لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۱۱

همه چیز درباره وی‌پی‌ان (و مسدود شدن آن) در ایران


هفته‌ای که گذشت، موضوعی که بیش از هر چیز بر زندگی مجازی کاربران اینترنتی در ایران تأثیر گذاشت، قطع وی‌پی‌ان‌ها بود. اینکه وی‌پی‌ان چیست و چه استفاده‌هایی از آن در ایران می‌شود و اینکه تا چه اندازه کاربران ایرانی از اخلال در وی‌پی‌ان‌ها در هفته‌ای که گذشته متأثر شدند، موضوع برنامه این هفته دات‌کام است.
روزنامه بهار روز یکشنبه در گزارشی نوشت که از روز شنبه ۱۹ اسفند، به صورت رسمی تمام پورت‌های «وی‌پی‌ان غیرقانونی» در کشور بسته شده است.

بهار در این گزارش اضافه کرد که این اتفاق از روز چهارشنبه ۱۶ اسفند، برای تعدادی از کاربران روی داده اما از روز ۱۹ اسفند دسترسی تمام کاربران به پورت وی‌پی‌ان مسدود شده است.

please wait

No media source currently available

0:00 0:10:13 0:00
لینک مستقیم

براساس گزارش روزنامه بهار، انسداد پورت‌های وی‌‌پی‌ان به دنبال اظهارنظر دبیر شورای‌عالی فضای مجازی صورت گرفته است که پیشتر گفته بود تا آخر اسفند ماه، وی پی ان‌های غیرقانونی جمع‌آوری می‌شود. بهار اشاره کرده که شورای عالی فضای مجازی پیشتر از اشخاص حقوقی خواسته بود تا برای دریافت وی پی‌ان قانونی در سامانه vpn.ir ثبت‌نام کنند و مهلت ثبت‌نام نیز تا پنج اسفند اعلام شده بود.

به نوشته بهار خبرگزاری فارس روز شنبه گزارش کرده بود که به رغم آنکه احتمال می‌رفت، عدم دسترسی از طریق وی‌پی‌ان، به دلیل اختلال باشد، با این حال سرویس‌دهندگان بازار وی‌پی‌ان به مشتریان خود اعلام کرده‌اند که تمام پورت‌های آن‌ها بسته‌ شده‌اند.

بهار در ادامه گزارش خود یادآوری کرده است که بسته شدن پورت‌های وی‌پی‌ان موجب از کار افتادن نرم‌افزارهای فیلترشکنی همچون فری‌گیت، اولتراسورف و تور نیز می‌شود. نرم‌افزارهایی که استفاده از آنها در میان کاربران فضای مجازی در درون ایران بسیار متداول است.

این روزنامه به سخنان مهدی اخوان بهابادی، دبیر شورای عالی فضای مجازی اشاره کرده که گفته بود قرار است خدمات قانونی وی‌پی‌ان ابتدا راه‌اندازی شود و پس از آن ابزارهای دور زدن فیلترینگ بسته شود.

آقای بهابادی همچنین در پاسخ به این پرسش که عموماً از وی پی‌ان برای دسترسی به شبکه‌های اجتماعی مانند فیس‌بوک استفاده می‌شود و با بستن وی پی ان، تکلیف شبکه‌های اجتماعی چه خواهد شد، گفته است که فیس‌بوک در کوتاه‌مدت قطعا رفع فیلتر نمی‌شود اما در درازمدت قابل بررسی است.

در چهل و هشتمین برنامه از سری دات‌کام، پس از مرور گزارش‌های رسانه‌های داخلی در مورد اختلال در اینترنت و قطع وی‌پی‌ان در هفته‌ای که گذشت، به سراغ هادی نیلی، روزنامه‌نگار صاحب‌نظر در حوزه اینترنت و فن‌آوری‌های جدید، رفته‌ایم و از زبان او با کاربری وی‌پی‌ان در ایران و محدودیت‌های اعمال شده در این زمینه بیشتر آشنا می‌شویم.
XS
SM
MD
LG