لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۵۵

مایکل مان: ایران به پیشنهاد ۵+۱ پاسخی قطعی بدهد


از سال ۱۳۸۷ تا کنون ایران و ۵+۱ هشت دور مذاکره هسته‌ای برگزار کرده‌اند.
از سال ۱۳۸۷ تا کنون ایران و ۵+۱ هشت دور مذاکره هسته‌ای برگزار کرده‌اند.
نخستین روز از دور تازه گفت‌وگو‌های هسته‌ای میان نمایندگان اتمی ایران و شش قدرت جهانی در آلماتی روز جمعه، ۱۶ فروردین‌ماه، در حالی آغاز شد که ۵+۱ بار دیگر از ایران خواسته است تا به بسته پیشنهادی‌اش پاسخی «واضح و قطعی» بدهد.

به‌گزارش خبرگزاری رویترز، مایکل‌مان، سخنگوی ۵+۱، روز جمعه، ۱۶ فروردین، در زمان آغاز این گفت‌و‌گوها به خبرنگاران گفت که شش قدرت جهانی امیدوار هستند ایران به پیشنهاد به گفته وی «منصفانه و متعادل» آنها پاسخی «واضح و قطعی» بدهد.

دور دوم گفت‌وگوها در آلماتی قزاقستان، بامداد جمعه آغاز شد.

این مذاکرات در حالی در جریان است که شش قدرت جهانی بسته پیشنهادی جدیدی پیش روی ایران قرار داده‌اند.

کاترین اشتون، رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا، که ریاست گروه ۵+۱ را بر عهده دارد، ضمن ابراز خوش‌بینی نسبت به این دور از مذاکرات، پیشتر از ایران خواسته بود به این پیشنهاد پاسخ دهد.

به گفته دیپلمات‌های مطلع از مذاکرات هسته‌ای، ۵+۱ از ایران در خواست کرده است که غنی‌سازی در تاسیسات فردو را تعلیق (و نه تعطیل) کند و میزان اورانیوم ۲۰ درصد غنی‌شده لازم برای تزریق به رآکتور تحقیقاتی امیرآباد را در خاک خود نگه دارد.

این گروه وعده داده است که در مقابل این اقدامات ایران، برخی از تحریم‌ها علیه ایران نظیر تحریم طلا برداشته خواهد شد و تحریم‌های تازه‌ای علیه ایران توسط شورای امنیت و اتحادیه اروپا وضع نخواهد شد.

از سوی دیگر سعید جلیلی، سرپرست گروه مذاکره‌کننده ایران، روز پنج‌شنبه، ۱۵ فروردین در آلماتی بر حق هسته‌ای ایران برای غنی‌سازی اورانیوم تأکید کرد و گفت که راه گفت‌و‌گوها با پذیرش این حق باز می‌شود.

دور پیشین مذاکرات هسته‌ای در آلماتی، هشتم و نهم اسفندماه ۱۳۹۱ برگزار شد؛ گفت‌و‌گوهایی که ایران آن زمان آن را «نقطه عطف» و ۵+۱ «مفید» ارزیابی کرد.

با این‌حال آقای جلیلی ۱۵ فروردین در قزاقستان گفت که در مذاکرات اول آلماتی، کشورهای ۵+۱ «از مواضع قبلی خود فاصله گرفتند» و ابراز امیدواری کرد که این‌ بار این گروه از «رفتارهای غلط فاصله بگیرند».

غربی‌ها ایران را متهم می‌کنند که در پوشش برنامه هسته‌ای‌ خود اهداف نظامی را دنبال می‌کند و در کنار اعمال تحریم‌ها علیه ایران، سعی دارند تا به صورت مسالمت‌آمیز راه برون‌رفتی را برای بن‌بست هسته‌ای ایران پیدا کنند که نتیجه آن برگزاری هشت دور مذاکره هسته‌ای از تابستان سال ۱۳۸۷ تاکنون بوده است.

ایران همواره فعالیت‌های هسته‌ای خود را «صلح‌آمیز» دانسته و دستیابی به انرژی هسته‌ای را حق مسلم خود می‌داند.
XS
SM
MD
LG