مالی از چند روز پیش اعلام کرده‌اند که قصد دارند به تلافی بمباران‌های فرانسه عملیاتی را در خاک این کشور انجام دهند و روز یکشنبه نیز یکی از سخنگویان شورشی‌ها گفت که فرانسه «به اسلام اعلان جنگ داده است» و اسلامگرایان نیز عملیاتی تلافی‌جویانه در «قلب فرانسه» انجام خواهند داد.
XS
SM
MD
LG