لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۵۱

استقبال دبیرکل سازمان ملل و آمریکا از پیشنهاد آلبانی برای مجاهدین


بان گی مون، دبیرکل سازمان ملل
بان گی مون، دبیرکل سازمان ملل
دبیرکل سازمان ملل متحد و ایالات متحده روز سه‌شنبه، ۲۹ اسفند، از سازمان مجاهدین خلق خواستند درخواست آلبانی برای انتقال اعضای این گروه از عراق را قبول کند.

بان گی مون همچنین از دیگر اعضای سازمان ملل خواست راه آلبانی را دنبال کرده و اعضای این گروه را پذیرا باشند.

به گزارش روز سه‌شنبه ۲۹ اسفند خبرگزاری آسوشیتدپرس، سخنگوی بان گی مون با اعلام نظر دبیرکل سازمان ملل گفت: «پیشنهاد آلبانی راه حل مناسبی است و بهتر است گروه مجاهدین خلق آن را قبول کند.»

ويکتوريا نولند، سخنگوی وزارت خارجه آمريکا، هم شامگاه دوشنبه، ۲۸ اسفندماه، در بیانیه‌ای گفت: «ضمن تشکر از آلبانی، باید از گروه مجاهدین خلق خواست این پیشنهاد سخاوتمندانه را سریعا بپذیرند.»

وی همچنین از سالی بریشا، نخست وزیر آلبانی، تشکر کرد.

نخست وزیر آلبانی روز شنبه ۲۶ اسفندماه اعلام کرد که کشورش به ۲۱۰ نفر از اعضای سازمان مجاهدين خلق که در حال حاضر در اردوگاه «ليبرتی» يا «حريه» در عراق به سر می‌برند، پناهندگی می‌دهد.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در بیانیه خود در همین زمینه گفته است: «آلبانی از متحدان آمریکا است و در ثبات و برقراری صلح در عراق نقش مهمی دارد.»

سالی بريشا، پس از ديدار با باربارا ليف، معاون وزير خارجه آمريکا، و مارتين کوبلر، نماينده ويژه سازمان ملل در عراق، و بررسی راه‌های اجرایی این طرح، آن را اعلام کرد. نخست وزير آلبانی گفته است که اين پيشنهاد به دلايل «بشر دوستانه» ارائه شده است.

هم اکنون بيش از سه هزار تن از اعضای سازمان مجاهدين خلق در اردوگاه «حريه» یا کمپ لیبرتی به سر می‌برند. اردوگاه حريه در نزديکی بغداد تا پيش از انتقال اعضای سازمان مجاهدين، محل استقرار نيروهای آمريکايی بود.

بخش عمده‌ای از اعضای سازمان مجاهدين خلق حدود سه دهه در پايگاهی نظامی به نام اردوگاه اشرف زندگی می‌کردند. پس از حمله نيروهای آمريکا به عراق و سقوط حکومت صدام حسين در سال ۲۰۰۳ ميلادی، اعضای سازمان مجاهدين در اين اردوگاه خلع سلاح شدند.

آمريکا در سال ۲۰۰۹ مسئوليت حفاظت از اين اردوگاه را به دولت عراق واگذار کرد. پس از آن دولت عراق خواستار خروج اعضای سازمان مجاهدين خلق از این کشور شد.

در نهايت بر اساس توافق بين سازمان ملل متحد، عراق و آمريکا قرار شد تا اعضای سازمان مجاهدين خلق به اردوگاه «حريه» منتقل شده و از آنجا به خارج از عراق فرستاده شوند.

اردوگاه «حريه» در ۲۱ بهمن‌ماه سال جاری مورد اصابت ده‌ها خمپاره و راکت قرار گرفت که بر اثر آن دست‌کم پنج تن از اعضای سازمان مجاهدين خلق کشته شدند.

به همین جهت ویکتوریا نولند، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، از گروه مجاهدین خلق خواسته است تا اولویت خود را بر «حفاظت و حمایت از اعضای خود» بگذارد و پیشنهاد مطرح شده را دنبال کند.
XS
SM
MD
LG