لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۴۲

اشتون و لاوروف: ایران در مذاکرات اتمی انعطاف نشان دهد


سرگئی لاوروف و کاترین اشتون
سرگئی لاوروف و کاترین اشتون
اتحادیه اروپا و روسیه از ایران خواستند که در مذاکرات هفته آینده در قزاقستان «انعطاف نشان دهد».

رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا، کاترین اشتون، روز سه‌شنبه اول اسفند پس از دیدار با وزیر خارجه روسیه سرگئی لاوروف گفت که هر دو ابراز امیدواری کرده‌اند «ایران با انعطاف به این مذاکرات بیاید و بتوانیم پیشرفت قابل‌توجهی کنیم.»

به گزارش خبرگزاری فرانسه، خانم اشتون در بیانیه خود گفته است: «ما همچنان مصمم ... به یک راه‌حل برای موضوع هسته‌ای ایران هستیم و کلید آن در دست ایران است که تعهدات بین‌المللی‌اش را کاملا برآورده کند».

دور بعدی مذاکرات ایران و کشورهای ۱+۵ قرار است پس از وقفه‌ای طولانی روز ۸ اسفند (۲۶ فوریه) در قزاقستان برگزار شود. سه دور مذاکرات قبلی در استانبول، بغداد و مسکو از دید هر دو طرف نتیجه‌ای نداشته است.

شورای امنیت سازمان ملل تاکنون در چهار قطعنامه از ایران خواسته است غنی‌سازی اورانیوم را متوقف کند. ایران به این قطعنامه‌ها عمل نکرده است و سازمان ملل تحریم‌های تنبیهی علیه ایران وضع کرده است. همچنین آمریکا و اتحادیه اروپا تحریم‌های یک‌جانبه‌ای را علیه ایران اجرا کرده‌اند که به گفته کارشناسان، اثر واضحی بر اقتصاد ایران گذاشته است و صادرات نفتی ایران پس از اعمال این تحریم‌ها کاهش عمده‌ای پیدا کرده است.

ایران برای ۸۰ درصد از درآمدهای خود به صادرات نفت وابسته است.

در حالی که تا سال‌های گذشته مقام‌های ایران و از جمله رهبر جمهوری اسلامی همواره بر بی‌اثر بودن تحریم‌ها علیه ایران تاکید می‌کردند، در ماه‌های گذشته این مقام‌ها بارها به تاثیر گذاری این تحریم‌ها اشاره کرده‌اند.

در همین حال روز ۲۷ بهمن خبرگزاری رویترز گزارش داد که کشورهای ۱+۵ بنا دارند به ایران پیشنهاد دهند در ازای تعطیل‌کردن تاسیسات هسته‌ای فردو، بخشی از تحریم‌ها را لغو کنند.

رویترز نوشته است مقام‌های غربی گفته‌اند که کشورهای ۱+۵ بنا دارند در جریان مذاکرات روز ۸ اسفند (۲۶ فوریه) در آلماتی قزاقستان، این پیشنهاد را به ایران بدهند که در ازای تعطیل‌کردن تاسیسات هسته‌ای فردو، بخشی از تحریم‌ها را که مانع تجارت طلا و دیگر فلزهای قیمتی می‌شود، لغو کنند.

به گفته مقامات غربی، این پیشنهاد «یک تغییر نسبتا مختصر» در پیشنهادهایی است که پیشتر شش قدرت جهانی در مذاکرات سه دور گذشته به ایران داده بودند.

به ایران ارائه دهند از جمله به این خاطر که تردید دارند ایران تا پیش از انتخابات ریاست طبق این گزارش، مقامات غربی به رویترز گفته‌اند تصمیم ندارند یک پیشنهاد خیلی متفاوت جمهوری خرداد آینده، آماده نیل به یک توافق باشند.

به نوشته رویترز، این پیشنهاد جدید، صورت تازه‌ای از پیشنهاد سال قبل است که از ایران می‌خواست غنی‌سازی اورانیوم با غلظت بالا را متوقف کند، سوخت تولیدشده را به خارج از خاک ایران منتقل کند و تاسیسات زیرزمینی فردو در نزدیکی شهر قم را تعطیل کند.

یکی از مقاماتی که در این باره با رویترز صحبت کرده، گفته است: «پیشنهاد جدیدی که قرار است در ۸ اسفند ارائه شود، به‌وضوح شبیه پیشنهاد قبلی است و راهی برای آزمودن این است که آیا ایرانی‌ها جدی هستند یا نه.»

با رفع تحریم از طلا و دیگر فلزات قیمتی، این فلزات می‌توانند به عنوان راهی برای معاملات پایاپای استفاده شوند که به ایران اجازه می‌دهد تحریم‌های اقتصادی فزاینده را دور بزند.

پیشنهاد سال گذشته کشورهای ۱+۵ به ایران، رفع تحریم از قطعات یدکی هواپیما، سوخت برای رآکتورهای پزشکی و برخی همکاری‌های هسته‌ای غیرنظامی دیگر بود.

هفته پیش نیز کاترین اشتون ابراز امیدواری کرده بود که تهران در مذاکرات آتی از خود «انعطاف» نشان دهد.

او در نشست شورای امنیت در نیویورک گفت: «ما امیدواریم که ایران در این مذاکرات با انعطاف ظاهر شود و امیدواریم که بتوانیم به یک پیشرفت چشمگیر دست یابیم.»

پیش از آن باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا، در سخنرانی سالانه خود در کنگره گفت: «رهبران ايران باید درک کنند که اکنون زمان راه حل ديپلماتيک است، چرا که ائتلاف (جامعه بين‌المللی) به طور يکپارچه خواستار آن است که ايران تعهداتش را اجرا کند.»

جان کری، وزیر خارجه آمریکا نیز گفته است اکنون بر عهده ایران است که جدیت خود را در مذاکرات اتمی نشان دهد.

وزیر خارجه ایالات متحده، در یک کنفرانس خبری مشترک به همراه بان گی مون، دبیر کل سازمان ملل، گفت این دور از گفت‌وگوهای ایران و ۱+۵ «تنها اگر ایرانی‌ها مصممانه برای بحث درباره پیشنهادهای واقعی به میز مذاکره بیایند، پیشرفت خواهد داشت».

جان کری پیشتر هم گفته بود که اگر ايران در مذاکرات آينده با گروه ۱+۵ بر سر برنامه اتمی «جدی باشد و نگرانی‌ها را برطرف کند»، جامعه بین المللی آماده است به چنین رویکردی پاسخ مناسب بدهد.
XS
SM
MD
LG