لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۲۰

نماينده مجلس: قاچاق روزانه ۱۰ ميليون ليتر سوخت از شرق ايران


سیستان و بلوچستان
سیستان و بلوچستان
اسماعيل کوثری٬ عضو کميسيون امنيت ملی مجلس،‌روز يکشنبه يازدهم فروردين ماه گفته است،‌ روزانه در حدود ۱۰ ميليون ليتر سوخت از مرزهای شرقی ايران به صورت قاچاق خارج می‌شود.

اسماعيل کوثری در گفت وگو با «باشگاه خبرنگاران جوان» وابسته به راديو و تلويزيون دولتی ايران، گفته است:«روزانه ۳ الی ۴ هزار وانت اقدام به قاچاق سوخت می‌کنند که رقم قابل توجهی است.»

اسماعيل کوثری همچنين گفته است که کميسيون امنيت ملی و سياست خارجی مجلس و کميته دفاعی مجلس اين موضوع را در دستور کار قرار داده و پيگيری می‌کنند.

عضو کميسيون امنيت ملی مجلس همچنين گفته است:«در طول دو سال گذشته به دليل پايين بودن قيمت دلار قاچاق سوخت صورت نمی‌گرفت ولی با افزايش قيمت دلار، مجددا قاچاقچيان اقدام به قاچاق سوخت می‌‌کنند.»

کوثری اضافه کرده است: اعضای کميسيون امنيت ملی و سياست خارجی مجلس به استان سيستان و بلوچستان سفر کرده و در اين رابطه با استاندار اين استان و مسئولان مربوطه وزارتخانه‌های نفت و کشور جلساتی داشتند و موضوع را پيگيری کرده‌اند.

در همين زمينه، خبرگزاری رويترز روز يکشنبه در گزارشی به قاچاق مواد سوختی و به ویژه گازوئیل از ايران به پاکستان پرداخته است.

در اين گزارش تصريح شده است در سال ۲۰۱۰ زمانی که ايران سوبسيد بر گازوئيل را قطع کرد، ميزان قاچاق گازوئيل به پاکستان از طريق بلوچستان کاهش يافت. اما با تشديد تحريم های بين المللی عليه ايران و سقوط ارزش پول ملی ايران بارديگر بازار قاچاق گازوئيل به پاکستان رونق تازه ای گرفته است.

رستم قاسمی،‌ وزير نفت ايران نيز پيشتر با اشاره به اختلاف قيمت سوخت عرضه شده در ايران نسبت به کشور‌های همسايه گفته بود: «در حالی که قيمت يک ليتر آب در ايران ۵۰۰ تومان است سه ليتر گازوئيل ۴۵۰ تومان عرضه می‌شود.»

به گزارش رويترز بهای گازوئيل در ايران نسبت به بهای دلار در بازار آزاد بسيار ناجيز است، ولی گازوئيل قاچاقی از ايران در بازار پاکستان به ليتری ۱۰۴ روپيه (معادل يک دلار و شش سنت) فروحته می شود . اين در حالی است که بهای رسمی هر ليتر گازوئيل در پاکستان ۱۱۲ روپيه است.

در گزارش رويترز نيز آمده است: راهی برای اندازه گيری ميزان قاچاق گازوئيل از ايران به پاکستان وجود ندارد اما تجار و دست اندرکاران قاچاق گازوئيل در پاکستان معتقدند روزانه بين ۱۰۰ تا ۱۳۰ تانکر گازوئيل با ظرفيت هايی بين ۲۵ هزار ليتر تا ۴۰ هزار ليتر از طريق مرز بلوچستان به داخل پاکستان قاچاق می شود.

در همین زمینه، علیرضا ضیغمی، معاون وزیر نفت ایران آذرماه سال گذشته، از قاچاق سازمان یافته سوخت به خارج از ایران خبر داده و گفته بود: «روزانه ۵ تا ۶ میلیون لیتر گازوئیل از ایران به خارج کشور، قاچاق می‌شود.»
XS
SM
MD
LG