لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۴۸

واکنش توام با بدبینی اسرائیل به مذاکرات آلماتی


بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل
بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل
همزمان با دورهشتم ازمذاکرات هسته‌ای ایران با گروه ۱+۵ در آلماتی قزاقستان، که جمعه، شانزدهم فروردین، آغاز شد، اسرائیل با نگاهی بدبینانه تهدیدهای این روزهای کره شمالی را بهترین مثال از تهدیدهایی دانست که ایرانِ اتمی ایجاد خواهد کرد.

اسرائیل بارها برنامه اتمی ایران را تهدیدی حتی در حد «بنیادین» برای موجودیت خود توصیف کرده است.

مقامات نزدیک به دفتر نخست وزیری اسرائیل به رسانه‌های این کشور گفتند که ایران به بازی موش و گربه خود با طرف‌های مذاکره و خرید وقت ادامه می‌دهد و در ادامه سیاست جنگ روانی، به تاکتیک ارائه چند امتیاز شفاهی و به دور از هرگونه پایه اصولی و مدون در جریان این مذاکرات روی می‌آورد.

این مقامات اسرائیلی تاکید کرده‌اند که اولویت سیاست خارجی کشورشان «دفع نهایی و قطعی خطر و تهدید اتمی» ناشی از برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی است و در این راستا، «اسرائیل بر مبنای منافع ملی خود عمل خواهد کرد».

در همین زمینه بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، نیز دو روز پیش از آغاز این مذاکرات با ناخشنودی از طولانی شدن روند گفت‌و‌گو‌ها با ایران و دادن امکان به جمهوری اسلامی «برای وقت‌کشی در حالی که برنامه هسته‌ای خود را هم‌چنان پیش می‌برد»، افزود: «نباید رفتاری را قبول کرد که رژیمی مانند ایران ضمن آن که مذاکرات کش‌دار و بی‌نتیجه را ادامه می‌دهد، ساخت سلاح هسته‌ای را نیز دنبال کرده و تهدید به استفاده از آن هم می‌کند.»

آقای نتانیاهو پس از این اظهارات در دیدار چهارشنبه شب خود با وزیر خارجه نروژ که به اسرائیل رفته، پنج‌شنبه نیز در دیدار با گروهی از سناتورهای آمریکایی در اسرائیل، به بحران کنونی در شبه جزیره کره اشاره کرد.

به گزارش روزنامه جروزالم پست، نخست وزیر اسرائیل به سناتورهای آمریکایی گفت: «امروز روشن‌تر از هر زمان دیگر احساس می‌شود که نباید گذاشت رژیمی که خواهان نابودی ماست به سلاح‌های امحای جمعی دست یابد؛ باید جلو این امر را به هر بهایی گرفت.»

همچنین به نوشته جروزالم پست، وزیر جدید راهبردی اسرائیل نیز روز پنج‌شنبه در دیدار با وزیر خارجه نروژ گفت: «هنوز زمان زیادی نگذشته که رژیم افراطی کره شمالی صاحب توانایی اتمی شده و تهدید به حمله به آمریکا می‌کند و یقیناً تهدیدی علیه ژاپن و کره جنوبی و خاور دور است و این بهترین مصداق است که نشان دهد اگر حکومت افراطی ایران به چنین سلاحی برسد چه تهدیدی برای اسرائیل، خاورمیانه و اروپا خواهد بود.»

سایر مقامات اسرائیل و رسانه‌های این کشور با بهره‌گیری از تهدیدهای بی‌سابقه‌ای که رهبر کره شمالی در روزهای اخیر برای حمله به آمریکا و کشورهای خاور دور مطرح کرده، آن را «نمایی از آینده تهدیدهایی می‌دانند که ممکن است یک ایرانِ برخوردار از سلاح‌های هسته‌ای برای منطقه و جهان ایجاد کند».

به نوشته جروزالم پست، سطح انتظارات اسرائیل از مذاکرات روزهای جمعه و شنبه در آلماتی قزاقستان بسیار پایین و توام با بدبینی است.

در همین حال ارزیابی می‌شود که جان کری، وزیر خارجه آمریکا، و رئیس هیئت آمریکایی در مذاکرات آلماتی در روزهای آینده با سفر به اسرائیل، مقامات بلندپایه این کشور را در جریان ریز مسائل در قزاقستان میان هیئت ایرانی به ریاست سعید جلیلی دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران و هیئت‌های پنج عضو دائم شورای امنیت و آلمان قرار دهند.

همچنین در حالی که جامعه جهانی در نگرانی ناشی از عملی کردن تهدیدهای رهبر کره شمالی به سرمی برد، مقامات و تحلیل‌گران اسرائیلی بر همکاری‌های تنگاتنگ و گسترده موشکی و اتمی میان کره شمالی و ایران نیز تاکید مکرر دارند.

این در حالی است که رامین مهمانپرست، سخنگوی وزارت خارجه ایران، روز پنج‌شنبه در یک نشست خبری در سفارتخانه ایران در ایروان، پایتخت ارمنستان، به اسرائیل هشدار داد که درصدد حمله به تاسیسات هسته‌ای ایران برنیاید، چرا که «اولین اشتباه صهیونیست‌ها در برابر ایران، آخرین اشتباه این رژیم است».
XS
SM
MD
LG