لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۵۴

نماینده رهبر در کیهان: محمد خاتمی «مفسد فی‌الارض» و «وطن‌فروش» است


حسین شریعتمداری،‌مدیرمسوول روزنامه کیهان با نوشتن سرمقاله‌ای محمد خاتمی را «ستون پنجم» خواند.
حسین شریعتمداری،‌مدیرمسوول روزنامه کیهان با نوشتن سرمقاله‌ای محمد خاتمی را «ستون پنجم» خواند.
حسین شریعتمداری، نماینده آیت‌الله علی خامنه‌ای در روزنامه کیهان، در سرمقاله روز دوشنبه، ۹ اردیبهشت این روزنامه، محمد خاتمی، رییس‌جمهوری پیشین ایران را «مفسد فی الارض»، «وطن فروش» و «ستون پنجم» خواند.

به نوشته مدیرمسوول روزنامه کیهان، محمد خاتمی نباید انتظار داشته باشد که در کلیدی‌ترین مسوولیت‌های نظام مثل ریاست‌جمهوری به کار گرفته شود.
آقای شریعتمداری در ادامه سرمقاله خود افزوده که «عوامل و سران فتنه نه فقط کمترین صلاحیتی برای حضور در کم اهمیت‌ترین پست‌های کلیدی نیز ندارند، بلکه بایستی در انتظار محاکمه و مجازات هم باشند.»

مدیرمسوول روزنامه کیهان در تحلیل خود نوشته است: «اصحاب فتنه و حلقه انحراف که این روز‌ها با یکدیگر گره خورده‌اند کمترین تردیدی ندارند که صلاحیت آن‌ها برای نامزدی در انتخابات پیش رو رد خواهد شد.»
به نظر می‌رسد این سرمقاله در واکنش به سخنان محمد خاتمی در هفته‌های گذشته نوشته شده است.

محمد خاتمی در روزهای اخیر در واکنش به دعوت گروه‌های مختلف از او برای نامزدی در انتخابات ریاست‌جمهوری، گفته بود: «آیا فردی که به عنوان یک شهروند عادی هم محدودیت زیادی برای صحبت کردن و اظهار نظر و سفر کردن دارد و در معرض انواع تهمت‌هاست، به سادگی اجازه می‌دهند اوضاع به دست او سپرده شود؟ وقتی می‌گویند و تهدید می‌کنند که کسانی باید توبه کنند مرادشان چیست؟»
حسین شریعتمداری با توجه قرار دادن همین بخش از سخنان محمد خاتمی در سرمقاله روز دوشنبه کیهان نوشته است: «در کجای دنیا و بر اساس کدام نظام حقوقی در جهان، به ستون پنجم شناخته شده دشمن اجازه نفس کشیدن می‌دهند.»
او همچنین درباره «لزوم توبه» فعالان سیاسی اصلاح طلب که محافظه کاران از آن‌ها با عنوان «سران و عوامل فتنه» یاد می‌کنند نوشته است: «سران و عوامل فتنه حتی به زبان و برای حفظ ظاهر نیز علیه شیطان بزرگ موضعی نگرفته و از یک اعوذبالله خشک و خالی و زبانی هم خودداری ورزیده و می‌ورزند.»
فتنه، عنوانی است که رسانه‌ها و افراد نزدیک به حاکمیت در جمهوری اسلامی برای توصیف اتفاقات و اعتراض‌های پس از اعلام نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۸۸ به کار می‌برند.

در هفته‌های گذشته شماری از فعالان سیاسی اصلاح طلب، جوانان نزدیک به احزاب اصلاح طلب ایران، زندانیان عقیدتی و سیاسی و خانواده جانباختگان حوادث پس از انتخابات ریاست‌جمهوری با نوشتن نامه، انجام گفت‌و‌گو با رسانه‌ها و دیدار با محمد خاتمی، از او خواسته‌اند تا در انتخابات ریاست‌جمهوری آتی، نامزد شود.
محمد خاتمی تاکنون پاسخ روشنی به خواست نداده و از مشکلات و موانع حضورش در انتخابات و هزینه‌های احتمالی تحمیل شده بر مردم در پی نامزدی خود سخن گفته است.

گزینه دولتی ها پس از مشایی
گذشته از تعیین تکلیف نامزد نهایی اصلاح طلبان در انتخابات آتی، تعیین تکلیف نامزد اردوگاه دولتی‌ها نیز برای رسانه‌ها و تحلیل‌گران سیاسی ایران از اهمیت برخوردار است.
در حالی‌که اسفندیار رحیم مشایی، مهم‌ترین گزینه دولتی‌ها برای انتخابات ریاست‌جمهوری، در گفت‌و‌گویش با خبرگزاری ایسنا، از پاسخگویی درباره نامزدی خود در انتخابات ریاست‌جمهوری پرهیز کرد، روزنامه اعتماد چاپ تهران در گزارشی از گزینه‌های دیگر دولت برای حضور در انتخابات ریاست‌جمهوری یاد کرده است.
مجتبی هاشمی ثمره، مشاور ارشد محمود احمدی‌نژاد، محمدرضا رحیمی، معاون اول رییس‌جمهوری، علی نیکزاد، وزیر راه و شهرسازی و غلامحسین الهام، سخنگوی دولت افرادی هستند که در گزارش روزنامه اعتماد، از آن‌ها به عنوان دیگر گزینه‌های دولت برای شرکت در انتخابات سخن به میان آمده است.

