لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۲۶

هیات ایرانی برای دور جدید مذاکرات هسته‌ای عازم قزاقستان شد


سعید جلیلی، دبیر شورای عالی امنیت ملی، سرپرستی تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران را بر عهده دارد.
سعید جلیلی، دبیر شورای عالی امنیت ملی، سرپرستی تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران را بر عهده دارد.
هیات هسته‌ای ایران برای برگزاری دور دیگری از مذاکرات با ۵+۱ روز چهارشنبه عازم آلماتی قزاقستان شد و همزمان یک مقام آمریکایی گفته که پیشرفت در این گفت‌و گوها بستگی به پاسخ ایران به بسته پیشنهادی شش قدرت جهانی دارد.

به گزارش خبرگزاری مهر، سعید جلیلی، سرپرست گروه مذاکره کننده و دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران روز چهارشنبه، ۱۴ فروردین‌ماه، همراه با عباس عراقچی، معاون آسیا و اقیانوسه وزارت امور خارجه، علی باقری، معاون سیاست خارجی و امنیت بین‌الملل، حمیدرضا عسگری، مشاور وزارت خارجه و رسول موحدیان، سفیر سابق ایران در لندن، راهی آلماتی شدند تا در روزهای ۱۶ و ۱۷ فروردین‌ بار دیگر با نمایندگان ۵+۱ مذاکره کنند.

خبرگزاری روسی اینترفاکس به نقل از یکی از سخنگویان رییس جمهوری قزاقستان گزارش داده است که حدود ۲۳۰ گزارشگر این دور از مذاکرات هسته‌ای را پوشش خواهند داد.

این مذاکرات در حالی برگزار می‌شود که شش قدرت جهانی بسته پیشنهادی جدیدی پیش روی ایران قرار داده اند. کاترین اشتون رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا که ریاست گروه ۵+۱ را بر عهده دارد، ضمن ابراز خوش‌بینی نسبت به این دور از مذاکرات از ایران خواسته است تا به این پیشنهاد پاسخ دهد.

به گفته دیپلمات‌های مطلع از مذاکرات هسته‌ای، ۵+۱ از ایران در خواست کرده است که غنی‌سازی در تاسیسات فردو را تعلیق (و نه تعطیل) کند و میزان اورانیوم ۲۰ درصد غنی شده لازم برای تزریق به راکتور تحقیقاتی امیرآباد را در خاک خود نگه دارد.

این گروه وعده داده است که در مقابل این اقدامات ایران، برخی از تحریم‌ها علیه ایران نظیر تحریم طلا برداشته خواهد شد و تحریم‌های تازه‌ای علیه ایران توسط شورای امنیت و اتحادیه اروپا وضع نخواهد شد.

یک مقام دولت آمریکا روز پنجشنبه، ۱۵ فروردین‌ماه، گفت که میزان پیشرفت در مذاکرات آلماتی-۲، بستگی به پاسخ ایران به بسته پیشنهادی ۵+۱ دارد و ابراز امیدواری کرد که اظهارات «مثبت» ایران با عمل همراه باشد.

دور پیشین مذاکرات هسته‌ای در آلماتی، هشتم و نهم اسفندماه ۱۳۹۱ برگزار شد؛ گفت‌و‌گوهایی که ایران آن را «نقطه عطف» و ۵+۱ «مفید» ارزیابی کرد.

سعید جلیلی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران، در پایان گفت‌وگوهای پیشین در آلماتی گفت: «برخی نکات در این پاسخ نسبت به قبل واقع‌بینانه‌تر بود و سعی شده بود که در برخی موارد به دیدگاه‌های ایران نزدیک‌ شود که این را مثبت تلقی می‌کنیم. اگرچه تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله زیادی داریم.»

غربی‌ها ایران را متهم می‌کنند که در پوشش برنامه هسته‌ای‌ خود اهداف نظامی را دنبال می کند و در کنار اعمال تحریم‌ها علیه ایران، سعی دارند تا به صورت مسالمت آمیز راه برون‌رفتی را برای بن‌بست هسته‌ای ایران پیدا کنند که نتیجه آن برگزاری هشت دور مذاکره هسته‌ای از تابستان سال ۱۳۸۷ تا کنون بوده است.

ایران همواره فعالیت‌های هسته‌ای خود را «صلح آمیز» دانسته و دستیابی به انرژی هسته‌ای را حق مسلم خود می‌داند.
XS
SM
MD
LG