لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۳۰

ویکی‌لیکس: احمدی‌نژاد تحت فشار تندروهای ایران برای عدم تبادل سوخت


بر اساس یک سند افشاشده وزارت خارجه ایالات متحده آمریکا، محمود احمدی‌نژاد، رئیس دولت جمهوری اسلامی، از سوی جناح تندرو در حکومت جمهوری اسلامی برای نپذیرفتن پیشنهاد کشورهای غربی در زمینه مبادله سوخت هسته‌ای به شدت تحت فشار قرار دارد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، بر اساس یکی از پیام‌های دیپلماتیک که از سوی سفارت آمریکا در آنکارا به وزارت امور خارجه این کشور ارسال شده و به تازگی توسط وب‌سایت اینترنتی ویکی‌لیکس منتشر شده است، محمود احمدی‌نژاد از سوی جناح تندرو در حکومت جمهوری اسلامی به شدت تحت فشار قرار دارد تا از پذیرش هر گونه پیشنهاد مبادله سوخت هسته‌ای خودداری کند.

بر اساس گزارش ارسال شده از سوی سفارت آمریکا در آنکارا در ماه نوامبر سال ۲۰۰۹ میلادی، احمد داوداوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه، در دیدار با یکی از فرستادگان عالی‌رتبه دولت آمریکا اشاره کرده است که محمود احمدی‌نژاد در مورد مسئله‌ هسته‌ای جمهوری اسلامی «با مشکلات جدی در داخل ایران» روبه‌رو است.

به گفته وزیر امور خارجه ترکیه، رئیس جمهور ایران «به شدت تحت فشار قرار دارد، چرا که پذیرش پیشنهاد مبادله سوخت هسته‌ای از سوی برخی محافل داخل ایران به معنای شکست تلقی می‌شود».

قدرت‌های بزرگ از سال ۲۰۰۹ پیشنهادهایی درباره مبادله اورانیوم کمتر غنی‌شده ایران با سوخت هسته‌ای رآکتور تحقیقاتی تهران ارائه کرده‌اند. هر چند جمهوری اسلامی در اواخر سال ۲۰۰۹ موافقت اصولی خود را با چنین پیشنهادی اعلام کرده بود، در نهایت از پذیرش آن خودداری کرد.

به دنبال بالا گرفتن تنش بر سر برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی، مقام‌های ایرانی در اواخر اردیبهشت‌ماه سال جاری توافق‌نامه‌ای را با رهبران ترکیه و برزیل در تهران امضا کردند که به موجب آن قرار بود اورانیوم کمتر غنی‌شده ایران به جای ارسال به روسیه به ترکیه ارسال شود.

با این حال کشورهای غربی طرف مذاکرات هسته‌ای با ایران مبادله سوخت در چارچوب بیانیه تهران را برای برطرف ساختن نگرانی‌های خود نسبت به ماهیت برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی کافی ندانسته و آن را نپذیرفتند.

در این میان بر اساس سند منتشر شده توسط وب‌سایت اینترنتی ویکی‌لیکس، محمود احمدی‌نژاد حدود یک سال پیش به مقام‌های ترکیه گفته است که «ایرانی‌ها موافق پیشنهاد مبادله سوخت هستند، اما باید انعکاس این اقدام را در افکار عمومی مدیریت کنند».

همچنین هر چند محمود احمدی‌نژاد به ویژه در خارج از کشور و در ارتباط با تنش هسته‌ای چهره‌ای تندرو به شمار می‌آید، احمد داوداوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه، گفته است که کشورش احمدی‌نژاد را «انعطاف‌پذیرتر» از سایر اعضای حکومت جمهوری اسلامی می‌داند.

وزیر امور خارجه ترکیه همچنین گفته است که تهران در مورد برنامه هسته‌ای خود به ایالات متحده آمریکا بیشتر از روسیه اعتماد دارد.

این در حالی است که ایالات متحده آمریکا و ایران از بیش از ۳۰ سال پیش با هم رابطه‌ دیپلماتیک ندارند و در مقابل روسیه نخستین نیروگاه هسته‌ای ایران را تکمیل و آماده راه‌اندازی کرده است.
XS
SM
MD
LG