لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۵۶

آیت‌الله محمد یزدی: احمدی‌نژاد در مراسم چاوز «مسخره‌بازی» درآورد


 محمد یزدی عکس از رسانیوز
محمد یزدی عکس از رسانیوز
محمد یزدی، رییس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، روز دوشنبه ۲۱ اسفند شیوه ابراز همدردی محمود احمدی‌نژاد، رییس جمهوری ایران در مراسم تشییع هوگو چاوز را «مسخره‌بازی» نامید و به بوسیدن تابوت چاوز توسط احمدی‌نژاد اعتراض کرد.

به گزارش خبرگزاری فارس، آیت‌الله محمد یزدی که در جلسه‌ای در قم سخن می‌گفت با اعتراض به «شهید» خواندن هوگو چاوز توسط محمود احمدی‌نژاد اظهار داشت: «به یقین تعبیر "شهید" خلاف بوده و با فرهنگ اسلامی نمی‌خواند؛ این تعبیر بدون دلیل صورت گرفته و پس از آن هم مسخره‌بازی‌هایی در مراسم درگذشت انجام شد.»

محمد یزدی در بخش دیگری با اشاره به بوسیدن تابوت چاوز توسط احمدی‌نژاد اضافه کرد: «عرف دیپلماتیک و روابط بین‌الملل اگر ایجاب می‌کرد که در مراسم شرکت کنید، دیگر این گونه اقدامات معنایی ندارد.»

وی افزود: «رییس جمهوری کشوری مسلمان و ۷۵ میلیونی که مورد توجه و احترام دنیا قرار گرفته باید عزت نظام و موقعیت خود را در نظر بگیرد.»

محمود احمدی‌نژاد در پیام تسلیت خود برای درگذشت هوگو چاوز، رییس دولت چپ‌گرای ونزوئلا را «شهید»، و «یک بسیجی مخلص تمام‌عیار و حزب‌اللهی» توصیف کرد که به «راه انبیاء الهی» باور داشت و «بی‌تردید» روزی با عیسی مسیح و «انسان کامل» به زمین بازخواهد گشت.

در مراسم تشییع هوگو چاوز نیز مادر وی و محمود احمدی‌نژاد دستان یکدیگر را گرفته و با تماس سر ابراز همدردی کردند.

محمد یزدی روز دوشنبه با اشاره به «مصافحه» احمدی‌نژاد با مادر هوگو چاوز گفت: «من کاری به شرع، حلال و حرام و جایز و غیر جایز بودن آن ندارم که آن فرد پیرزن است؛ این توجیهات را کاری ندارم، اما عزت یک رییس جمهوری را باید حفظ کرد. شما رییس جمهوری یک کشور اسلامی هستید، دست زدن و بغل کردن در یک مراسم رسمی چه معنایی دارد؟ این وضع بسیار بدی است.»

حجت الاسلام محمدرضا میرتاج‌الدینی، معاون محمود احمدی‌نژاد، که در لحظه ابراز همدردی احمدی‌نژاد و النا چاوز حضور داشت در واکنش به انتقاداتی که از رییس جمهوری ایران شد،با بیان اینکه «احمدی‌نژاد با مادر چاوز مصافحه نکرده» گفت: «من به آقای رییس‌جمهوری می‌گفتم که از آن مکان رد شویم.»

آیت‌الله محمد یزدی روز دوشنبه انتقادهای خود را نیز متوجه محمدرضا میرتاج‌الدینی کرد و گفت: «آقای میرتاج‌الدینی که در عکس و فیلم هم بوده، من به او هم نصیحت می‌کنم، شما که یک عمامه به سر هستید و لباس روحانیت بر تن کرده‌اید، چرا این کار را می‌کنید؟ اگر برای ارشاد و هدایت رییس جمهوری رفته‌اید، باید همین کار را انجام دهید نه اینکه کاری که صورت گرفته را تکذیب کنید.»

رییس جامعه مدرسین قم در پایان سخنانش گفت: «این تذکر را از طرف خودم دادم و می‌خواهم این تذکر به گوش رییس جمهوری برسد، امیدواریم خداوند همه ما را از شرّ نفس حفظ کند.»

محمد یزدی روز شنبه نیز با اشاره به اظهارات محمود احمدی‌نژاد درباره حضور هوگو چاوز به هنگام «ظهور» گفت که او را «مشفقانه نصیحت می‌کنیم» که در ماه‌های باقی‌مانده از دوران ریاست جمهوری خود آرامش کشور را حفظ کند و «بپذیرد که اطلاعات دینی لازم را ندارد».

کیهان: دست دادن خاتمی با زنان با مصافحه احمدی‌نژاد فرق دارد

روزنامه کیهان، از روزنامه‌های تندرو نیز روز دوشنبه با انتشار مقاله‌ای، مقایسه‌ مصافحه احمدی‌نژاد و مادر هوگو چاوز با جنجالی که در سال ۸۶ به خاطر دست دادن محمد خاتمی، رییس جمهوری پیشین با چند زن ایتالیایی پیش آمد را مردود دانست.

در تیرماه سال ۸۶ فیلمی از سفر محمد خاتمی، رییس جمهور پیشین ایران، به ایتالیا منتشر شد که در آن وی در حال دست دادن با چند زن ایتالیایی دیده می‌شود. وی این فیلم را «غیرواقعی» نامید اما روزنامه‌های محافظه‌کار مانند کیهان به شدت از او به خاطر «چنین حرکتی» انتقاد کردند.

کیهان روز دوشنبه ۲۱ اسفند نوشت: «احتمال غافلگیر شدن آقای احمدی‌نژاد به واقعیت نزدیکتر است. و این ماجرا با دست دادن آقای خاتمی با زنان و دختران جوان اروپایی کاملاً متفاوت است چرا که اقدام خاتمی نه فقط غافلگیرانه نبود، بلکه زنان و دختران در صف استقبال کنندگان ایستاده بودند و خاتمی بدون کمترین اجبار و یا غافلگیری با آنان دست داده بود! بنابراین تلاش مدعیان اصلاحات برای همسان سازی این دو ماجرا، قیاس مع الفارق است.»
XS
SM
MD
LG