لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۲۹

«اعلام اتهامات سعید مرتضوی مشکل قانونی دارد»


خبرگزاری مهر یکی از عناوین اتهامات سعید مرتضوی را «معاونت در قتل» عنوان کرده است.
خبرگزاری مهر یکی از عناوین اتهامات سعید مرتضوی را «معاونت در قتل» عنوان کرده است.
محسن افتخاری، رئیس دادگاه کیفری استان تهران، روز ‌شنبه، پنج اسفند در واکنش به انتشار فهرست اتهامات سعید مرتضوی، از جمله اتهام «معاونت در قتل» گفت که برای اعلام عناوین اتهامی او «مشکل قانونی» وجود دارد.

به گزارش خبرگزاری فارس، آقای افتخاری اظهار داشت: «عناوین اتهامی باید در جلسه دادگاه و از سوی نماینده دادستان اعلام شود و ما پیش از رسیدگی به پرونده و اثبات جرم، اجازه اعلام نداریم.»

این سخن در حالی بیان می‌شود که خبرگزاری مهر صبح امروز، شنبه نوشت که به اتهامات سعید مرتضوی، دادستان پیشین تهران، اتهام «معاونت در قتل» نیز افزوده شده است.

مهر اتهامات دیگر آقای مرتضوی را «بازداشت غیرقانونی و گزارش خلاف واقع» در ماجرای کهریزک عنوان کرد، اما در نهایت این رسانه تصمیم به حذف خبر خود گرفت در حالی که ساعاتی از انتشار آن می‌گذشت.

کهریزک نام بازداشتگاهی در حاشیه تهران است که پس از انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۸۸ ایران شهرت یافت.

در این بازداشتگاه تعدادی از معترضان به نتیجه انتخابات کشته شدند که یکی از آنان محسن روح‌الامینی، فرزند عبدالحسین روح‌الامینی از چهره‌های نزدیک به حکومت ایران بود.

مقامات ایران علاوه بر محسن روح‌الامینی کشته شدن امیر جوادی‌فر و محمد کامرانی در این بازداشتگاه را نیز تایید کرده‌اند.

در پی این رخداد سعید مرتضوی، قاضی و دادستان پیشین تهران به همراه دو مقام قضایی دیگر به نام‌های حسن زارع دهنوی و علی اکبر حیدری فرد به دلیل آن‌چه تخلفاتشان در پرونده کهریزک خوانده می‌شود، از سمت‌های خود در قوه قضاییه ایران تعلیق شدند و اکنون مقدمات محاکمه آنان فراهم می‌شود.

دادگاه این قضات سابق روز سه‌شنبه، هشت اسفند در شعبه ۷۶ دادگاه کیفری استان تهران و به ریاست قاضی سیامک مدیرخراسانی برگزار می‌شود.

به گفته محسن افتخاری، قرار است که این دادگاه به صورت علنی برگزار شود، «مگر آن‌که قضات دادگاه تشخیص دیگری داشته باشند».

آقای افتخاری همچنین گفت، در صورتی که علنی بودن دادگاه قطعی شود، مانعی برای حضور هیچ کسی در آن وجود ندارد.

پیش از این دادگاه دیگری دو نفر از متهمان نظامی پرونده کهریزک را به اعدام محکوم کرده بود، اما در نهایت اجرای احکام اعدام متهمان پرونده با توجه به رضایت خانواده‌های روح‌الامینی، کامرانی و جوادی‌فر متوقف شد.
XS
SM
MD
LG