لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۱۱

جلیلی: راه گفت‌وگو با پذیرش حق غنی‌سازی در ایران باز می‌شود


دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران و رئیس گروه مذاکرات هسته‌ای یک روز پیش از دور دوم مذاکرات آلماتی بر «حق هسته‌ای» ایران تاکید کرده و گفته است راه گفت‌و‌گوها با پذیرش حق غنی‌سازی ایران باز می‌شود.

به گزارش خبرگزاری‌های ایران، سعید جلیلی روز پنج‌شنبه ۱۵ فروردین در دانشگاه فارابی آلماتی، پایتخت قزاقستان، بر «حق هسته‌ای» ایران برای غنی‌سازی اورانیوم تاکید کرده و گفته است راه گفت‌وگوها با پذیرش آن باز می‌شود.

دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران که تهران از آمریکا انتظار دارد «رفتارش را تصحیح کند، نه گفتارش».

سعید جلیلی، سرپرست گروه مذاکره کننده و دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران روز چهارشنبه، ۱۴ فروردین‌ماه، همراه با گروهی از مذاکره‌کنندگان ایرانی راهی آلماتی شدند تا در روزهای ۱۶ و ۱۷ فروردین‌ بار دیگر با نمایندگان ۱+۵ مذاکره کنند.

آقای جلیلی روز پنجشنبه ۱۵ فروردین در دانشگاه فارابی قزاقستان گفت که در مذاکرات اول آلماتی، «آنها از مواضع قبلی خود فاصله گرفتند و به همین خاطر هم می‌خواهیم که دچار اشتباه محاسباتی نشوند و از رفتارهای غلط فاصله بگیرند و به همین خاطر ما آن را مثبت تلقی می‌کنیم. امیدواریم در گفت‌وگوهای فردا از رفتارهای غلط فاصله بگیرند.»

به گفته رئیس تیم مذاکرات هسته‌ای ایران، دور دوم مذاکرات آلماتی، «آزمونی برای مشخص‌شدن رفتار آمریکاست».

به گزارش خبرگزاری فارس، آقای جلیلی در پاسخ به سئوال یکی از حاضران درباره امکان گفت‌وگوی مستقیم ایران و آمریکا در حین دور دوم مذاکرات آلماتی، به سابقه روابط خصمانه تهران و واشنگتن اشاره کرد.

او همچنین با دست‌گذاشتن روی اظهارات مقامات آمریکایی که می‌گویند همه گزینه‌ها درباره ایران روی میز است، گفت: «کسی که می‌خواهد گفت‌وگو کند باید با سلاح منطق بیاید یا سلاح‌های نظامی؟ آنچه امروز ملت ما انتظار دارد، تصحیح رفتارهای آمریکاست نه گفتارهای آن.»

دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران با اشاره به فاصله بین مذاکرات مسکو تا مذاکرات آلماتی گفت: «این تحلیل وجود داشت که با فاصله‌انداختن بین گفت‌وگوها می‌خواهند آثار فشارها را ببینند، ولی همه دنیا شاهد بود که در این ۹ ماه ایران پیشرفت‌های زیادی کرد. در این مدت ما ریاست جنبش عدم تعهد را عهده‌دار شدیم و ۱۲۰ کشور با صدور بیانیه‌ای از حقوق هسته‌ای ما حمایت کردند.»

او همچنین در پاسخ به یکی از دانشجویان حاضر در این نشست درباره تاثیر نتیجه انتخابات ریاست جمهوری ایران بر برنامه هسته‌ای، گفت: «امروز دفاع از حقوق ملت ایران یک اجماع ملی است. پس از انتخابات ملت ما با شور بیشتری از حقوق خود دفاع می‌کند.»

آقای جلیلی با تاکید بر این که تسلیحات هسته‌ای نمی‌تواند منجر به ایجاد امنیت شود، از کره شمالی خواست «با گفت‌وگو به دنبال حل مسائل باشند.»

سعید جلیلی در حالی این سخنان را مطرح کرده است که هم‌زمان سخنگوی وزارت خارجه روسیه، الکساندر لوکاشویچ، گفته است: «تاکنون پیشرفتی در مذاکرات حاصل نشده است. متاسفانه طرفین مذاکرات هنوز برای رسیدن به یه توافق، گامی بر نداشته‌اند.»

آقای لوکاشویچ در عین حال گفته که وزارت خارجه روسیه امیدوار است دور دوم مذاکرات آلماتی به طرفین اجازه دهد برای رسیدن به توافق، تلاش کنند.

دو دوم مذاکرات آلماتی در حالی برگزار می‌شود که شش قدرت جهانی بسته پیشنهادی جدیدی پیش روی ایران قرار داده‌اند. کاترین اشتون رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا که ریاست گروه ۱+۵ را بر عهده دارد، ضمن ابراز خوش‌بینی نسبت به این دور از مذاکرات از ایران خواسته است تا به این پیشنهاد پاسخ دهد.

دور پیشین مذاکرات هسته‌ای در آلماتی، هشتم و نهم اسفندماه ۱۳۹۱ برگزار شد؛ گفت‌و‌گوهایی که ایران آن را «نقطه عطف» و ۱+۵ «مفید» ارزیابی کرد.

غربی‌ها ایران را متهم می‌کنند که در پوشش برنامه هسته‌ای‌ خود اهداف نظامی را دنبال می کند و در کنار اعمال تحریم‌ها علیه ایران، سعی دارند تا به صورت مسالمت آمیز راه برون‌رفتی را برای بن‌بست هسته‌ای ایران پیدا کنند که نتیجه آن برگزاری هشت دور مذاکره هسته‌ای از تابستان سال ۱۳۸۷ تا کنون بوده است.

ایران همواره فعالیت‌های هسته‌ای خود را «صلح آمیز» دانسته و دستیابی به انرژی هسته‌ای را حق مسلم خود می‌داند.
XS
SM
MD
LG