لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۴۵

«فیس‌بوک» خود را امن‌تر کنید


شبکه‌های اجتماعی مجازی دنیای ما را دستخوش تغییر کرده‌اند. بسیاری از مردم سراسر دنیا روز خود را با سرکشی به حساب کاربری خود در این سایت ها آغاز می‌کنند و کار به جایی رسیده که بعضی از کاربران از «اعتیاد» خود به آنها صحبت می‌کنند.

اما سایت‌هایی مثل فیس‌بوک، توئیتر، گوگل پلاس و اینستاگرام همانقدر که جذاب هستند، ترسناک هم می‌توانند باشند، چرا که خلافکاران سایبری با استفاده از همین شبکه‌های دوست داشتنی می‌توانند قربانیان خود را از میان میلیون‌ها کاربر انتخاب کنند.

خوشبختانه با صرف تنها پنج دقیقه و ایجاد تغییراتی جزئی در تنظیمات امنیتی حساب کاربری خود می‌توانید احتمال موفقیت دستبردهای اطلاعاتی را به میزان زیادی کاهش دهید و از ساعت‌ها شرمساری اجتماعی و تلاش پیگیر برای بازیافت هویت به سرقت رفته‌تان جلوگیری کنید.

آنچه در ادامه می‌خوانید روش های ارتقای امنیت بر روی سایت «فیس‌بوک» است که در مجله «پی سی وُرلد» منتشر شده است. نوشتار حاضر نخستین بخش از مجموعه‌ای چهار قسمتی است که به ترتیب به روش‌های بهبود امنیت در فیس بوک، توئیتر، گوگل پلاس و اینستاگرام خواهد پرداخت.
فیس‌بوک خود را قفل کنید

شبکه اجتماعی فیس‌بوک نه تنها ارتباط میان انسان ها را متحول کرد بلکه نوعی عارضه را نیز برای آنها به ارمغان آورد: «غمباد فیس‌بوکی»؛ عارضه‌ای که عبارت است از لحظه‌ای که قبل از دیدار با همسر آینده‌تان، شرکت در یک دورهمی خانوادگی یا مصاحبه شغلی نگران هستید که مبادا فیلم یا نگاره‌ای که دوستتان چند سال پیش شما را در آن برچسب زده بود، (تگ کرده بود،) دیده باشند و آبروریزی شود.

کسانی که می‌توانند پیدایتان کنند را محدود کنید

سری که درد نمی‌کند را دستمال نبندید و از همین اول کار حساب کاربری خود را شخصی کنید. شیوه کار به این ترتیب است که بر روی چرخ‌دنده آبی رنگ گوشه سمت راست (در نسخه فارسی سمت چپ) بالای صفحه سایت فیس‌بوک گزینه «تنظیمات حریم شخصی» را انتخاب کنید.

اینجا می‌توانید به موتورهای جست‌وجوگر بگویید که داده‌های اطلاعاتی حساب کاربری شما را در یافته‌های خود نشان ندهند. کار دیگری که باید انجام دهید محدود کردن افرادی است که به کمک نشانی ایمیل یا شماره تلفنِ شما می‌توانند صفحه فیس‌بوکتان را پیدا کنند.

در این قسمت می‌توانید گزینه «دوستان» را انتخاب کنید و این امکان را فقط برای دوستانتان حفظ کنید. خواستید دوستان احتمالی پیدایتان کنند، گزینه «دوستانِ دوستان» را انتخاب کنید.

مطالب عمومی منتشر نکنید

قدم بعدی در تنظیمات حریم شخصی فیس‌بوک، بخش «چه کسی می‌تواند پست‌ها (فرستاده‌ها)ی من را ببیند؟» است. این قسمت را هم به «دوستان» تغییر دهید. فیس بوک این امکان را هم دارد که به صورت مورد به مورد تنظیمات فوق را انجام دهید و، برای نمونه، می‌توانید یک وضعیت (استاتوس) را فقط برای چند دوست بخصوص بنویسید و منتشر کنید.

اما تنظیم پیش‌فرض برای دوستان مطمئن‌ترین راه است. خدا را چه دیدید شاید یک آخر شب حواستان نبود و عکسی را بر روی سایت منتشر کردید و فردا صبح پشیمان شدید، تنظیم مخاطب محدود به دوستان این فایده را دارد که از خجالت‌زدگی بالقوه در این شرایط پیشگیری می‌کند.
یادتان باشد فیس‌بوک در تنظیمات جدیدِ حریم شخصی، این امکان را هم برایتان فراهم کرده که محدود کردن پست‌ها [در نسخه فارسی فیس‌بوک گزینه «ناچیزکردن فرستاده‌های پیشین»] مطالب فرستاده شده در گذشته را هم شامل شود.

نوار زمان فیس‌بوکی‌تان را قفل کنید

آخرین قدم این است که خود را در برابر برچسب ناخواسته دوستان در عکس (نگاره) یا فیلمی ناخواسته بیمه کنید. برای این کار باید انتشار چنین تصاویری را مشروط به تأیید خودتان کنید. برای این مقصود به نوار زمان (تایم‌لاین) و فهرست مخصوص تنظیمات مربوطه تحت عنوان «ساماندهی نوار زمان و برچسب‌گذاری» بروید.

اگر هنوز در بخش تنظیمات حریم شخصی هستید این گزینه سمت چپ صفحه است. (در فیس‌بوک فارسی سمت راست است.) در قسمت پایین فهرست یاد شده، گزینه «بررسی کردن پست‌ها (فرستاده‌ها)ی دوستان که شما را در آنها برچسب زده اند پیش از پدیدار شدن در نوار زمان» را پیدا کنید، و آن را به حالت «روشن» تغییر دهید.


همین سه تغییر ساده امنیت حریم شخصی فیس‌بوک شما را به میزان چشمگیری بهبود خواهد بخشید. به خاطر داشته باشید تنظیمات این چنینیِ دیگری نیز در فیس بوک وجود دارد که باید برایشان کمی وقت بگذارید و مطالعه کنید.

کوتاه سخن آنکه «فیس‌بوک» بزرگترین شبکه اجتماعی مجازی دنیای امروز ماست، هرجور اطلاعات مربوط به خودتان را روی آن مدیریت کنید، بر روی دید جهانیان نسبت به شما تأثیر خواهد گذاشت.
XS
SM
MD
LG