«فساد پیکره نظام را گرفته است»
اگرچه هنوز اصلاح‌طلبان و دولتی‌ها به نامزد و رویکرد مشخصی برای حضور در انتخابات ریاست‌جمهوری نرسیده‌اند،اما اصولگرایان با گرایش‌های مختلف و نامزدهای متعدد، برنامه‌های تبلیغاتی انتخاباتی خود را دنبال می‌کنند.
از جمله نامزدهای متعدد اصولگرایان برای شرکت در دوره یازدهم انتخابات ریاست‌جمهوری، علیرضا زاکانی، دبیرکل جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی است که در نشست خبری روز دوشنبه خود، تصریح کرد: «متاسفانه فساد، پیکره زیبای نظام ما را در برگرفته است.»
او با اشاره به اینکه «در مبارزه با فساد باید از قوی‌ترین افراد و نزدیک‌ترین آن‌ها به قدرت شروع کرد.» تاکید کرده‌است که «شفاف‌سازی سیستم اقتصادی کشور، از مصادیق مبارزه جدی با مفاسد اقتصادی است.»

علیرضا زاکانی، در بخشی از نشست خبری خود با تاکید بر اینکه «وعده پول و وعده واهی به مردم نمی‌دهد» گفته است: «ما مردم را افراد دهن باز و چشم به دست دولت نمی‌بینیم.»
احتمالا این بخش از سخنان علیرضا زاکانی می‌تواند به سخنان محمود احمدی‌نژاد در هفته‌های اخیر اشاره داشته باشد که افزایش یارانه‌های ماهانه به مردم تا ۲۵۰ هزار تومان را وعده داده بود که به گفته رییس دولت دهم، عده‌ای نمی‌گذارند این اتفاق محقق شود.

«راه پاستور از بهشت می‌گذرد»

غلامعلی حدادعادل، یکی از اعضای ائتلاف سه‌گانه «پیشرفت»، نیز در سخنانی در میان دانشجویان دانشگاه علم و صنعت تهران، که وب سایت «مشرق نیوز» آن را منتشر کرده، گفته است: «اگر موفق به رای کسب مردم شدم، به بهترین نحو کشور را اداره می‌کنم و در غیر این صورت به آن کسی که ملت رای داد، بر حسب وظیفه کمک خواهم کرد.»
این نامزد احتمالی اصولگرایان در انتخابات ریاست‌جمهوری، تاکید کرد که «تصمیم‌گیری در مورد موضوع رابطه با آمریکا توسط رهبری انجام می‌گیرد و ایشان فصل‌الخطاب است چون این مساله به عنوان یکی از موضوعات روابط خارجی ماست.»
عضو ائتلاف سه‌گانه پیشرفت در این نشست پرسش و پاسخ درباره محمدباقر قالیباف، شهردار تهران، دیگر عضو این ائتلاف سه‌گانه گفت: «احتمالا شهرداری خیابانی است که به پاستور منتهی می‌شود.»
به گفته آقای حدادعادل، «همانطور که احمدی‌نژاد شهردار بود و رییس جمهور شد و یا همین اتفاق برای آقای اردوغان بعد از شهرداری‌اش در استانبول رییس جمهور شد، شاید همین اتفاق برای آقای قالیباف نیز رخ بدهد.»

«ساواکی نبودم»

در همین حال، سایت «روز آنلاین» در گفت‌و‌گو با منوچهر باقری لنکرانی، پدر کامران باقری لنکرانی، نامزد جبهه پایداری در انتخابات ریاست‌جمهوری، به نقل از او نوشته که دوست ندارد، پسرش رییس‌جمهور ایران شود.
آقای باقری لنکرانی که ساکن آمریکاست، گفته «پسر من جوان است و دلم نمی‌خواهد که مسوولیت به این سنگینی را قبول کند. دلم می‌خواهد از نظر پزشکی به مردم خدمت کند. دلم می‌خواهد اگر می‌خواهد خدمکت کند از نظر طبابت به مردم خدمت کند.»
منوچهر باقری لنکرانی، نسبت دادن عضویتش در ساواک را رد کرده و گفته است: «آخر باید مدرک داشته باشند، نمی‌شود در دهن مردم را بست. آنهایی که می‌گویند من جزو ساواک بودم، اشتباه عجیبی می‌کنند، چنین مدرکی و پرونده‌ای اصلا در کار نیست. من یک کارگر ساده کارخانه بودم، بعد هم برای خودم کارخانه باز کردم.»
او درباره رد صلاحیت احتمالی پسرش در انتخابات به دلیل سوابق او، گفته «حالا به فرض که من آدم بدی باشم، چه ربطی به پسر من دارد؟ او که نباید به خاطر من محکوم شود.»
پدر نامزد جبهه پایداری در پاسخ به این پرسش خبرنگار سایت «روز آنلاین» که از او پرسیده بود در انتخابات سال ۸۸ به چه کسی رای داده گفته که چهارسال پیش، اصلا رای نداده است.
کامران باقری لنکرانی پیش‌تر در گفت‌و‌گویی، ضمن اشاره به اقامت پدرش در آمریکا گفته بود که وی کارخانه دار بوده و در صنعت آلومینیوم فعالیت می‌کرده است و پیش از انقلاب، سمت دولتی نداشته است.
XS
SM
MD
LG