لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۱۷

رستم قاسمی سقوط جايگاه نفتی ايران در اوپک را رد کرد


رستم قاسمی، وزیر نفت ایران، از کاهش قیمت نفت ابراز نارضایتی کرده است.
رستم قاسمی، وزیر نفت ایران، از کاهش قیمت نفت ابراز نارضایتی کرده است.
رستم قاسمی، وزير نفت ايران، سقوط اين کشور به جايگاه پنجم توليدکننده‌های نفت اوپک را رد کرده و گفته است که ايران «از نظر ظرفيت توليد» همچنان دومين توليدکننده بزرگ نفت اوپک پس از عربستان سعودی است.

به گزارش روز دوشنبه، ۲۳ ارديبهشت خبرگزاری مهر، وزير نفت ايران همچنين از قيمت‌های فعلی نفت اظهار نارضايتی کرد و گفت که قيمت مطلوب نفت برای ايران بالای ۱۰۰ دلار به ازای هر بشکه است.

اظهارات وی ظاهرا در واکنش به جديدترين گزارش اوپک بود، اما وی مشخصا به ميزان «توليد واقعی» نفت ايران اشاره نکرد.

بر اساس جديدترين گزارش ماهانه سازمان کشورهای صادرکننده نفت، اوپک، که روز ۲۰ ارديبهشت منتشر شد، توليد نفت ايران طبق ارزيابی منابع ثانويه (مرکز تحقيقات اوپک) در ماه آوريل روزانه دو ميليون و ۶۹۵ هزار بشکه بوده است.

بر اساس اين گزارش، ايران بعد از عربستان، عراق، کويت و امارات متحده عربی پنجمين توليد کننده بزرگ نفت اوپک طی ماه آوريل بوده است. اين در حالی است که ايران ماه آوريل سال گذشته دومين توليد کننده اوپک بود.

مقامات نفتی ايران ماه‌هاست که از اعلام رقم دقيق توليد نفت کشور امتناع می‌کنند و تنها به «ظرفيت توليد» نفت ايران اشاره می‌کنند.

کزارش‌های رسمی ايران به اوپک نيز با گزارش مرکز تحقيقات اين سازمان اختلاف چشمگيری دارد. برای نمونه، بر اساس گزارش۲۰ ارديبهشت اوپک، ايران برای ماه مارس که تقريبا معادل ماه فروردين است، توليد روزانه نفت خود را سه ميليون و ۷۰۵ هزار بشکه اعلام کرده است، در حالی که مرکز تحقيقات اوپک توليد نفت ايران برای اين ماه را دو ميليون و ۶۸۵ هزار بشکه اعلام کرده بود.

مقامات نفتی ايران همچنين در گفت و گو با رسانه‌های ايران رقم «ظرفيت توليد نفت» کشور را حتی بالای چهار ميليون بشکه عنوان می‌کنند.

در همين زمينه، خبرگزاری ايرنا روز ۲۸ فروردين ماه از قول عليرضا نيکزاد رهبر، سخنگوی وزارت نفت ايران، اعلام کرد که «ظرفيت کنونی توليد نفت خام ايران چهار ميليون و ٢٠٠ هزار بشکه در روز است».

مصرف داخلی و صادرات نفت ايران به روايت آمار

بر اساس گزارش روز ۲۱ فروردين ماه خبرگزاری مهر از قول علی زيار، مدير عامل شرکت خطوط لوله و مخابرات وزارت نفت، ظرفيت پالايشگاهی و پتروشيمی ايران هم اکنون روزانه ۱٫۸ تا ۱٫۸۵ ميليون بشکه است.

البته بر اساس آمار رسمی گمرک، صادرات محصولات پتروشيمی ايران در سال ۹۱ نسبت به سال ۹۰ افزون بر ۳۳ درصد کاهش يافته است، به عبارتی ايران هم اکنون از همه ظرفيت پالايشگاهی و پتروشيمی خود استفاده نمی‌کند.

از طرفی خبرگزاری رويترز اخيرا با استناد به آمار گمرکی کشورهای خريدار نفت ايران گزارش داد که صادرات نفت ايران در ماه مارس به ۸۱۰ هزار بشکه در روز افت کرده است. اين خبرگزاری همچنين از قول منابع صنعت نفت و کشتيرانی گزارش کرده بود که صادرات نفت ايران برای ماه آوريل احتمالا حداکثر يک ميليون و هشتاد هزار بشکه خواهد بود.

بدين ترتيب، با احتساب ظرفيت‌های حداکثری مصرف داخلی و صادرات، مجموعا توليد نفت خام ايران در خوشبينانه ترين حالت می تواند دو ميليون و ۸۰۰ هزار بشکه باشد که تقريبا با آمار اوپک همخوانی دارد.

خبرگزاری رويترز روز ۲۰ تيرماه سال گذشته، همزمان با افت ناگهانی صادرات نفت ايران در آستانه اعمال تحريم‌های نفتی آمريکا و اتحاديه اروپا عليه اين کشور، از قول چندين منبع ايرانی و غربی گزارش داد که ايران مجبور شده است که در شماری از چاه‌های نفتی ميادين خود را ببندد.

يک منبع نفتی ايران که نخواسته بود نامش فاش شود، به اين خبرگزاری گفته‌ بود که «صادرات نفت ايران نسبت به سال گذشته تا يک ميليون بشکه افت داشته‌است».

به غير از بستن در چاه‌های نفتی، ارزيابی خود وزارت نفت ايران، همچنين اداره اطلاعات انرژی امريکا حاکی است که بهره وری چاه‌های نفتی ايران سالانه ۱۳ تا ۱۶ درصد کاهش می‌يابد.
XS
SM
MD
LG