لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۵۵

مقام نظامی ایران: می‌توانیم بر بخشی از قطب جنوب ادعای حاکمیت کنیم


محمد باقری، معاون ارکان و امور مشترک ستاد کل نیروهای مسلح
محمد باقری، معاون ارکان و امور مشترک ستاد کل نیروهای مسلح
محمد باقری از معاونان ستاد کل نیروهای مسلح ایران، روز دوشنبه، ۳۰ بهمن گفت که ایران می‌تواند ادعای حاکمیت بر بخشی از قطب جنوب را داشته باشد.

به گزارش خبرگزاری فارس، آقای باقری با اشاره به موقعیت سواحل مکران در مجاورت آب‌های آزاد گفت: «ما از این سواحل دسترسی مستقیم به آب‌های آزاد و بدون وجود هیچ خشکی در سر راه به قطب جنوب داریم و می‌توانیم طبق قوانین بین‌المللی در بخشی از قطب جنوب ادعای حاکمیت کنیم.»

سواحل مکران در جنوب شرقی ایران و در مجاورت دریای عمان واقع شده است. این سواحل بخشی از استان سیستان و بلوچستان ایران است که از فقیرترین مناطق کشور محسوب می‌شود در حالی که بندر چابهار در این استان از مناطق آزاد بازرگانی است و در سال‌های اخیر تبلیغات بسیاری درباره آن انجام شده است.

محمد باقری نیز ضمن تایید عدم توسعه این منطقه ساحلی گفت: «متاسفانه سواحل کشور ما کم‌تراکم‌ترین، فقیرترین و دارای کمترین زیرساخت و امکانات بهداشتی و درمانی است. سواحل مکران با طول ۷۰۰ کیلومتر و پس‌کرانه خوب فرصت‌های ارزشمندی برای توسعه کشور دارد، سواحلی که بسیاری از کشورها حسرت یک کیلومتر آن را می‌خورند.»

این مقام نظامی در ادامه سخنان خود به حضور سپاه پاسداران در جنوب شرقی ایران و منطقه سیستان و بلوچستان اشاره کرد و گفت که سپاه از پنج سال قبل مسئولیت‌ این منطقه را بر عهده گرفته است.

به گفته او، نیروهای مسلح ایران «دو سه شهر بزرگ» در این منطقه ایجاد می‌کند که «بزرگ‌تر» از چابهار و بندر جاسک خواهد بود.

پیش از این، فرمانده نیروی دریایی ارتش ایران نیز گفته بود که نیروهای نظامی ایران قصد احداث یک پایگاه جدید دریایی نظامی در شهر پسابندر استان سیستان و بلوچستان را دارند.

بنابرگفته مقامات نظامی ایران، استقرار نیروی دریایی در سواحل مکران به دستور آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، انجام می‌شود.
XS
SM
MD
LG