لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۱۵

احمدی‌نژاد: در انتخابات ریاست جمهوری باید رکورد زد


محمود احمدی‌نژاد، رییس‌جمهوری ایران.
محمود احمدی‌نژاد، رییس‌جمهوری ایران.
محمود احمدی‌نژاد، رییس‌جمهور ایران، روز چهارشنبه، هفتم فروردین، با بیان اینکه «هیچ کس حق ندارد خودش را مهمتر از ملت تصور کند» گفت که «از همه اقشار و سلایق گوناگون» باید در انتخابات ریاست‌جمهوری شرکت کنند و در انتخابات پیش رو باید «رکورد زده شود.».

به گزارش خبرگزاری ایسنا، وی که در حاشیه اولین جلسه هیات دولت در سال ۹۲ سخن می‌گفت اظهار داشت: «هیچ کس حق ندارد خودش را مهمتر از ملت تصور کند، در مسیر ملت خللی ایجاد کند یا به زعم خود اعمال نظر کند. همه در برابر قانون یکسان هستند، نظر مقام معظم رهبری نیز مشخص شد. هیچ کس حق ندارد که به نام ایشان یا با انتساب به ایشان کارهایی را انجام دهد، این را نه رهبری می‌پذیرد و نه ملت.»

وی در بخش دیگری از سخنانش گفت: «انتخابات متعلق به ملت است از همه اقشار و سلایق گوناگون باید در آن شرکت کنند، ملت انتخاب خواهد کرد و دولت در پی این است که بستری را فراهم کند که ملت حضوری باشکوه در این عرصه پیدا کنند.»

محمود احمدی‌نژاد با بیان اینکه «همه تلاش ما در راستای برگزاری انتخاباتی پرشکوه و حداکثری است و رکوردی باید زده شود و اراده عمومی ملت به صحنه بیاید» گفت که «ما همه به دنبال بسترسازی این اتفاق بزرگ هستیم.»

سخنان محمود احمدی‌نژاد در مورد «مشخص شدن نظر رهبری» می‌تواند به سخنرانی روز اول فروردین آیت‌الله خامنه‌ای در مشهد اشاره داشته باشد که گفته‌بود مشارکت همه جریان‌ها و سلیقه‌های «معتقد به جمهوری اسلامی» در انتخابات وظیفه و حق آن‌ها است.

پس از آن اما احمد خاتمی که عضو هیات رییسه مجلس خبرگان رهبری است روز چهارم فروردین به تفسیر سخنان رهبر ایران پرداخت و گفت که «سخن رهبری در خصوص حضور همه سلایق فکری و سیاسی برای کاندیداتوری در انتخابات»، «شامل حال جریان‌های ساختارشکن و قانون‌گریز نمی‌شود.»

محمود احمدی‌نژاد اما هم‌اینک از انجام کارهایی توسط دیگران «در انتساب به رهبری» انتقاد می‌کند؛ وی در پیام نوروزی خود نیز این‌گونه اظهارنظر کرد که «همه سلایق و برنامه‌ها عرضه می‌شود ولی تصمیم‌گیر نهایی ملت است» و «همه باید تابع تصمیم ملت باشند».

انتخابات ریاست جمهوری آینده ایران که قرار است کمتر از سه ماه دیگر- ۲۴ خرداد- برگزار شود در حالی نزدیک می‌شود که جناح‌های اصولگرا در نظام جمهوری اسلامی از احتمال نامزدشدن اسفندیار رحیم‌مشایی در این انتخابات ابراز نگرانی می‌کنند.

آقای مشایی از نزدیک‌ترین افراد به محمود احمدی‌نژاد به شمار می‌رود و در سال‌های گذشته مکررا موضوع انتقاد اصول‌گرایان و چهره‌ها و نهادهای مذهبی بوده است.

با وجود سکوت رسانه‌ای اسفندیار رحیم‌مشایی در ماه‌های اخیر، با نزدیک شدن تاریخ انتخابات، وی در هفته‌های اخیر سخنرانی‌های متعددی را انجام داده و نظرات سیاسی خود را بیان کرده‌است؛ حضور رسانه‌ای او با وجود تعطیلات اداری نوروزی نیز کاهش نداشته است.

محمود احمدی‌نژاد و اسفندیار رحیم‌مشایی هم‌چنین از سوی برخی جناح‌ها متهم شده‌اند که از امکانات دولتی برای تبلیغات انتخاباتی استفاده می‌کنند.

در همین رابطه به گزارش خبرگزاری فارس، روز چهارشنبه هفتم فروردین صادق لاریجانی، رییس قوه قضائیه، گفت: «کسانی که از امکانات دولتی و دستگاه‌های مختلف برای پیشبرد کار انتخاباتی خود استفاده کنند جرم مرتکب شده و تحت تعقیب قرار می‌گیرند.»

وی هم‌چنین «به تمام طرف‌های حاضر در انتخابات و گروه‌ها و جریان‌های سیاسی کشور» توصیه کرد «از حوادث انتخابات سال ۸۸ درس عبرت بگیرند و تصور نکنند که با زور و در مسیرهای انحرافی و غیر قانونی می‌توانند آنچه را خود می‌خواهند در انتخابات پیاده کنند.»

در همین حال، به گزارش «خانه ملت»، خبرگزاری مجلس شورای اسلامی، علی لاریجانی، رییس مجلس، نیز روز چهارشنبه در مورد انتخابات پیش رو گفت: «اینکه در هر انتخاباتی قیل و قالی در کشور به‌وجود آید و یک سری افراد سروصداهایی را راه بیندازند، این کار غیرانقلابی و ضدانقلابی است.»
XS
SM
MD
LG