لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۲۵

آمریکا دولت‌ها را از برخورد با «منابع» اسناد ویکی‌لیکس برحذر داشت


ایالات متحده آمریکا با هشدار به کشورهای دیگر در مورد برخورد احتمالی با منابع مورد استناد در سندهای محرمانه منتشر شده توسط ویکی‌لیکس، تأکید کرده است که چنین اقدامی می‌تواند به روابط این کشورها با آمریکا لطمه بزند.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، وزارت امور خارجه آمریکا، به کشورهای دیگر نسبت به تحت فشار قرار دادن فعالان حقوق بشر یا کسان دیگری که نام آنها در اسناد محرمانه‌ منتشر شده توسط سایت ویکی‌لیکس ذکر شده، هشدار داده است.

فیلیپ کرولی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایالات متحده آمریکا، روز جمعه در گفت و گو با خبرنگاران در واشنگتن اعلام کرد، کشورش به برخی از دولت‌ها اطلاع داده است، چنانچه علیه منابع ذکر شده در اسناد ویکی‌لیکس دست به «اقدامات تلافی‌جویانه» بزنند، روابط آنها با ایالات متحده آسیب خواهد دید.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در عین حال از توضیح بیشتر در این باره که آمریکا به چه کشورهایی در این ارتباط توضیح داده و نیز این کشورها چه اقداماتی علیه منابع مورد اشاره در دست بررسی دارند، خودداری کرده‌ است.

سایت اینترنتی ویکی‌لیکس، که مدیریت آن را جولیان آسانژ بر عهده دارد، از مدت‌ها پیش اقدام به انتشار اسناد و گزارش‌های محرمانه ارسالی از سوی سفارتخانه‌های آمریکا در کشورهای مختلف به وزارت امور خارجه این کشور کرده است.

انتشار این گزارش‌ها که انتقاد شدید مقام‌های عالی‌رتبه آمریکایی را در پی داشته است، بازتاب گسترده‌ای نیز در سطح جهان به دنبال داشته و واکنش دولت‌ها و شخصیت‌های مورد اشاره در گزارش‌های انتشار یافته را نیز سبب شده است.

در این میان مقام‌های آمریکایی از این بابت نگران هستند که منابع ذکر شده در این اسناد و گزارش‌ها به ویژه در کشورهایی که حکومت‌های استبدادی دارند، با اقدامات تلافی‌جویانه دولت‌ها روبه‌رو شوند.

فیلیپ کرولی، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا، با بیان این که وزارت امور خارجه هم اکنون تیمی را مأمور بررسی اسناد منتشر شده توسط سایت اینترنتی ویکی‌لیکس کرده است، تا از این طریق افراد و منابع در معرض خطر را شناسایی کند، شمار افراد در معرض خطر را صدها نفر اعلام کرده است.

وی در این باره گفته است: «ما صدها نفر را در سراسر جهان شناسایی کرده‌ایم که احساس می‌کنیم در معرض خطر قرار دارند، از جمله فعالان اجتماعی، روزنامه‌نگاران یا مقام‌هایی دولتی. به برخی از این افراد کمک‌هایی کرده‌ایم و وضعیت این گونه افراد را همچنان زیر نظر خواهیم گرفت.»

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا همچنین افزوده است:‌ «ما روی افرادی تمرکز کرده‌ایم که هویت آنها در اسناد منتشر شده فاش شده است و در حال بررسی این مسئله هستیم که آیا این افراد، به ویژه در جوامع استبدادی با خطر اعمال خشونت، بازداشت یا سایر اقدامات روبه‌رو هستند یا خیر.»
XS
SM
MD
LG