لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۰:۵۷

گزارش هادی قائمی از پرونده ایران در نشست شورای حقوق بشر


شورای حقوق بشر سازمان ملل
شورای حقوق بشر سازمان ملل
احمد شهید، گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد در مورد وضعیت حقوق بشر ایران،‌ روز دوشنبه ۲۱ اسفند در نشست شورای حقوق بشر این سازمان در ژنو بار دیگر از نقض حقوق بشر در ایران ابراز نگرانی کرد.

این سخنرانی با واکنش منفی هیات ایرانی حاضر در این نشست مواجه شد.
هادی قائمی،‌ سخنگوی کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران،‌ که در نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل حضور داشت،‌ با توصیف گزارش احمد شهید به عنوان کامل‌ترین و جامع‌ترین گزارش در دو سال گذشته به بهروز کارونی می‌گوید:


گزارش هادی قائمی از بررسی پرونده ایران در شورای حقوق بشر
please wait

No media source currently available

0:00 0:04:30 0:00
لینک مستقیم

هادی قائمی: از مهمترین‌ موارد مطرح شده بحث معاینه طبی- قانونی ۵۰ نفر از بازداشت‌شدگان پس از حوادث انتخابات ۸۸ در خارج از کشور بود. این افراد ادعای شکنجه کرده بودند و در مورد تمام ۵۰ نفری که پرونده‌هایشان به گزارش آقای شهید ضمیمه شده، یافته‌ها این بوده که آنها قربانی شکنجه‌های شدید بدنی و روانی بودند.

تمام این افراد نه فعالان شناخته‌شده بلکه آدم‌های عادی بودند که در تظاهرات و به دنبال آن دستگیر شده بودند. آقای شهید گفت معاینه طبی- قانونی این افراد ثابت می‌کند شکنجه در زندان‌های ایران وجود دارد.

برای خود من این گزارش طبی- قانونی بسیار تکان‌دهنده بود چرا که نه تنها تمامی ۵۰ نفر شواهد گسترده آثار شکنجه داشتند، بلکه در مورد ۶۰ درصد از آن‌ها نیز آثار شکنجه جنسی و تجاوز به پزشکانی که معاینه می‌کردند ثابت شد.

موارد دیگری که در گزارش آقای احمد شهید مطرح شد چه چیزهایی بود؟

آقای شهید در مورد حبس فعالان و مدافعین حقوق بشر نگرانی زیادی ابراز کردند. در مورد بازداشت روزنامه‌نگاران چه آنهایی که در حبس به سر می‌برند و چه موج جدیدی که چند هفته اخیر آغاز شده ابراز نگرانی کردند. همچنین به این نکته اشاره شد که درانتخابات پیش رو باید فضای آزاد وجود داشته باشد. آقای شهید در صحن سازمان ملل گفتند وقتی مقامات ایران می‌گویند صحبت از انتخابات آزاد جرم است و کسی حق صحبت در این باره ندارد، چگونه می‌توان به آزادی این انتخابات و مشروعیت آن اعتقاد داشت. نمونه دیگری که آقای شهید بسیار بر آن تاکید کرد در مورد کسانی بود که از داخل ایران تماس گرفتند و در مورد بازداشت‌شدگان و زندانیان شهادت دادند و خودشان دادگاهی شدند فقط به خاطر تماس با سازمان ملل. آقای شهید به دولت ایران اخطار داد که مکاتبه با سازمان ملل درهیچ جا نمی‌تواند جرم محسوب شود.

واکنش کشورهای شرکت کننده در شورای حقوق بشر سازمان ملل نسبت به گزارش آقای شهید چه بود؟

اولین کشوری که بر طبق پروتکل حق صحبت داشت ایران بود و آقای جواد لاریجانی که با هیات بزرگی از ایران آمده بودند سخنرانی کرد. تمام صحبت آقای لاریجانی این بود که گزارش آقای شهید یک حمله سیاسی از سوی آمریکا و اروپا است و در موارد به خصوصی به خود آقای شهید حمله کرد که موجب شد رئیس نشست در پایان سخنان او دوباره اخطار بدهد که این بی‌سابقه است و من در تمامی نشست‌های سازمان ملل چنین اخطاری ندیدم.
رئیس نشست به آقای لاریجانی گفت که شما از توهین نسبت به گزارشگر استفاده کردید و این به هیچ عنوان قابل قبول نیست و نباید این گونه ایشان را مورد خطاب قرار دهید.
فقط کشور ونزوئلا از ایران دفاع کرد و کره شمالی. کشوری مانند اکوادور هم که به طور کلی با این مکانیسم‌ها مخالف است نمی‌خواست روی یک کشور خاص تمرکز شود اما درمورد اعدام‌های گسترده در ایران ابراز نگرانی بسیار کرد و حتی از حکومت ایران به طور مستقیم خواست مجازات اعدام را لغو کند.

کشورهای دیگر که فرصت صحبت کردن داشتند کشورهای اتحادیه اروپا و آمریکا بودند که همه به موارد مختلف به خصوص سرکوب روزنامه‌نگاران در روزهای اخیر پرداختند. همچنین حبس آقایان موسوی و کروبی و خانم رهنورد بسیار مورد توجه قرار گرفت هم از سوی آقای شهید و هم از سوی کشورهایی که صحبت کردند. البته متاسفانه برنامه به پایان نرسید و وقت نشد ۱۰ تا ۱۲ کشور دیگر که وقت گرفته بودند سخن بگویند. آنها سه‌شنبه صبح سخنرانی می‌کنند و آن وقت آقای لاریجانی می‌تواند در خاتمه دوباره صحبت کند و آقای شهید هم در جواب تمام سخنرانی‌های اعضای مختلف دوباره پاسخ می‌دهد و جلسه به انتها می‌رسد.
  • 16x9 Image

    روزبه بوالهری

    روزبه بوالهری که فعالیت خود را به عنوان روزنامه‌نگار از سال ۱۳۶۸ آغاز کرده، از اسفند سال ۱۳۸۴ به تحریریه رادیو فردا پیوست.

    او که پیش از پیوستن به رادیوفردا، در شماری از روزنامه‌های ایران نیز به عنوان دبیر سرویس بین‌الملل فعالیت کرده، در کنار تهیه خبر و گزارش، برنامه هفتگی کارنامه را تهیه می‌کند که به مسائل کارگران، معلمان و فعالان صنفی در ایران می‌پردازد.

XS
SM
MD
LG