لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۳:۲۱

گزارش آژانس: نصب سانتریفوژهای پیشرفته در نطنز


دفتر آژانس بین المللی انرژی اتمی در وین
دفتر آژانس بین المللی انرژی اتمی در وین
در آستانه گفت‌وگوهای ایران و گروه ۱+۵ خبرگزاری‌های غربی بخش‌هایی از «گزارش محرمانه» آژانس را منتشر کرده‌اند که در آن گفته می‌شود ایران در نطنز سانتریفوژهای
نسل جدید نصب کرده است.

خبرگزاری رویترز نوشته است این گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که روز پنجشنبه منتشر شده، می‌گوید ایران در حال نصب سانتریفوژهای پیشرفته در تاسیسات غنی‌سازی نطنز است.

دور بعدی مذاکرات ایران و کشورهای ۱+۵ قرار است پس از وقفه‌ای طولانی هفته آینده روز ۸ اسفند (۲۶ فوریه) در قزاقستان برگزار شود. سه دور مذاکرات قبلی در استانبول، بغداد و مسکو از دید هر دو طرف نتیجه‌ای نداشته است.

به نوشته رویترز، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در این گزارش محرمانه آورده است که ۱۸۰ سانتریفیوژ معروف به آی‌آر-۲ ام و محفظه‌های خالی سانتریفوژ در تاسیسات نطنز نصب شده‌اند.

طبق این گزارش، اگر این تجهیزات موفق عمل کنند می‌توانند به ایران امکان دهند به شکل قابل‌توجهی ذخیره اورانیوم خود را افزایش دهد. تهران می‌گوید قصدش از غنی‌سازی اورانیوم، صرفا تولید انرژی و برنامه‌های صلح‌آمیز است اما غربی‌ها ایران را متهم به تلاش برای رسیدن به بمب می‌کنند.

این گزارش همچنین می‌گوید ایران ذخیره اورانیوم غنی‌شده ۲۰درصدی‌اش را به ۱۶۷ کیلوگرم رسانده است. ایران می‌گوید این میزان غنی‌شده اورانیوم را برای تبدیل به سوخت رآکتورهای هسته‌ای لازم دارد.

این گزارش می‌افزاید ایران در آذرماه امسال تبدیل اورانیوم غنی‌شده با خلوص بالا به سوخت هسته‌ای را از سر گرفته و از آن زمان ۲۸.۳ کیلوگرم از این اورانیوم را به این منظور به سوخت تبدیل کرده است.

همچنین در این گزارش آمده که ایران فعالیت‌های «گسترده‌ای» در پایگاه نظامی پارچین صورت داده است.

آژانس مظنون است در این پایگاه تحقیقات انفجاری مرتبط با سلاح‌های اتمی صورت گرفته باشد. آژانس می‌گوید ایران مشغول پاکسازی این محل است.

تهران در سال‌های گذشته به انتشار گزارش‌های محرمانه آژانس اتمی درباره فعالیت‌های هسته‌ای ایران اعتراض کرده است و حتی گفته است ترور چهره‌های مرتبط با برنامه هسته‌ای ایران، بر اساس اطلاعاتی صورت گرفته است که این ارگان سازمان ملل در جریان آن بوده است.

مذاکرات قزاقستان

در همین حال خبرگزاری رویترز از قول یک دیپلمات غربی در لندن نوشته است که کشورهای ۱+۵ آماده ارائه «یک پیشنهاد قابل‌توجه و جدی» به ایران در جریان مذاکرات آینده در قزاقستان هستند.

این خبرگزاری نوشته است که این دیپلمات نخواسته است نامش ذکر شود و جزئیات بیشتری نیز ارائه نکرده است.

به گفته او، این پیشنهاد «عناصر جدید تعیین‌کننده‌ای دارد.»

این دیپلمات غربی در لندن گفته است: «دیپلمات‌ها متعهد به پیداکردن یک راه‌حل دیپلماتیک هستند ولی ایران هم باید واقعا نشان دهد دارد همان کاری را می‌کند که می‌گوید.»

در روزهای گذشته اتحادیه اروپا و روسیه از ایران خواستند که در مذاکرات هفته آینده در قزاقستان «انعطاف نشان دهد».

رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا، کاترین اشتون، روز اول اسفند پس از دیدار با وزیر خارجه روسیه سرگئی لاوروف گفت که هر دو ابراز امیدواری کرده‌اند «ایران با انعطاف به این مذاکرات بیاید و بتوانیم پیشرفت قابل‌توجهی کنیم.»

به گزارش خبرگزاری فرانسه، خانم اشتون در بیانیه خود گفته است: «ما همچنان مصمم ... به یک راه‌حل برای موضوع هسته‌ای ایران هستیم و کلید آن در دست ایران است که تعهدات بین‌المللی‌اش را کاملا برآورده کند».

خبرگزاری رویترز در حالی از قول این دیپلمات غربی در لندن نوشته است پیشنهاد جدید ۱+۵ برای ایران، «جدی و قابل‌توجه» است که پیش از این در ۲۷ بهمن از قول مقامات غربی در واشنگتن نوشته بود که این کشورها پیشنهادی شبیه پیشنهادهای قبلی و با «یک تغییر مختصر» برای ایران دارند.

طبق آن گزارش، کشورهای ۱+۵ بنا دارند در جریان مذاکرات آلماتی قزاقستان، به ایران پیشنهاد دهند در ازای تعطیل‌کردن تاسیسات هسته‌ای فردو، بخشی از تحریم‌ها را که مانع تجارت طلا و دیگر فلزهای قیمتی می‌شود، لغو کنند.

طبق گزارش قبلی رویترز، مقامات غربی گفته بودند این پیشنهاد «یک تغییر نسبتا مختصر» در پیشنهادهایی است که پیش‌تر شش قدرت جهانی در مذاکرات سه دور گذشته به ایران داده بودند.

این مقامات غربی به رویترز گفته‌ بودند تصمیم ندارند یک پیشنهاد خیلی متفاوت به ایران ارائه دهند از جمله به این خاطر که تردید دارند ایران تا پیش از انتخابات ریاست جمهوری خرداد آینده، آماده نیل به یک توافق باشند.
XS
SM
MD
LG