لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۰۱

کره‌جنوبی: کره‌شمالی ممکن است هفته جاری آزمايش موشکی انجام دهد


 یک رژه نظامی در کره شمالی در سال گذشته
یک رژه نظامی در کره شمالی در سال گذشته
يک سخنگوی دولت کره جنوبی روز يکشنبه گفته است که کره‌شمالی احتمالا يک آزمايش موشکی در هفته جاری انجام خواهد داد.

به گزارش «سی ان ان» کيم هاينگ، سخنگوی دولت کره جنوبی، گفته است، اين آزمايش موشکی احتمالا در تاريخی در حدود ۱۰ آوريل (چهارشنه) انجام خواهد شد و کشورش در وضعيت آمادگی نظامی قرار دارد.

اين سخنگوی دولت کره جنوبی تصريح کرده است: با اين حال تاکنون اتفاقی غير عادی مشاهده نشده است.

همزمان با تشديد تنش در شبه جزيره کره، آژانس خبری يونهاپ کره جنوبی پنجشنبه به نقل از يکی از مقامات ارشد نظامی اين کشور اعلام کرد که کره شمالی دو موشک ميانه برد را به تاسيساتی زير زمينی در سواحل شرقی اين کشور منتقل کرده و هم اکنون آماده پرتاپ هستند.

کيم کوان جينگ، وزير دفاع کره جنوبی، روز پنجشنبه گفت که اطلاعی درباره نيت کره شمالی از جابجايی موشکی خود ندارد ولی اين اقدام می‌تواند «برای انجام يک آزمايش يا تمرين باشد».

کيم کوان جينگ که در يک کميته پارلمانی سخن می‌گفت، اعلام کرد که موشک کره شمالی که به ساحل شرقی اين کشور منتقل شده است، «برد قابل توجهی» دارد ولی قادر نيست که خاک آمريکا را هدف قرار دهد.

هشدار چین

در همین حال، ژی جینپینگ، رییس جمهوری نسبت به بروز ناآرامی در منطقه و در همسایگی خود هشدار داد و در اظهاراتی بدون این که نام کره شمالی را بیاورد گفت: «هیچ کس نباید به خاطر خودخواهی های شخصی خودش منطقه و جهان را به آشوب و هرج و مرج بکشد.»

به گزارش خبرگزاری رویترز، رییس جمهوری چین روز یکشنبه هیجدهم فروردین ماه در سفری به جنوب چین و در حاشیه کنفرانس «هاینن» گفت: «مسئله ثبات تمامی قاره آسیا را تهدید می کند و نه تنها چالش های جدید که چالش های سنتی و ازقبل هم هنوز وجود دارد.»

ونگ پی، وزیر خارجه چین هم روز شنبه هفدهم فروردین ماه در بیانیه ای مشابه همین مواضع را گرفته و گفت در گفت وگوی تلفنی با بان گی مون، دبیرکل سازمان ملل، این مسائل را با او در میان گذاشته است.

وزیر خارجه چین در بیانیه خود گفت: «ما مخالف هرگونه عملیات تحریک آمیز در منطقه هستیم و اجازه نخواهیم داد کسی با آشوبگری و دردسرسازی، امنیت این منطقه را به خطر اندازد.»

کیم جونگ اون، رهبر ۳۰ ساله کره شمالی در روزهای گذشته زبان تهدید آمیز علیه کره جنوبی و آمریکا را بالا برده و حتی تهدید به حمله موشکی اتمی کرده است.

پیونگ یانگ هفته پیش به سفارتخانه های کشورهای خارجی اعلام کرد قادر به تامین امنیت آن ها نیست و بهتر است دیپلمات ها از کشور خارج شوند.

چین که حامی اصلی و اساسی کره شمالی است درخواست کرده طبق کنوانسیون وین، امنیت دیپلمات هایش در پیونگ یانگ تامین شود. وزارت خارجه چین گفته سفارت این کشور در کره شمالی به کار خود ادامه می دهد.

جولین گیلارد، نخست وزیر استرالیا هم که همراه با رییس جمهوری چین در کنفرانس هاینن به سر می برد، گفت: «باید از هرگونه تخاصم در منطقه جلوگیری کرد و به هیچ کشوری اجازه داده نمی شود ثبات شبه جزیره کره را تهدید کند.»

ویلیام هیگ وزیر خارجه بریتانیا هم در گفت وگو با شبکه اسکای نیوز، اعلام کرد تهدید اتمی کره شمالی را باید جدی گرفت و آن را حل کرد.

تعویق آزمایش موشکی آمریکا

کاخ سفيد واشینگتن روز جمعه شانزدهم فروردین اعلام کرد آزمايش موشک بين قاره ای 3 Minuteman که از مدت ها قبل برنامه ريزی شده بود و قرار بود از پايگاه هوايی وندربرگ در کاليفرنيا انجام شود، طبق برنامه انجام نشده و به تعویق افتاده است.

یک مقام وزارت دفاع امریکا به رویترز گفته است:« با توجه به تنش ها در شبه جزیره کره ، اين آزمایش برای جلوگيری از هر گونه سوء برداشت یا محاسبه غلط به تاخیر افتاد.»
XS
SM
MD
LG