لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۵۳

درخواست زندانیان بند ۳۵۰ اوین از درویشان گنابادی برای پایان اعتصاب غذا


یکی از خانقاه‌های درویشان گنابادی پس از تخریب توسط حکومت؛ اصفهان، بهمن ۱۳۸۷
یکی از خانقاه‌های درویشان گنابادی پس از تخریب توسط حکومت؛ اصفهان، بهمن ۱۳۸۷
گروهی از زندانیان سیاسی بند ۳۵۰ در نامه‌ای به دو زندانی از درویشان گنابادی در شیراز، خواستار پایان اعتصاب غذای آنان شده‌اند.

وبسایت کلمه نامه سرگشاده‌ای از ۲۲ زندانی سیاسی در بند ۳۵۰ زندان اوین منتشر کرده است که آنان از صالح مرادی و کسرا نوری درخواست کرده‌اند به اعتصاب غذای خود پایان دهند.

این دو تن از درویشان گنابادی که در زندان عادل‌آباد شیراز در حبس هستند، از ۷۰ روز پیش در اعتراض به انتقال درویشان زندانی بند ۳۵۰ به بند امنیتی ۲۰۹، دست به اعتصاب غذا زده‌ و خواهان بازگرداندن این افراد به بند ۳۵۰ زندان اوین هستند.

آنها در حمایت از چهار تن از وکلای خود، مصطفی دانشجو، فرشید یداللهی، امیر اسلامی و امید بهروزی دست به اعتصاب غذا زده‌اند.

این چهار وکیل مدافع دراویش گنابادی که در شهریور ماه سال ۱۳۹۰ بازداشت شده‌اند قرار بود در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی صلواتی محاکمه شوند، اما آنها در اعتراض به نحوه بازداشت خود و شرایطی که در زندان داشته‌اند و آن‌چه «عدم صلاحیت» دادگاه انقلاب خواندند، از حضور در دادگاه خودداری کرده و متعاقب آن به سلول‌های انفرادی منتقل شدند.

این ۲۲ زندانی سیاسی بند ۳۵۰ که محسن میردامادی، علیرضا بهشتی، علیرضا رجایی، عبدالفتاح سلطانی، عبدالله مومنی و فیض‌الله عرب‌سرخی در میان آنان هستند، خطاب به این دو زندانی در اعتصاب غذا نوشته‌اند: «شما با اقدام اعتراضی خود صدای مظلومیت هم‌کیشان خود را به همه رساندید ولی اینک وارد مرحله‌ای شده‌اید که ادامه اعتصاب غذا می‌تواند پیامد‌های خطیری داشته باشد که حتی مورد رضایت دوستانتان نیز نخواهد بود.»

این زندانیان ابراز امیدواری کرده‌اند: «مسئولان امر از ادامه این ظلم آشکار ممانعت بعمل آورند و خواست قانونی و حقوق دراویش گنابادی را مبنی بر رعایت قانون و حقوق شهروندی و ضوابط دادرسی عادلانه به رسمیت بشناسند.»

شیرین عبادی، دارنده جایزه نوبل صلح، روز ۶ فروردین در نامه‌ای به احمد شهید، گزارشگر حقوق بشر سازمان ملل متحد در امور ایران، خواستار توجه او به مسئله اعتصاب غذای دراویش گنابادی در زندان شد.

خانم عبادی در این نامه از کسری نوری و صالح‌الدین مرادی، دو تن از دراویش گنابادی، نام برده که در اعتراض به بازداشت وکلای خود از روز ۲۷ دی ۱۳۹۱ دست به اعتصاب غذا زده‌اند، و هشدار داده بود که «هر لحظه بیم حادثه ناگواری برای آنها می‌رود».

خانواده‌های کسری نوری و صالح‌الدین مرادی که روز ۴ فروردین با آنها ملاقات داشته‌اند از ضعف شدید این دو سخن گفته‌اند، طوری که «قادر به راه رفتن نبوده‌اند».

این فعال حقوق بشر با اشاره به «سابقه چندین قرنی دراویش گنابادی» که مسلمان و شیعه‌مذهب هستند، نوشته است: «آنها پس از تأسیس جمهوری اسلامی، صرفاً به دلیل اعتقادات خود از سوی مأموران حکومتی تحت انواع فشارهای غیرقانونی از قبیل بازداشت، شکنجه، تحقیر، توهین و تهدید قرار دارند و چون ناامید از اجرای عدالت بوده و دادگاهی را برای دادخواهی نمی‌یابند به ناچار دست به اعتصاب غذا زده‌اند.»

او در نهایت با غیرمستقل نامیدن قوه قضاییه ایران از احمد شهید خواسته است این نامه را در پرونده دولت ایران ضبط کند و هنگام تهیه گزارش به آن توجه کند.

احمد شهید از ژوئن سال ۲۰۱۱ به عنوان گزارش‌گر ویژه سازمان ملل متحد در رابطه با وضعیت حقوق بشر در ایران انتخاب شده و چندی پیش در این سمت ابقا شد.

او در گزارش‌های خود وضعیت حقوق بشر در ایران و به‌ طور خاص حقوق اقلیت‌های مذهبی از جمله دراویش را بد ارزیابی کرده است که این امر اعتراض حکومت ایران را در پی داشته است.
XS
SM
MD
LG