لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۴:۱۷

امیرارجمند: در مورد حصر رهبران جنبش سبز با احمد شهید گفت‌وگو کردم


دیدار اردشیر امیرارجمند با احمد شهید
دیدار اردشیر امیرارجمند با احمد شهید
اردشير امير ارجمند، مشاور ميرحسين موسوی روز دوشنبه ۲۱ اسفند در مقر اروپايی سازمان ملل متحد در ژنو با احمد شهيد گزارشگر ويژه سازمان ملل در امور ايران ديدار و گفت‌وگو کرد. احمد شهيد در نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد چهارمين گزارش خود را درباره وضعيت حقوق بشر در ايران ارائه کرد.

اردشیر امیر ارجمند درباره مباحثی که با احمد شهید مطرح کرده، به رادیو فردا می‌گوید:


please wait

No media source currently available

0:00 0:03:48 0:00
لینک مستقیم

اردشیر امیر ارجمند: صحبت‌های من با آقای احمد شهيد در آستانه ارائه گزارش او به سازمان ملل متحد در سه حوزه بود. اول درباره حصر آقايان کروبی و موسوی و خانم رهنورد و شرايط آنها، دوم بحث انتخابات و سوم تحريم‌ها عليه ايران و تاثير آن بر زندگی مردم و مخالفت ما با اين تحريم‌ها.

در مورد موضوعات مورد بحث و جزييات آن بيشتر توضيح دهيد.

در ارتباط با حصر آقايان موسوی و کروبی و خانم رهنورد ما درباره فشارهايی که بر آنها و خانواده‌هايشان وارد می‌شود توضيح داديم. آقای احمد شهيد درباره سلامتی اين افراد و شرايط زندانی بودن آنها و اين که فرايند قانونی در مورد آنها طی نشده به طور کامل در جريان قرار داشت و ما از او خواستيم همچنان به بررسی خود ادامه داده و در اين رابطه حساس باشد.

در مورد انتخابات بايد شرايط کشور تغيير پيدا کند تا امکان برگزاری انتخابات آزاد و منصفانه فراهم شود. در حالی که رهبران جنبش سبز در زندان هستند اين شرايط تغيير نخواهد کرد و آزادی آنها يکی از علائم تغيير وضعيت خواهد بود. البته بحث آزادی مطبوعات، روزنامه‌ها، احزاب و بازگشت نيروهای نظامی به پادگان‌ها نيز مورد بحث قرار گرفت.

آقای شهيد گفت مقام‌های حکومت ايران گفته‌اند آقای موسوی و کروبی را آزاد می‌کنند ولی شرايطی برای اين کار دارند و آقايان بايد اين شرايط را بپذيرند. من گفتم آقايان موسوی و کروبی و خانم رهنورد شرطی را نمی‌پذيرند چون کار خلافی انجام نداده‌اند. اين که مسئولان می‌گويند برای آزادی شرط وجود دارد فرافکنی است.

در رابطه با تحريم‌ها اين بحث مطرح شد که اين تحريم‌ها به امنيت انسانی مردم ايران لطمه می‌زند و مجموعه آسيب‌های اقتصادی که مردم در حال حاضر تحمل می‌کنند و بخشی از آن به خاطر تحريم‌ها است مورد بررسی قرار گرفت.

در نشست فعلی شورای حقوق بشر سازمان ملل قرار است آقای احمد شهيد چهارمين گزارش خود را از وضعيت حقوق بشر در ايران ارائه کند. اهميت ارائه اين گزارش چيست و چه نتايجی به همراه خواهد داشت؟

(اهمیت آن در این است که) مکانيسم‌های بين‌المللی به کار می‌افتد. آن چه مهم است اين که حکومت‌ها در وهله اول مدافع حقوق بشر مردم خود باشند و سازمان‌های بين‌المللی وقتی وارد صحنه می‌شوند که يک حکومت ناقض حقوق بشر باشد و متاسفانه دولت ما ناقض حقوق بشر است و مداخله سازمان‌های بين‌المللی را ايجاب می‌کند.

همين که در سازمان ملل متحد رفتار حکومت ايران محکوم می‌شود فشاری بر حکومت است و هر کشوری بايد نسبت به جايگاه خود در افکار بين‌المللی حساس باشد.

به طور قطع انتخابات آزاد و سالم دارای معيارهايی است و اين معيارها در کميسيون سابق شورای حقوق بشر کنونی مورد بررسی قرار گرفت و قطعنامه‌هايی برای آن صادر شد که اگر انتخابات انجام شده بر اساس اين معيارها نباشد بايد از نظر بين‌المللی نامشروع تلقی شود.

خبرها حاکی است هيات نمايندگی جمهوری اسلامی ايران در اين نشست با برنامه‌های ويژه‌ای آمده‌اند. آيا گزارشی از اقدامات آنها وجود دارد؟

آنها به طور قطع از فرصت‌ها برای ارائه نقطه نظرهای خود استفاده می‌کنند و سازمان‌های غير دولتی هم در اينجا حضور دارند و بعضی از آنها هر چند غير دولتی هستند اما در چارچوب نياز هيات نمايندگی ايران فعاليت می‌کنند. هيات نمايندگی ايران بايد پاسخگوی مجموع مسايلی باشند که دراينجا مطرح خواهد شد؛ درباره موارد نقض حقوق بشر.
XS
SM
MD
LG