لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۴۹

رویترز: کمک نظامی ایران به حکومت سوریه افزایش یافته است


سخنگوی نمایندگی ایران در سازمان ملل می‌گوید که سوریه نیازی به کمک‌های نظامی ایران ندارد
سخنگوی نمایندگی ایران در سازمان ملل می‌گوید که سوریه نیازی به کمک‌های نظامی ایران ندارد
خبرگزاری رویترز روز پنج‌شنبه در گزارشی اختصاصی به نقل از دیپلمات‌های غربی نوشت که ایران در ماه‌های اخیر حمایت‌ نظامی خود از حکومت بشار اسد در سوریه را به‌ طور قابل توجهی افزایش داده است.

بر اساس این گزارش که امروز پنج‌شنبه، ۲۴ اسفند، منتشر شد، مقامات غربی می‌گویند که بخشی از تسلیحات نظامی ایران همچنان از طریق عراق وارد سوریه می‌شود، اما مسیرهای دیگری نیز وجود دارند، مانند ترکیه و لبنان که کاروان اسلحه‌های ایرانی از آنجا می‌گذرد.

یک دیپلمات ارشد غربی با شرط عدم انتشار نامش به رویترز گفت: «ایران به شکل گسترده‌ای به حکومت سوریه کمک می‌کند. آنها در این سه چهار ماه اخیر ارسال سلاح به سوریه از طریق آسمان عراق را شدت بیشتری بخشیده‌اند و اکنون با کامیون نیز به سوریه سلاح می‌رسند. اما مقامات عراق این مسئله را نادیده می‌گیرند.»

او اضافه کرد که جنگ داخلی سوریه بیش از پیش به جنگی «فرقه‌ای» بدل شده است که یک طرف ماجرا سنی‌ها قرار دارند و در طرف دیگر شیعیان و علویان حامی حکومت بشار اسد؛ در عین حال که سنی‌های عراق به‌طور روزافزونی به صحنه نبرد می‌پیوندند.

عراق پیش از این نیز متهم به نادیده گرفتن عبور هواپیماهای حامل سلاح‌های ایرانی از آسمان این کشور شده بود، اما مقامات این کشور چنین اتهامی را همواره تکذیب کرده‌اند.

این‌بار هم علی الموسوی، مشاور مطبوعاتی نخست وزیر عراق، به شدت این اتهام را رد کرده و گفت: «نه، چنین مسئله‌ای هیچ وقت اتفاق نیفتاده است. هیچ سلاح ایرانی از مسیر عراق به سوریه فرستاده نشده و نخواهد شد، خواه به صورت زمینی و خواه هوایی.»

ارسال سلاح به سوریه از طریق ترکیه و لبنان

رویترز به نقل از دیپلمات‌های غربی می‌نویسد، شواهدی در دست است که ایران به جز عراق از مسیرهای دیگری نیز برای سوریه سلاح می‌فرستد، مانند آسمان ترکیه.

یکی از این دیپلمات‌ها اظهار داشت، گزارش نهادهای امنیتی کشور او حاکی از آن است که ایران گاهی سلاح‌های خود را از آسمان ترکیه به بیروت می‌فرستد تا از آنجا به‌وسیله کامیون به سوریه انتقال یابد.

او ضمن متهم کردن شرکت‌های هوایی ایران‌ایر و ماهان به نقش داشتن در این ماجرا گفت که با هر پرواز، حدود پنج تن سلاح انتقال می‌یابد و این پروازها نیز معمولا به‌صورت هفتگی انجام می‌شود.

رویترز می‌نویسد که این ادعا را دیگر مقامات غربی نیز تاکید کرده‌اند، اما ترکیه آن را رد می‌کند.

یک مقام دیپلماتیک ترکیه اظهار داشت: «این مسئله بسیار حساسی برای ترکیه است و ما کاملا اطمینان داریم که هیچ پایه و اساسی ندارد.»

خبرگزاری رویترز در همین رابطه نظر علیرضا میریوسفی، سخنگوی نمایندگی ایران در سازمان ملل، را نیز پرسیده که او در پاسخ گفته است: «ما معتقدیم که سوریه نیازی به کمک‌های نظامی ایران ندارد.»

آنها که به سوریه سلاح می‌فرستند

به گفته آقای میریوسفی، تهران خواهان پایان جنگ داخلی در سوریه از راه گفت‌وگو میان حکومت و اپوزیسیون این کشور است، اما این کشورهای خارجی هستند که «با مسلح کردن گروه‌های افراطی» شرایط سوریه و تمام خاورمیانه را وخیم‌تر می‌کنند.

ایالات متحده و کشورهای غربی نظیر بریتانیا اعلام کرده‌اند که حمایت‌های خود را از شورشیان سوریه افزایش می‌دهند. آنها اما تاکید کرده‌اند که این کمک‌ها جنبه مالی دارد و نه نظامی.

با این حال دیوید کامرون، نخست وزیر بریتانیا، روز چهارشنبه، ۲۳ اسفند هشدار داد که این کشور ممکن است تحریم اتحادیه اروپا در رابطه با ارسال سلاح به سوریه را وتو کند، عملی که به مسلح کردن شورشیان سوریه خواهد انجامید.

این سخنان واکنش روسیه، متحد اصلی بشار اسد، را در پی داشت که تاکنون چندین قطعنامه سازمان ملل متحد علیه حکومت سوریه را وتو کرده است.

به گزارش روزنامه گاردین، سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه، امروز پنج‌شنبه پس از گفت‌وگو با ویلیام هیگ، همتای بریتانیایی خود، تاکید کرد که تامین سلاح‌های شورشیان سوریه «غیرقانونی» است.

آقای لاوروف گفت: «قوانین بین‌المللی اجازه تامین سلاح‌های گروه‌هایی خارج از حکومت را نمی‌دهد. چنین کاری نقض قوانین بین‌المللی است.»

اما در برابر، این دیپلمات‌های غربی هستند که کمک‌های نظامی روسیه به حکومت بشار اسد را به چالش می‌کشند.

خبرگزاری رویترز به نقل از این دیپلمات‌ها می‌نویسد که روسیه همچنان مهم‌ترین تامین‌کننده اسلحه برای بشار اسد است.

روسیه بارها گفته است تجهیزات نظامی که برای سوریه می‌فرستد شامل سیستم‌های دفاعی ضدموشکی است و هیچ‌گاه هلی‌کوپتر و دیگر ادوات تهاجمی را دربرنمی‌گیرد.

از آغاز جنگ داخلی در سوریه حدود دو سال می‌گذرد، در حالی که آخرین آمار سازمان ملل متحد از مرگ بیش از ۷۰ هزار نفر در جریان این جنگ خبر می‌دهد.
XS
SM
MD
LG