لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۳۹

گوگل با «گوگل پلاس» به جنگ فیس‌بوک می‌رود


شرکت گوگل با راه‌اندازی سرویس جدید خود به نام گوگل پلاس ممکن است احاطه کامل فیس‌بوک بر شبکه‌های اجتماعی را به خطر بیاندازد. گوگل پلاس جدیدترین و بلندپروازانه‌ترین اقدام گوگل برای گسترش نفوذ خود در این عرصه هم اکنون در احاطه کامل فیس‌بوک است که مشترکان در طول هر ماه حدود ۷۰۰ میلیارد دقیقه به این وب‌سایت مراجعه می‌کنند.

شبکه خبری «ای بی سی» می‌نویسد که طرح جدید شرکت گوگل هنوز در مرحله آزمایشی است و فقط بر اساس دعوت از کاربران می‌توان به آن مراجعه کرد. ولی با این وجود از هم اکنون توجه فراوانی به خود جلب کرده و دولت چین نیز از روز چهارشنبه آن را ممنوع کرده است.

با وجود ناکامی‌های قبل شرکت گوگل در راه‌اندازی خدماتی مثل Buzz و Wave به نظر می‌رسد که طرح جدید گوگل برای رقابت با فیس‌بوک اولین تلاش جدی گوگل باشد. «چارلین لی» از مدیران یک مؤسسه مشاوره رسانه‌های اجتماعی می‌گوید که گوگل پلاس جانشین فیس‌بوک نخواهد شد.

به گفته وی سرشاخ شدن مستقیم با فیس‌بوک خودکشی است. به همین خاطر گوگل روشی را طراحی کرده که مجموعه ارتباطات از طریق این وب‌سایت جستجوگر را گسترش می‌دهد و نقطه قوت اصلی آن خدماتی است که به این وب‌سایت افزوده شده است.

«چارلین لی» خاطر نشان می‌کند که گوگل ارسال پیام را به یک ارتباط گروهی – اجتماعی بدل کرده و به این ترتیب خدمات جدید این شرکت یعنی گوگل پلاس دریافته است که هر مورد از تماس‌ها و ارتباطات کاربران می‌تواند زمینه جداگانه‌ای داشته باشد. با این ابزار جدید کاربران می‌توانند مناسبات خود را با هر یک از دوستان به صورت جداگانه خیلی ساده با انتقال بخش مورد نظر از اطلاعات خود به ستون‌های مورد نظر مدیریت کنند.

به نوشته شبکه خبری «ای بی سی» هدف سرویس جدید گوگل این است که روش‌های مرسوم از ارتباطات اینترنتی را شخصی‌تر، گزینه‌ای‌تر و از همه مهم‌تر خصوصی‌تر کند.

شرکت گوگل با فراهم نمودن یک چنین امکاناتی در گوگل پلاس امیدوار است که دنیای مجازی ارتباطات دیجیتال را به زندگی واقعی کاربران نزدیک‌تر کند. یکی از مدیران گوگل در این مورد می‌گوید: «مشارکت اطلاعات در عرصه مجازی گاه بسیار دشوار و مقطع است و هدف ما از طراحی گوگل پلاس کمک به رفع این کمبودهاست.»

«اریکا نیولند» یکی از پژوهشگران «مرکز دموکراسی و تکنولوژی» که توانسته از گوگل پلاس استفاده کند می‌گوید: «گوگل پلاس سرویس بسیار جالبی به نظر می‌آید و خدمات جدیدی را در اختیار کاربران قرار می‌دهد. کاملاً مشخص است که گوگل قصد دارد با تمرکز روی موضوع حفاظت از اطلاعات خصوصی افراد با سایر شبکه‌های اجتماعی رقابت کند و این مسئله برای کاربران و مشتریان بسیار مهم است.»

به نوشته شبکه خبری «ای بی سی» در شرایطی که سایر شبکه‌های اجتماعی مثل فیس‌بوک با مشکل بی‌توجهی به حریم خصوصی افراد روبه‌رو بوده‌اند، گوگل پلاس به مشترکان خود امکان می‌دهد که هر بخشی از اطلاعات خود را با هر کسی که تشخیص می‌دهند شریک شوند.

هر مشترک گوگل پلاس می‌تواند تمام ابزارهای ارتباطی گوگل مثل جی‌میل، جی‌چت، رد و بدل کردن عکس و یا گفت‌وگوهای ویدئویی را به خدمت بگیرد، مضاف بر اینکه این امکان را دارد که در هر یک از این موارد مخاطبان خود را دستچین کرده و فقط هر فردی را که در نظر دارد به این ارتباطات دعوت کند.

«اریکا نیولند» یادآوری می‌کند که «امکانات بسیار مؤثری که در گوگل پلاس برای کنترل ارتباطات توسط هر مشترک در نظر گرفته شده امکان اشتباه در شراکت اطلاعات را به شدت کاهش می‌دهد . یکی از پیامدهای مثبت آن این است که والدین می‌توانند با آسودگی خاطر بیشتری، چنین سرویسی را در اختیار فرزندان خود قرار دهند.»
XS
SM
MD
LG