لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۷:۴۷

آمریکا نصب سانتریفوژهای جدید در نطنز را «تحریک‌آمیز» خواند


ویکتوریا نولاند، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا پس از انتشار گزارش محرمانه آژانس درباره نصب سانتریفوژهای پیشرفته‌تر در نطنز، این اقدام ایران را «تحریک‌آمیز» دانست.

خبرگزاری‌های غربی روز پنجشنبه بخش‌هایی از گزارش محرمانه آژانس را منتشر کردند که در آن گفته می‌شود ایران در حال نصب ۱۸۰ سانتریفیوژ «آی‌ار-۲ ام» در تاسیسات غنی‌سازی نطنز است؛ اقدامی که می‌تواند سرعت غنی‌سازی ایران را افزایش دهد.

ویکتوریا نولاند، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، در واکنش به این گزارش نصب سانتریفوژهای جدید را «ادامه نقض تعهدات ایران در مقابل قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل و قطعنامه‌های شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی» دانست.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، در گزارش آژانس آماده است: این برای نخستین بار است که سانتریفوژهایی پیشرفته‌تر از «مدل آی‌ار-۱» در تاسیسات غنی‌سازی نطنز نصب ‌می‌شوند.

ایران در تاسیسات غنی‌سازی نطنز که زیر نظر آژانس است، غنی‌سازی زیر پنج درصد انجام می‌دهد. سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در ادامه گفت که این اقدام ایران نشانگر «گام تحریک‌آمیز» دیگری است.

خبر افزایش سانتریفوژهای پیشرفته‌تر در تاسیسات نطنز در حالی منتشر می‌شود که قرار است پس از مدت‌ها وقفه، روز سه‌شنبه، هشتم اسفند، ایران با گروه ۱+۵ در آلماتی قزاقستان پای میز مذاکره بنشیند.

ایران و کشورهای غربی عضو ۱+۵ هر کدام دیگری را مسئول به نتیجه‌ نرسیدن مذاکرات معرفی کرده‌اند.

گروه ۱+۵ به‌ويژه از ایران خواسته است که فعالیت‌های غنی‌سازی ۲۰ درصدی را در فردو متوقف کند. برخی از دیپلمات‌های غربی به خبرگزاری رویترز گفته بودند که این گروه به ایران پیشنهاد خواهد داد تا تاسیسات فردو را ببندد و در مقابل تحریم طلا برداشته شود.

ویکتوریا نولاند، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، روز پنجشنبه گفت که گزارش نصب نسل جدیدی از سانتریفوژها در نطنز، خبری غیرمنتظره نیست و در عین حال از تهران خواست «راهی دیگر» که همان «راه دیپلماتیک» است در پیش بگیرد.

ویکتوریا نولاند با تکرار موضع دیگر مقام‌های آمریکایی گفت که ایرانی‌ها فرصتی در پیش رو دارند که در مذاکرات آتی، «از نگرانی‌های جامعه بین‌الملل بکاهند و ما امیدواریم که آنها از این فرصت استفاده کنند.»
XS
SM
MD
LG