لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۵۸

آمریکا «آماده مقابله» با آزمایش موشکی کره شمالی است


چاک هیگل، وزیر دفاع آمریکا به کره شمالی هشدار داده است.
چاک هیگل، وزیر دفاع آمریکا به کره شمالی هشدار داده است.
مقام‌های آمریکا می‌گویند که واشینگتن آماده است تا با آزمایش موشکی کره‌ شمالی مقابله کند. انتظار می‌رود این آزمایش همزمان با سالگرد تولد کیم ایل سونگ، نخستین رییس جمهوری کره شمالی و در روز ۱۵ آوریل انجام شود.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، چاک هیگل، وزیر دفاع ایالات متحده، روز چهارشنبه، ۲۱ فروردین اظهار داشت: «کره شمالی با ادبیات جنگ‌طلبانه‌ای که دارد، و اقداماتی که انجام می‌دهد، روی لبه تیغ راه می‌رود.»

او همچنین گفت که آمریکا برای مواجهه با هر احتمالی آمادگی کامل دارد و می‌تواند پاسخی مناسب به اقدامات کره شمالی بدهد.

دستگاه امنیتی کره جنوبی می‌گوید که پیونگ‌یانگ دو موشک میان‌برد را آماده پرتاب دارد و احتمال می‌رود که آنها را از سواحل شرقی خود پرتاب کند.

برخی رسانه‌ها نیز به نقل از منابع نظامی و حکومتی سئول نوشته‌اند که احتمال می‌رود پیونگ‌یانگ قصد پرتاب چندین موشک را داشته باشد، از جمله موشک‌های با برد کمتر اسکاد و رادونگ.

این همه به‌رغم هشدارهای چین به کره شمالی مبنی بر دوری کردن از اقدامات تحریک‌آمیز در زمانی است که تنش‌های نظامی میان طرف‌های درگیر افزایش یافته است.

در همین حال گزارش‌ها حاکی از آماده‌باش کامل نیروهای آمریکا و کره جنوبی در روز پنج‌شنبه، ۲۲ فروردین است.

خبرگزاری فرانسه نوشته است، فرماندهی مشترک نیروهای کره جنوبی و آمریکا سطح هشدار را از وضعیت ۳ به ۲ تغییر داده‌اند که نشان‌دهنده «تهدیدی حیاتی» است.

همچنین پلیس ملی کره جنوبی نیز در وضعیت آماده‌باش برای مقابله با اقدامات تروریستی به‌سرمی‌برد.

در این میان بازدید جان کری، وزیر امور خارجه ایالات متحده و آندرس فو راسموسن، رییس نیروهای نظامی ناتو از سئول نیز که روز جمعه انجام می‌شود، توجهات را به خود جلب کرده است.

آقای کری به‌تازگی در گفت‌وگو با فومیو کیشیدا، همتای ژاپنی خود بر لزوم فشار اقتصادی به پیونگ‌یانگ و تشدید تحریم‌ها تاکید کرده است.

بحران در شبه‌جزیره کره از فوریه سال جاری و زمانی که پیونگ‌یانگ سومین آزمایش اتمی خود را انجام داد بالا گرفته است.

کره شمالی که به‌تازگی ایالات متحده را به حمله اتمی تهدید کرده است، هفته گذشته از دیپلمات‌های خارجی خواست تا ۱۰ آوریل این کشور را ترک کنند. پیونگ‌یانگ سپس به خارجی‌های مقیم کره جنوبی هشدار داد که از منطقه خارج شوند.

با این حال اتحادیه اروپا اعلام کرد، دیپلمات‌های هفت کشور اروپایی که در کره شمالی سفارتخانه دارند، نیازی نیست آنجا را ترک کنند و اضافه کرد هیچ خطری نیز شهروندان اروپایی در کره جنوبی را تهدید نمی‌کند.
XS
SM
MD
LG