لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۰۷

دست‌کم ۲۰ تن در انفجاری به دست طالبان پاکستان کشته شدند


یکی از قربانیان انفجار روز دوشنبه
یکی از قربانیان انفجار روز دوشنبه
گروه طالبان پاکستان با انفجار بمبی در یک گردهمایی پرجمعیت سیاسی در «کُرَم»، منطقه عمدتا قبیله‌نشینی در شمال غرب آن کشور، جان دست‌کم ۲۰ نفر را گرفتند.

به نظر می‌رسد هدف از این بمب‌گذاری که روز دوشنبه صورت گرفت، تجمع گروه دینی علمای اسلام (فضل‌الرحمان) بوده است.

خبرهای اولیه از کشته شدن دست‌کم ۱۵ نفر در این بمب‌گذاری حکایت داشتند، اما تازه‌ترین گزارش‌ها از کشته شدن دست‌کم ۲۰ نفر و زخمی شدن بیش از ۴۰ نفر خبر می‌دهند.

این تازه‌ترین خشونت مسلحانه‌ایست که پیش از انتخابات پارلمانی پاکستان در هفته آینده صورت می‌گیرد.

اما حمله گروه طالبان به یک جمعیت سنتی و مخافظه‌کار پاکستانی کم‌سابقه است؛ به ویژه که جمعیت علمای اسلام با طالبان روابطی نیز دارد. یکی از اعضای جمعیت علمای اسلام به تلویزیون جئو‌تی‌وی پاکستان گفته است باورش نمی‌شد که طالبان به آنها حمله کرده است. این عضو علمای اسلام گفت، گروه آنها پیشتر تهدیدی از سوی طالبان دریافت نکرده بود.

یک سخنگوی طالبان گفته است که هدف اصلی حمله منیرخان اورکزی، از نامزدهای جمعیت علمای اسلام بود، که در حین انفجار به سخنرانی خود در این گردهمایی پایان می‌داد. به گفته این سخنگوی طالبان منیرخان اورکزی به «جهادگران عرب» خیانت کرده و باعث شده است که آنها دستگیر شوند. اورکزی از این انفجار جان به در برده است.

یکی از شاهدان در این گردهمایی در گفت‌وگو با خبرگزاری آسوشیتد پرس، صحنه‌ی پس از انفجار را به «دوزخ» تشبیه کرده است؛ «در حالیکه ده‌ها زخمی در اطراف در حال فریاد زدن و کمک‌خواستن بودند».

از زمان آغاز فعالیت‌های انتخاباتی در ماه گذشته در پاکستان، دست‌کم هشتاد نفر در پی خشونت‌هایی که طالبان آنها را بر عهده گرفته است، کشته شده‌اند.
XS
SM
MD
LG