لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۵۹

مجلس ایران کلیات لایحه بودجه سه دوازدهم سال ۹۲ را تصویب کرد


مجلس شورای اسلامی روز یک‌شنبه به دلیل تاخیر سه ماهه دولت در ارائه لایحه بودجه، کلیات لایحه بودجه سه دوازدهم سال ۹۲ را تصویب کرد. بررسی لایحه اصلی بودجه ایران به سال آینده موکول شده است.

به گزارش خبرگزاری ایرنا، کلیات لایحه «اجازه دریافت و پرداخت‌های دولت در سه ماهه اول سال آینده»، معروف به لایحه بودجه سه دوازدهم، با ۱۸۸ رای موافق، ۲۳ رای مخالف و ۱۶ رای ممتنع ازمجموع ۲۵۲ نماینده حاضر تصویب شد.

پس از تصویب کلیات این لایحه، علی لاریجانی، رییس مجلس شورای اسلامی، اعلام کرد که جزییات آن در جلسه بعدی مجلس در روز سه‌شنبه بررسی می‌شود؛ با تصویب کامل این لایحه، دولت می‌تواند در سه ماهه اول سال آینده تا مبلغ ۴۵۰ هزار میلیارد ریال دریافت و هزینه کند.

بنا بر گزارش‌ها، شمار زیادی از نمایندگان مجلس مخالف تصویب کلیات این لایحه بودند اما بنا به آنچه که «اقتضای شرایط» خوانده شده است از جمله «فرمان رهبری»، و پیشگیری از «غیرقانونی شدن تمامی درآمدهای دولت» «به ناچار» به این لایحه رای مثبت داده‌اند.

در سال‌های اخیر مجلس ناچار شده‌است که به خاطر تاخیرهای دولت محمود احمدی نژاد، بودجه را به شکل دو دوازدهم به تصویب برساند؛ به این شکل که در اسفندماه، بودجه‌ای برای دو ماه فروردین و اردیبهشت ماه به تصویب می‌رسد و در اردیبهشت ماه نیز، بودجه ده ماه بعد تصویب می‌شود.

اما امسال با تاخیر باز هم بیشتر دولت، این وضعیت وخامت بیشتری پیدا کرده و دولت لایحه بودجه سه دوازدهم به مجلس ارائه کرده‌است؛ مهدی سنایی، نماینده نهاوند، روز یک‌شنبه در انتقاد از این وضعیت گفت که دولت «حتماً سال آینده لایحه چهار دوازدهم ارائه می‌کند».

دولت محمود احمدی نژاد که سال گذشته در ارائه لایحه بودجه ۵۷ روز تاخیر داشت امسال تاخیرهای خود را به ۸۴ روز رساند که رکورد تازه ای در هشت سال دوران ریاست جمهوری وی محسوب می‌شود.

دولت لایحه بودجه سه دوازدهم سال ۹۲ را به همراه لایحه بودجه سال ۱۳۹۲ کل کشور، نهم اسفندماه برای رسیدگی و تصویب به مجلس شورای اسلامی ارائه کرد.

تاخیر هر ساله دولت در ارائه لایحه بودجه باعث شده‌است که پیشرفت پروژه‌های عمرانی در ایران با مشکل مواجه شود.

«به فرمان رهبری به کلیات لایحه رأی مثبت دادیم»

به گزارش ایرنا، روز یک‌شنبه غلامعلی جعفرزاده، نماینده رشت گفت که «در لایحه بودجه ۹۲ و لایحه بودجه سه دوازدهم شائبه‌هایی وجود دارد که باید برطرف شود، ما گلایه‌هایی نسبت به لایحه بودجه سه دوازدهم داریم ولی به دلیل لبیک به فرمایشات رهبر معظم انقلاب به این لایحه رای می‌دهیم.»

بنا بر همین گزارش، جعفر قادری، عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس، نیز با بیان اینکه «اگر کلیات این لایحه تصویب نشود از ابتدای فروردین ماه تمامی درآمدهای دولت غیرقانونی می‌شود» از نمایندگان خواست به کلیات لایحه بودجه ۹۲ رای مثبت دهند و اگر مشکلی در جزییات دارند بعدا به آن رسیدگی کنند.

وی افزود که «مجلس چاره‌ای جز تصویب کلیات ندارد تا مشکلات کشور افزایش پیدا نکند.»

همچنین مهدی سنایی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، در مخالفت با کلیات این لایحه گفت: «سال گذشته دولت لایحه دو دوازدهم به مجلس ارایه کرد و امسال لایحه سه دوازدهم و حتما سال آینده لایحه چهار دوازدهم ارایه می‌کند.»

وی افزود که «نوع نظام بودجه‌نویسی در کشور نادرست است و باید اصلاح شود».

سال گذشته، نوع بودجه‌نويسی دولت برای سال ۹۱ با انتقادهای گسترده‌ای از سوی نمايندگان مجلس روبه‌رو شد که اعتقاد داشتند لايحه‌ای که ارائه شده است «اصلا بودجه نيست.»
XS
SM
MD
LG