لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۴۰

گزارش تازه: میزان فساد اداری در بخش دفاعی ایران بسیار بالاست


نقشه منتشرشده همراه با گزارش شاخص ریسک فساد دفاعی سازمان «شفافیت بین‌الملل».
نقشه منتشرشده همراه با گزارش شاخص ریسک فساد دفاعی سازمان «شفافیت بین‌الملل».
یک سازمان غیردولتی به نام «شفافیت بین‌الملل» در گزارش تازه‌ای نخستین فهرستی را منتشر کرد که تاکنون از شاخص‌های ریسک فساد اداری در بخش دفاع و هزینه‌های نظامی کشورهای جهان تهیه شده است. ایران در این فهرست در کنار افغانستان، عراق، اوگاندا، و ساحل عاج در دسته «ریسک بسیار بالا» قرار دارد.

در این گزارش که در چارچوب «برنامه دفاع و امنیت» سازمان یادشده منتشر شده، آلمان و استرالیا به عنوان دو کشوری که ریسک فساد اداری در بخش دفاعی آنها بسیار کم است در صدر جدول قرار دارند.

گزارش یادشده به بررسی اقداماتی که ۸۲ کشور جهان برای کاهش ریسک فساد اداری در بخش دفاعی خود انجام می‌دهند پرداخته و این کشورها را در شش گروه طبقه‌بندی کرده‌ است.

در پایین‌ترین سطح که گروه کشورهای با «ریسک بحرانی» نامیده شده ۹ کشور ازجمله سوریه، آنگولا، لیبی، اریتره، و مصر قرار دارند.

در یک گروه بالاتر که گروه «کشورهای با ریسک بسیار بالا» است ۱۸ کشور از جمله ایران، عراق، اوگاندا، نیجریه، عربستان سعودی، ازبکستان، افغانستان، زیمبابوه، و ساحل عاج قرار گرفته‌اند.

گروه «ریسک بسیار کم» در فهرست تنها از دو کشور آلمان و استرالیا تشکیل شده‌ است.

این گزارش می‌نویسد که این دو کشور تنها کشورهایی هستند که از سازوکارهای قوی ضد فساد برخوردارند که شامل نظارت دقیق پارلمانی بر سیاست‌های دفاعی، استانداردهای سخت‌گیرانه برای شرکت‌های دفاعی، و پاسخ‌گو بودن سرویس‌های اطلاعاتی است.

در گروه پایین‌تر از این دو، یعنی گروه «ریسک کم»، هفت کشور قرار دارند که از آن جمله ایالات متحده، بریتانیا، سوئد، نروژ، اتریش، و کره جنوبی را می‌توان نام برد.

در این پژوهش، ۷۷ شاخص اصلی که پنج حوزه ریسک‌پذیر یعنی حوزه سیاست، بخش مالی، پرسنل، حوزه اجرایی، و بخش تدارکات و خریداری را پوشش می‌دهند ارزیابی شده‌ است.

کشورهای مورد بررسی در این گزارش، ۹۴ درصد از هزینه‌های نظامی جهان در سال ۲۰۱۱ که بالغ بر ۱٫۶ تریلیون دلار است را به خود اختصاص داده‌اند.

گزارش یادشده توسط شاخه بریتانیایی «شفافیت بین‌الملل» منتشر شده‌ است؛ مقر اصلی این سازمان در برلین آلمان است.
XS
SM
MD
LG