لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۱۱

منابع دیپلماتیک:‌ توافق ایران و آژانس انرژی اتمی برای ادامه مذاکرات


یوکیا آمانو، رئیس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، می‌گوید هر توافقی با ایران باید حاوی این نتیجه باشد که بازرسان آژانس به تاسیسات ایران دسترسی داشته باشند
یوکیا آمانو، رئیس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، می‌گوید هر توافقی با ایران باید حاوی این نتیجه باشد که بازرسان آژانس به تاسیسات ایران دسترسی داشته باشند
منابع دیپلماتیک در گفت‌وگو با خبرگزاری‌های آسوشیتدپرس و رویترز از توافق آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و ایران برای از سرگیری مذاکرات در ماه مه میلادی، ماه آینده، خبر دادند.

خبرگزاری آسوشیتدپرس روز جمعه، ۳۰ فروردین، به نقل از دو دیپلمات نوشت که این مذاکرات اواسط ماه مه برگزار خواهد شد.

خبرگزاری رویترز نیز اگرچه به نقل از منابع خود از سرگیری مذاکرات ایران و آژانس بین‌المللی در ماه مه را تایید کرده، اما نوشته است که هنوز هیچ روز مشخصی برای آن تعیین نشده است.

این دهمین دور از مذاکرات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و ایران از اوایل سال ۲۰۱۲ میلادی و زمانی محسوب می‌شود که آژانس تردیدهایی را در رابطه با برنامه اتمی ایران ابراز کرده و احتمال داده است که این برنامه اهدافی نظامی داشته باشد، اگرچه این نهاد بین‌المللی از مدت‌ها قبل از آن نتوانسته است که از تمام تاسیسات ایران بازرسی کند.

دور پیشین این گفت‌وگوها که ماه فوریه انجام شد بی‌حاصل ماند و آژانس بین‌المللی نتوانست به منظور خود مبنی بر از سرگیری بازرسی‌های خود از تاسیسات ایران برسد.

اکنون نیز چنان‌ چه رویترز به نقل از منبع دیپلماتیک خود می‌نویسد، احتمال بی‌حاصل ماندن مذکرات ماه مه وجود دارد.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که ماموریت آن جلوگیری از گسترش سلاح‌های اتمی در جهان است، بیش از یک سال است با مقامات ایران در رابطه با امکان دسترسی به تاسیسات و اسناد اتمی آن مذاکره می‌کند.

یوکیا آمانو، رئیس این نهاد بین‌المللی، چند روز قبل از پاره‌ای اختلافات «از هر نظر مهم» میان دو طرف سخن گفت که احتمال دشوار ساختن توافق را به میان می‌آورد.

او اظهار داشت، هر توافقی با ایران باید حاوی این نتیجه باشد که بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی بتوانند به‌ طور جدی کار تحقیقات در رابطه با تاسیسات ایران را انجام دهند.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اواخر سال ۲۰۱۱ گزارشی منتشر کرد که می‌گفت، ایران آزمایش‌هایی انجام داده است که می‌تواند با برنامه تولید سلاح هسته‌ای مرتبط باشد. اما ایران این گزارش را بی‌اساس خوانده است.
XS
SM
MD
LG