لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۰۶

صالحی: مذاکرات اتمی آلماتی نقطه عطف بود


وزیر امور خارجه ایران می‌گوید که به روند مذاکرات اتمی با قدرت‌های جهانی بسیار امیدوار است.
وزیر امور خارجه ایران می‌گوید که به روند مذاکرات اتمی با قدرت‌های جهانی بسیار امیدوار است.
علی‌اکبر صالحی، وزیر امور خارجه ایران، روز پنج‌شنبه، ۱۰ اسفند، مذاکرات اتمی اخیر ایران با قدرت‌های جهانی در آلماتی قزاقستان را «نقطه عطف» نامید و گفت که تحولی در روند مذاکرات به وجود آمده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، آقای صالحی که با شبکه تلویزیونی او آر اف اتریش مصاحبه می‌کرد، اظهار داشت: «من این را یک نقطه عطف می‌نامم، یک تحول در مذاکرات. ما در مسیری حرکت می‌کنیم که در نهایت به رضایت هر دو طرف منجر می‌شود.»

وزیر امور خارجه ایران که پیش از این نیز نسبت به دستیابی به توافق در مذاکرات آلماتی اظهار اطمینان کرده بود، به جزئیات این مذاکرات اشاره‌ای نکرد و تنها اظهار داشت، همین که گفت‌وگوها در مدت یک ماه از سر گرفته می‌شود، نشان از پیشرفت امور دارد.

او در نهایت گفت: «من [به روند مذاکرات] بسیار خوش‌بین و امیدوار هستم.»

بر اساس توافق میان ایران و گروه ۱+۵، شامل ایالات متحده، بریتانیا، فرانسه، روسیه، چین و آلمان، دور بعدی مذاکرات اتمی روزهای ۱۶ و ۱۷ فروردین بار دیگر در شهر آلماتی قزاقستان برگزار می‌شود، در حالی که پیش از آن نیز در روز ۲۸ اسفند کارشناسان دو طرف نشستی را در استانبول خواهند داشت.

علی‌اکبر صالحی همچنین در مصاحبه دیگری با خبرگزاری اتریش، آپا، درباره مسئله غنی‌سازی اورانیوم با خلوص ۲۰ درصد در ایران صحبت کرد که موضوع اصلی اختلاف تهران با غرب است.

ایران می‌گوید که غنی‌سازی اورانیوم با اهدافی صلح‌آمیز حق آن است و اورانیوم غنی‌شده را به عنوان سوخت تجهیزات هسته‌ای خود نیاز دارد، اما غرب معتقد است که کاربرد اورانیوم غنی‌شده ۲۰ درصدی فراتر از آن است و زنگ خطر به صدا درآمده، چرا که از اورانیوم ۲۰ درصدی تهران راه کوتاهی برای رسیدن به اورانیوم غنی‌شده لازم به منظور تولید سلاح هسته‌ای دارد.

به گفته آقای صالحی، حدود ۱۰۰ کیلوگرم از ۲۵۰ کیلوگرم اورانیومی که ایران در اختیار دارد تا ۲۰ درصد غنی‌ شده که آن هم به عنوان سوخت رآکتور تحقیقاتی مصرف می‌شود.

وزیر امور خارجه ایران افزود: «تا اینجای کار ما در هر ماه دو تا سه صفحه سوخت تولید کرده‌ایم. برای آینده ما می‌خواهیم هر ماه سه، چهار صفحه سوخت و یا حتی بیشتر تولید کنیم.»

گرچه ایران پس از پایان مذاکرات هسته‌ای در آلماتی نسبت به مذاکرات ابراز رضایت کرده است، با این حال مقامات غرب می‌گوید هنوز نگرانی‌های‌شان درباره برنامه اتمی تهران برطرف نشده است و تهران باید قدم‌های بلندتری بردارد.

۵+۱ در مذاکرات آلماتی به ایران پیشنهاد کاهش تحریم‌ها را در ازای توقف برخی برنامه‌های حساس اتمی آن داده است.

گفته می‌شود این بار برخلاف مذاکرات قبلی از ایران خواسته نشده که تاسیسات فردو را به طور کامل تعطیل کند، بلکه پیشنهاد داده شده است که ایران از تولید بیشتر اورانیوم ۲۰ درصدی دست بکشد، پیشنهادی که به نظر می‌رسد با استقبال ایران مواجه شده است.

با این حال تحریم‌ نفت و تحریم بانک‌های ایرانی همچنان به قوت خود باقی مانده است.
XS
SM
MD
LG