لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۳۵

جولیان آسانژ: منتظر افشای یک میلیون سند در سال ۲۰۱۳ باشید


جولیان آسانژ پنجشنبه شب از بالکن سفارت اکوادور برای حاضران در مقابل ساختمان سفارت سخنرانی کرد.
جولیان آسانژ پنجشنبه شب از بالکن سفارت اکوادور برای حاضران در مقابل ساختمان سفارت سخنرانی کرد.
بنیادگذار وب‌سایت افشاگر ویکی‌لیکس که از شش ماه پیش در سفارت اکوادور در لندن پناهنده شده است، می‌گوید این وب‌سایت در سال ۲۰۱۳ «بیش از یک میلیون سند دولتی جدید» منتشر خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، جولیان آسانژ پنجشنبه‌ شب، ۳۰ خردادماه، در حالی که از بالکن سفارت اکوادور سخنرانی می‌کرد، گفت ویکی‌لیکس در سال آینده میلادی «بیش از یک میلیون سند دولتی جدید» منتشر خواهد کرد و افزود انتشار این اسناد «تمام کشورهای جهان» را تحت تأثیر قرار خواهد داد.

وی که با حاضران در مقابل سفارت سخن می‌گفت، در ادامه با تاکید بر این که ۱۸۵ روز از زمان پناهنده شدنش به سفارت اکوادور می‌گذرد، گفت پنجره برای گفت‌و‌گو به منظور پایان یافتن پناهندگی‌اش در سفارت، باز است.

جولیان آسانژ ۴۱ ساله از سوی دستگاه قضايی سوئد به تجاوز و آزار جنسی متهم شده است. دولت سوئد خواستار استرداد وی شده است و دیوان عالی بریتانیا نیز به استرداد آقای آسانژ به سوئد رأی داده است.

آقای آسانژ ۳۰ خرداد ماه سال جاری به سفارت اکوادور پناهنده شد و به دنبال آن وزیر خارجه اکوادور ۲۶ مردادماه اعلام کرد که دولت این کشور به جولیان آسانژ پناهندگی سیاسی اعطا کرده است.

بنیادگذار ویکی‌لیکس پنجشنبه شب، در دومین سخنرانی خود از درون سفارت اکوادور، گفت جایش در سفارت امن است.

وی در ادامه همچنین از بردلی منینگ ۲۵ ساله که به اتهام افشای اسناد سری آمریکا برای ویکی‌لیکس در آمریکا زندانی است، تقدیر کرد. بردلی منینگ سال ۲۰۱۰ بازداشت شده است و
در حال حاضر ۲۲ اتهام از جمله «یاری رساندن به دشمن» از سوی آمریکا متوجه وی است.

آقای آسانژ در انتقاد از زندانی شدن و نحوه نگهداری آقای منینگ، گفت که او تاکنون، مدتی را در قفس، در حالی که او را عریان کرده بودند و عینک طبی‌اش را از او گرفته بودند، به سر برده است.

پیشتر فیلیپ جی کرولی، نیز از نحوه نگهداری و رفتار با بردلی منینگ در پنتاگون انتقاد کرد و در پی آن در ماه مارس سال ۲۰۱۱ از سخنگویی وزارت خارجه آمریکا استعفا داد.

ویکی‌لیکس تاکنون هزاران سند طبقه‌بندی‌شده دیپلماتیک و نظامی از جمله مکاتبات دیپلمات‌های آمریکایی در نقاط مختلف جهان را در سایت خود منتشر کرده‌است، که این امر اعتراض دولت آمریکا و دیگران را درپی داشته ‌است.

مقامات آمریکایی می‌گویند که اقدام ویکی لیکس جان سربازان آمریکا در عراق و افغانستان را به خطر انداخته ‌است.

جولیان آسانژ که اتهام تجاوز جنسی مطرح شده از سوی سوئد را رد کرده است می‌گوید استکهلم در صدد است او را مسترد کرده و سپس به دولت آمریکا تحویل دهد.
XS
SM
MD
LG