لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۰۴

۵+۱: پیشنهاد ما بی‌پاسخ ماند؛ ایران: پیشنهاد تازه ارائه کردیم


از تابستان ۱۳۸۷ تا کنون هشت دور مذاکره هسته‌ای میان ایران و ۵+۱ برگزار شده است.
از تابستان ۱۳۸۷ تا کنون هشت دور مذاکره هسته‌ای میان ایران و ۵+۱ برگزار شده است.
در حالی که یک دیپلمات خارجی حاضر در مذاکرات هسته‌ای آلماتی می‌گوید ایران هنوز به بسته پیشنهادی ۵+۱ پاسخ نداده است، یکی از اعضای تیم مذاکره‌کننده ایران می‌گوید جمهوری اسلامی پیشنهاد خود را به طرف مقابل ارائه کرده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، علی باقری، معاون سعید جلیلی، روز جمعه، ۱۶ فروردین‌ماه، پس از پایان نشست صبح ایران و ۵+۱، در جمع خبرنگاران گفت که آقای جلیلی به عنوان رئیس تیم مذاکره‌کننده ایران، در این جلسه «پیشنهاد‌های مشخص» خود را برای آغاز «دور جدیدی از همکاری‌‌ها» به ۵+۱ ارائه کرد.

دور تازه گفت‌وگو‌های هسته‌ای میان نمایندگان ایران و شش قدرت جهانی در آلماتی
please wait

No media source currently available

0:00 0:00:37 0:00

در مقابل خبرگزاری اینترفکس روسیه به نقل از یک دیپلمات غربی حاضر در مذاکرات هسته‌ای آورده است که ایران هنوز به بسته پیشنهادی ۵+۱ پاسخ نداده است.

یک دیپلمات قزاق به اینترفکس گفته است که مذاکرات هسته‌ای روز جمعه در آلماتی قزاقستان پس از یک تنفس، ساعت ۴:۴۵ دقیقه بعدازظهر به وقت محلی از سر گرفته شده است.

به گفته دیپلمات‌های مطلع از مذاکرات هسته‌ای، ۵+۱ از ایران در خواست کرده است که غنی‌سازی در تاسیسات فردو را تعلیق (و نه تعطیل) کند و میزان اورانیوم ۲۰ درصد غنی‌شده لازم برای تزریق به رآکتور تحقیقاتی امیرآباد را در خاک خود نگه دارد.

این گروه وعده داده است که در مقابل این اقدامات ایران، برخی از تحریم‌ها علیه ایران نظیر تحریم طلا برداشته خواهد شد و تحریم‌های تازه‌ای علیه ایران توسط شورای امنیت و اتحادیه اروپا وضع نخواهد شد.

مایکل مان، سخنگوی ۵+۱ صبح جمعه، در زمان آغاز این گفت‌و‌گوها به خبرنگاران گفت که شش قدرت جهانی امیدوار هستند ایران به پیشنهاد به گفته وی «منصفانه و متعادل» آنها پاسخی «واضح و قطعی» بدهد. پیشتر نیز کاترین اشتون که ریاست ۵+۱ را برعهده دارد از ایران خواسته بود به این پیشنهاد پاسخ دهد.

این در حالی است که حال ایران نیز پیشنهاد خود را بر روی میز مذاکره گذاشته است.

به گفته علی باقری، پیشنهاد ایران بر اساس طرح مسکو تهیه شده است. بر پایه طرح «گام به گام» مذاکرات مسکو، ایران ضمن تأکید بر حق غنی‌سازی خود، ابتدا خواستار حذف تمامی تحریم‌ها علیه ایران شده است تا در ازای آن تدریجا غنی‌سازی ۲۰ درصدی اورانیوم را متوقف کند.

غربی‌ها ایران را متهم می‌کنند که در پوشش برنامه هسته‌ای‌ خود اهداف نظامی را دنبال می‌کند و در کنار اعمال تحریم‌ها علیه ایران، سعی دارند تا به صورت مسالمت‌آمیز راه برون‌رفتی را برای بن‌بست هسته‌ای ایران پیدا کنند که نتیجه آن برگزاری هشت دور مذاکره هسته‌ای از تابستان سال ۱۳۸۷ تاکنون بوده است.

ایران همواره فعالیت‌های هسته‌ای خود را «صلح‌آمیز» دانسته و دستیابی به انرژی هسته‌ای را حق مسلم خود می‌داند.
XS
SM
MD
LG