لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۰۴

جولین آسانژ: فیلم سینمایی ویکی‌لیکس تبلیغات ضد ایرانی است


بندیکت کامبربچ (چپ)، هنرپیشه انگلیسی، در نقش جولین آسانژ
بندیکت کامبربچ (چپ)، هنرپیشه انگلیسی، در نقش جولین آسانژ
جولین آسانژ، بنیان‌گذار جنجالی وب‌سایت افشاگر «ویکی‌لیکس»، می‌گوید فیلمی سینمایی که درباره ماجراهای مربوط به این وب‌سایت در دست تولید است با هدف تشویق جنگ علیه ایران طراحی شده است.

این فیلم سینمایی با نام «رکن پنجم» قرار است در ماه نوامبر سال جاری اکران شود.

«رکن پنجم» ترکیبی است از دو عبارت «ستون پنجم» و «رکن چهارم» که این دومی در تعابیر سیاسی رایج در غرب اصطلاحا به رسانه‌های خبری و نقش مهم آنها در حفاظت و تثبیت دموکراسی اطلاق می‌شود.

به گزارش وب‌سایت روزنامه «استرالیایی» به نقل از جولین آسانژ، ویکی‌لیکس توانسته است یک نسخه از فیلمنامه این فیلم را که توسط استودیوی فیلمسازی «دریم‌ورکس» در هالیوود در دست تهیه است به دست بیاورد.

جولین آسانژ در سخنرانی ویدئویی خود خطاب به دانشجویان دانشگاه آکسفورد گفت: «این فیلم تبلیغاتی یک‌جانبه و شدید علیه وب‌سایت ویکی‌لیکس است. ولی فقط حمله علیه ما نیست، بلکه حمله‌ای آگاهانه علیه ایران نیز هست و به تبلیغات جنگ‌افروزانه علیه ایران دامن می‌زند.»

به گفته جولین آسانژ، صحنه اول این فیلم مرکزی نظامی در ایران را در حالی نشان می‌دهد که ایرانی‌ها در حال کار برای ساختن بمب هسته‌ای هستند. وی سپس می‌پرسد: «یک چنین ماجرایی با ساختن فیلم درباره ویکی‌لیکس چه ارتباطی دارد؟»

ظاهرا در صحنه دیگری از این فیلم یک دانشمند علوم هسته‌ای ایران در شهر قاهره با یک مامور سازمان سیا در حال مذاکره است. به گفته آسانژ، این کار‌شناس می‌گوید که ایران طی شش ماه آینده نمونه بمب هسته‌ای خود را آزمایش خواهد کرد.

جولین آسانژ سپس یادآوری می‌کند که خود دستگاه‌های اطلاعاتی آمریکا می‌گویند که ایران در حال حاضر برنامه‌های هسته‌ای تسلیحاتی ندارد.

وی می‌افزاید: «فیلمنامه این فیلم دروغ اندر دروغ است، فیلمی پرهزینه و هالیوودی که قرار است در ماه نوامبر اکران شود. رسانه‌های فاسد و فرهنگ فاسد به این شکل در جنگ دستگاه‌های امنیتی شریک می‌شوند.»

جولین آسانژ در بخش دیگری از سخنرانی خود خطاب به دانشجویان دانشگاه آکسفورد گفت که رسانه‌های بزرگ بیش از حد به مراکز قدرت و نهادهای قدرتمندی که قاعدتا باید در مورد آنها گزارش تهیه کنند نزدیک هستند.

روز پنج‌شنبه اولین عکس‌های مربوط به تولید این فیلم توسط استودیوی فیلمسازی دریم‌ورکس منتشر شد.

به نوشته روزنامه بریتانیایی ایندی‌پندنت، داستان فیلم ویکی‌لیکس با بازی بندیکت کامبربچ در نقش آسانژ با تکیه بر سرگذشت دانیل دومشیت‌برگ، یکی از هواداران آسانژ، مراحل اولیه شکل‌گیری مجموعه‌ای را دنبال می‌کند که به تولد ویکی‌لیکس و افشای هزاران هزار صفحه اسناد محرمانه منجر شد، پدیده‌ای که نحوه افشا و انتشار اطلاعاتی را که معمولا در دسترس عموم مردم قرار نمی‌گیرد بالکل زیر و رو کرد.

سخنرانی ویدئویی جولین آسانژ خطاب به دانشجویان دانشگاه آکسفورد به مناسبت اعطای جایزه «سام آدامز» اتحادیه آکسفورد انجام شد. آقای آسانژ یکی از برندگان سابق این جایزه است.
XS
SM
MD
LG