لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۴۱

سلطانیه: برخی از اختلافات با آژانس رفع شد


شامگاه چهارشنبه ۲۵ بهمن دور دیگری از مذاکرات ایران و آژانس به پایان رسید و به گفته علی‌اصغر سلطانیه، برخی از موارد مورد اختلاف رفع شده است. در همین حال کاترین اشتون نیز ابراز امیدواری کرده که ایران در گفت‌وگوها با گروه ۱+۵ از خود انعطاف نشان دهد.

به گزارش ایسنا، علی‌اصغر سلطانیه، نماینده ایران در آژانس و سرتیم مذاکره‌کنندگان ایرانی گفت: «مذاکرات تخصصی فشرده‌ با تیم ۸ نفره آژانس به سرپرستی معاون مدیرکل در امور پادمان، پیرامون مدالیته و چارچوبی برای حل و فصل موضوعات مربوط به ادعاها درباره برنامه هسته‌‌ای ایران، روز جاری (چهارشنبه) در تهران برگزار شد.»

نماینده ایران در آژانس بدون ذکر جزییات، گفت: «ضمن رفع برخی اختلافات و توافق بر مواردی از متن مدالیته مقرر شد پیرامون پیشنهادهای جدیدی که در این جلسه ارائه شد، طرفین بررسی و نظرات خود را در جلسه بعد ارائه کنند.»

در سه ماه گذشته این برای سومین بار است که هیات بلندپایه آژانس به سرپرستی هرمان ناکارتس به تهران می‌آید تا برای رسیدن به یک «رهیافت ساختاری» برای حل سئوالات برنامه هسته‌ای ایران، توافقی حاصل شود که بدین ترتیب در گفت‌وگوهای روز چهارشنبه هم توافق نهایی حاصل نشد.

یوکیا آمانو مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و معاونش هرمان ناکارتس، مشخصا از ایران خواسته‌اند که به بازرسان اجازه دسترسی به پادگان پارچین داده شود.

آژانس مشکوک است که در این پادگان فعالیت‌های مرتبط با بمب اتمی صورت گرفته باشد. تهران که یک بار پیش از این در سال ۲۰۰۵ یک بار به بازرسی از این منطقه تن داده بود، در مقابل خواستار تعیین چارچوب کلی برای توافق با آژانس است. ایران از جمله گفته است که باید ملاحظات امنیت ملی‌اش تامین شود.

به موازات مذاکرات ایران و آژانس، ایران با گروه ۱+۵ نیز در تماس و گفت‌وگو است.

قرار است ایران و پنج قدرت شورای امنیت بعلاوه آلمان در روز هشتم اسفندماه در آستانه، پایتخت قزاقستان، به گفت‌وگو بنشینند.

اشتون: امیدواریم ایران انعطاف نشان دهد

روز چهاشنبه، کاترین اشتون که گروه ۱+۵ را در مذاکرات با ایران نمایندگی می‌کند ابراز امیدواری کرد که تهران در مذاکرات آتی از خود «انعطاف» نشان دهد.

کاترین اشتون در نشست شورای امنیت در نیویورک گفت: «ما امیدواریم که ایران در این مذاکرات با انعطاف ظاهر شود و امیدواریم که بتوانیم به یک پیشرفت چشمگیر دست یابیم.»

نماینده عالی اتحادیه اروپا در سیاست خارجی گفت: «توان و اعتبار ما در مذاکره با ایران از گروه ۱+۵ می‌آید؛ همچنین از پشتیبانی فراگیرتر جامعه جهانی نیز نشات می‌گیرد.»

به گزارش خبرگزاری آلمان، پس از اظهارات کاترین اشتون، هیات نمایندگی ایران در سازمان ملل نیز با صدور بیانیه‌ای بر«تعهد کامل» ایران به پیمان منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای و همکاری با آژانس تاکید کرد.

در بیانیه نمایندگی ایران در سازمان ملل همچنین آماده است که تهران در مورد مذاکرات جدی است و انتظار دارد طرف مقابل نیز در مذاکرات آتی از خود جدیت نشان دهد که مذاکرات «به نتایج مثبت و مفید بینجامد.»

از سوی دیگر در حالی که دولت دوم باراک اوباما در حال شکل‌گیری است، واشینگتن از تمایل خود برای مذاکرات مستقیم سخن گفته است که در اظهارات جو بایدن در مونیخ به آن تصریح شد.

باراک اوباما، در سخنرانی سالانه خود در کنگره این کشور نیز، سه‌شنبه شب به ایران نیز اشاره کرد و گفت رهبران ایران باید درک کنند که زمان حل دیپلماتیک مناقشه هسته‌ای فرارسیده است.

جان کری وزیر خارجه اوباما نیز در چند روز اخیر مواضعی مشابه در مورد ایران ابراز کرده است.
XS
SM
MD
LG