لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۳۷

واکنش روسیه، بریتانیا و آمریکا به مذاکرات اتمی با ایران در آلماتی


بریتانیا بعد از دور دوم مذاکرات آلماتی گفته است که ایران از آن‌چه برای رسیدن به یک راه‌حل برای مسئله هسته‌ای لازم است، «خیلی فاصله دارد». آمریکا نیز می‌گوید ایران می‌خواهد گام‌های کوچکی بردارد ولی توقع نتایج بزرگ دارد.

ویلیام هیگ، وزیر خارجه بریتانیا، در بیانیه‌ای که بعد از دور دوم مذاکرات هسته‌ای در آلماتی منتشر کرده، گفته است: «بریتانیا در حالی به قزاقستان رفت که آماده بود همراه با شرکای سیاسی‌اش با خوش‌ظنی با ایران مذاکره کند.»

به گزارش خبرگزاری فرانسه، آقای هیگ در بیانیه خود آورده است: «مذاکراتی طولانی درباره برخی مسائل صورت گرفت ولی هنوز شکاف بزرگی بین طرفین مذاکرات وجود دارد. موضع فعلی ایران خیلی از آن‌چه برای دست‌یابی به یک راه‌حل دیپلماتیک است، فاصله دارد.»

وزیر خارجه بریتانیا گفته است: «ما ایران را زیرنظر داریم تا با دقت ببینیم که آیا می‌خواهد به جهتگیری فعلی‌اش ادامه داد و با فشار فزاینده و انزوا از جامعه بین‌المللی روبه‌رو شود، یا به مذاکرات واقعی رو بیاورد.»

مذاکرات آلماتی ۲ در روزهای جمعه و شنبه ۱۶ و ۱۷ فروردين ماه برگزار شد. این مذاکرات بدون دستیابی به توافقی پایان یافت.

نمايندگان کشورهای آمريکا، بريتانيا، فرانسه، چين، روسيه و آلمان، کشورهای موسوم به گروه ۱+۵، به همراه کاترين اشتون، مسئول سياست خارجی اتحاديه اروپا در مذاکرات آلماتی حضور داشتند.

اين دومين بار بود که مذاکرات هسته ای ايران و گروه ۱+۵ در آلماتی برگزار می شد. دور اول اين مذاکرات در هشتم و نهم اسفندماه سال گذشته در آلماتی برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، در این باره یک مقام ارشد آمریکایی نیز به شرط ذکرنشدن نامش به خبرنگاران گفته است: «می‌تواند گفت که ایران می‌خواهد گام‌های خیلی کوچکی برای [حل مناقشه بر سر] برنامه هسته‌ای خود بردارد در حالی که در مقابل توقع نتایج خیلی بزرگی دارد.»

به گفته این مقام آمریکایی، ایرانی‌ها «پیشنهادهای حداقلی می‌دهند ولی توقع اقدام متقابل خیلی بزرگ و کاملا بی‌تناسب دارند.»

نماینده روسیه در دور دوم مذاکرات آلماتی گفته است که هرچند این مذاکرات نتیجه روشنی در بر نداشته است، اما «قطعا یک گام به پیش» بوده است.

به گزارش ریانووستی، معاون وزیر خارجه روسیه، سرگئی ریابکوف، پس از این مذاکرات دوروزه به خبرنگاران گفت که این مذاکرات، «تفصیلی و با جزئیات» بوده است اما در عین حال افزوده است که طرفین مذاکرات «نتوانستند به زمینه مشترکی برسند».

آقای ریابکوف در عین حال تاکید کرده است که روسیه مخالف تحریم‌های یک‌جانبه غرب علیه ایران است. او گفته است اگر ایران بپذیرد که برنامه هسته‌ای‌اش تحت نظارت کامل بازرسان سازمان ملل قرار بگیرد، آن‌وقت باید همه تحریم‌ها علیه آن رفع شود.

کاترين اشتون، مسئول سياست خارجی اتحاديه اروپا، پس از این مذاکرات به خبرنگاران گفت مواضع دوطرف همچنان بر سر مسايل اساسی با هم «فاصله زیادی» دارد.

خانم اشتون گفت که اکنون نمايندگان گروه ۱+۵ گزارش‌های خود در باره مذاکرات آلماتی را با پایتخت‌های خود در ميان خواهند گذاشت.

در این مذاکرات، وعده دیگری برای مذاکره تعیین نشده است. کاترين اشتون گفته که با سعيد جليلی، مذاکره‌کننده ارشد هسته‌ای ايران، در تماس خواهد بود تا درباره چگونگی ادامه مذاکرات تصميم گيری شود.

در همين حال سعيد جليلی در يک کنفرانس خبری جداگانه درباره نتيجه مذاکرات آلماتی گفته است که ايران «پيشنهادهايی برای حرکت در مسير سازنده» ارايه کرد و نمايندگان گروه ۱+۵ با طرح نظرات دولت‌های خود «خواهان ارزيابی‌های بيشتر از شرايط جديد ناشی از ابتکارات ايران شدند.»

به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی، ايرنا،‌ سعيد جليلی گفته است: «همين دليل موجب شد تا اعضای گروه ۱+۵ خواستار آن شوند تا نتايج گفت‌وگوهای صورت‌گرفته را به پايتخت‌های خود منتقل کنند.»

رییس هیات مذاکره‌کننده ایران توضیح داده است: «خانم اشتون پس از گفت و گو با وزرای امور خارجه ۶ کشور عضو گروه ۱+۵ درباره چگونگی فرآيند گفت و گوها و اين که چگونه اين گفت و گوها پيش برده شود با من به صورت تلفنی گفت و گو خواهد کرد.»

کشورهای عضو گروه ۱+۵ خواهان اقدام ايران در توقف غنی‌سازی اورانيوم ۲۰ درصدی هستند و معتقدند ايران برای اعتمادسازی اول باید دست به اقدام بزند و غنی‌سازی ۲۰ درصدی را متوقف کند.

به نوشته آسوشییتدپرس، در مقابل ايران خواهان آن است در مقابل هر اقدام خود جامعه بين‌المللی نيز گام‌های بزرگ‌تری بردارد. کشورهای ۱+۵ پيشنهاد کرده اند در مقابل توقف غنی‌سازی ۲۰ درصدی تحريم بر طلا و مبادله مواد پتروشيمی را لغو خواهند کرد. اما ايران خواهان اقدام‌های اساسی‌تر جامعه بين‌المللی برای رفع تحريم‌ها هستند.
XS
SM
MD
LG