لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۲۸

لاریجانی: اعدام سیاسی و نقض حقوق بشر در ایران دروغ بزرگ است


صادق لاریجانی می‌گوید در ایران افراد به دلیل فعالیت علیه امنیت ملی و اقدام مسلحانه مجازات‌ سنگین می‌شوند.
صادق لاریجانی می‌گوید در ایران افراد به دلیل فعالیت علیه امنیت ملی و اقدام مسلحانه مجازات‌ سنگین می‌شوند.
رییس قوه قضاییه جمهوری اسلامی با رد گزارش انتقادی وزارت خارجه آمریکا در خصوص وضعیت حقوق بشر در ایران، متهم شدن تهران به اعدام افراد به دلایل سیاسی و همچنین نقض حقوق بشر در زندان‌ها را «دروغ بزرگ» خواند.

به گزارش خبرگزاری مهر، صادق آملی لاریجانی روز پنجشنبه، ۱۲ اردیبهشت‌ماه گفت: «اخیرا وزارت خارجه آمریکا گزارش حقوق بشری داده است و در آن گفته در ایران اعدام سیاسی وجود دارد. دروغ به این بزرگی مگر می‌شود؟ البته ما افرادی را که ضد امنیت ملی اقدام کنند و اسلحه به دست بگیرند مجازات سنگین می‌کنیم.»

وی که در جمع دانشجویان دانشگاه عالی دفاع ملی سخن می‌گفت، افزود: «آن‌ها (آمریکایی‌ها) می‌گویند در زندان‌های ایران حقوق بشر نقض می‌شود که دروغ بزرگ است.»

وزارت امور خارجه آمریکا روز ۳۰ فروردین‌ ماه در گزارش سالانه‌ خود از وضعیت حقوق بشر در کشورهای جهان، وضعیت را در ایران «وخامت‌بار» دانست و از سرکوب، آزار اقلیت‌ها، دستگیری و زندانی کردن فعالان سیاسی و همچنین اعدام‌های «خارج از روند دادرسی»، «مخفیانه» و «دسته‌جمعی» انتقاد کرد.

صادق لاریجانی روز چهارم اردیبهشت‌ موارد مطرح شده در این گزارش را «کذب محض» خوانده بود.

آقای لاریجانی آن زمان گفته بود: «در ایران مطلقا اعدام سیاسی نداریم و اعدام‌ها مربوط به کسانی است که به صورت مسلحانه اقدام به مقابله با نظام کرده‌اند و این کار سیاسی نیست.»

پیش از این در ۲۱ اسفند سال گذشته، احمد شهید، گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد، با متهم کردن ایران به نقض گسترده حقوق بشر گفته بود که در سال ۲۰۱۲ موارد تعدی به آزادی بیان، اعمال شکنجه و اعدام‌های مخفیانه در ایران افزایش یافته است. ایران همواره این اتهام‌ها را رد کرده است.

لاریجانی: اول اسلامی هستیم و بعد ایرانی

رییس قوه قضاییه جمهوری اسلامی روز پنجشنبه همچنین از این‌که به گفته وی برخی می‌گویند با «کنار گذاشتن اسلام پیشرفت می‌کنیم»، انتقاد کرد.

وی گفت: «این ادعا صحیح نیست، زیرا ما اول مسلمان هستیم و بعد ایرانی و ایران با اسلامیت درخشان شده است.»

صادق آملی لاریجانی در ادامه توضیح داد: «ما بسیاری از مواد حقوق بشر را قبول داریم، ولی در چارچوب خودمان. مغرب زمین مجموعه‌ای از تصورات خود را به عنوان مبانی حقوق بشر دارد و آن را تلقین می‌کند. سوال اینجا است که چه کسی گفته است حقوق بشر غربی بر همه عالم حاکم باشد؟»

او همچنین خاطرنشان کرد که حقوق بشر باید در چارچوب اسلامی تعریف شود و بر تلاش برای ترویج تمدن اسلامی تاکید کرد.
XS
SM
MD
LG