لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۰۰

قاضی دادگاه کهریزک: دادگاه تا آخرین جلسه غیرعلنی خواهد بود


سعید مرتضوی در پرونده کهریزک به «معاونت در قتل» متهم شده، اتهامی که آن را رد کرده است.
سعید مرتضوی در پرونده کهریزک به «معاونت در قتل» متهم شده، اتهامی که آن را رد کرده است.
پنجمین جلسه رسیدگی به پرونده کهریزک در حالی به پایان رسید که سعید مرتضوی، متهم ردیف اول پرونده ضمن تأکید بر بی‌گناهی خود، خواستار آن شد تا جلسات دادگاه علنی برگزار شود، اما قاضی پرونده می‌گوید این دادگاه تا آخرین جلسه غیرعلنی خواهد بود.

به گزارش خبرگزاری فارس، سعید مرتضوی روز چهارشنبه، ۱۱ اردیبهشت ماه، پس از پایان جلسه غیرعلنی دادگاه خواستار حضور رسانه‌ها در دادگاه شد و گفت: «واقعا هیچ اطلاعات سری و محرمانه‌ای در بحث کهریزک نیست که دادگاه، رسیدگی به این پرونده را غیرعلنی اعلام کرده است.»

وی افزود: «اتهامات ما به صورت علنی در داخل و خارج کشور منتشر شده، در صورتی که ما در قضیه کهریزک کوچکترین گناه و تقصیری نداریم و حتی یک برگ دلیل در مورد اتهامات ما وجود ندارد. به همین جهت من از دادگاه می‌خواهم که اگر امکان دارد جلسات آینده را علنی برگزار کند.»

آقای مرتضوی پیشتر نیز به غیر علنی بودن جلسات دادگاه کهریزک اعتراض کرده بود.

حال نیز درخواست وی مبنی بر علنی بودن دادگاه در حالی مطرح شده است که سیامک خراسانی، قاضی پرونده کهریزک به خبرگزاری فارس گفته است که دادگاه این پرونده تا آخرین جلسه غیر علنی خواهد بود.

دادگاه کهریزک به منظور رسیدگی به اتهامات سعید مرتضوی، حسن زارع دهنوی و علی‌اکبر حیدری‌فر، سه مقام قضایی سابق ایران در خصوص کشته شدن محسن روح‌الامینی، امیر جوادی‌فر و محمد کامرانی در بازداشتگاه کهریزک تشکیل شده است.

این سه نفر در جریان اعتراض‌های پس از انتخابات ریاست جمهوری ۱۳۸۸ ایران بازداشت و به بازداشتگاه کهریزک در حاشیه تهران منتقل شدند، جایی که مقامات ایران آن را «فاقد استانداردهای لازم» توصیف کرده‌اند و در نهایت نیز با انتشار اخباری که از «شکنجه» و کشته شدن برخی از بازداشت‌شدگان حکایت داشت، تعطیل شد.

مقامات ایران کشته‌شدن این سه نفر را در بازداشتگاه کهریزک تایید کرده‌اند و اکنون نیز شاکیان اصلی پرونده خانواده‌های روح‌الامینی، جوادی‌فر و کامرانی هستند که خواهان «محاکمه آمران و عاملان اصلی» این واقعه شده‌اند.

سعید مرتضوی، متهم ردیف اول این پرونده، به «معاونت در قتل» متهم شده است؛ اتهامی که آن را رد کرده است.

حیدری‌فرد: نگفتم اظهارات شهود روح الامینی فاقد اعتبار است

روز چهارشنبه علی‌اکبر حیدری فر، پیش از ورود به دادگاه در جمع خبرنگاران گفت هیچ گاه نگفته است که اظهارات شهود روح‌الامینی به دلیل این‌که خودشان از متهمان کهریزک هستند فاقد اعتبار است.

متهم ردیف دوم پرونده در حالی این اظهارات را رد کرده است که به گزارش خبرگزاری کار ایران، ایلنا، وی نهم اردیبهشت‌ماه، پیش از آغاز جلسه چهارم دادگاه گفته بود: «شهودی را که امروز در دادگاه حاضر شده‌اند روح‌الامینی معرفی کرده است که اگر آن‌ها از متهمان کهریزک باشند، حق اظهار نظر در جلسه دادگاه را نخواهند داشت.»

وی همچنین تاکید کرده بود که اعزام متهمان به بازداشتگاه کهریزک یک دستور قضایی بود و نیازی به اجازه دادستان نداشت.

آقای حیدری‌فر پیش از این نیز اعلام کرده بود که دستور اعزام به کهریزک از جانب وی صادر شده و افزوده بود که سعید مرتضوی در حوادث کهریزک «دخیل نبوده» است.
XS
SM
MD
LG