لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۲۱

عربستان در رقابت با ایران به دومین پست مهم اوپک دست یافت


نشست سالانه وزاری نفت کشورهای عضو اوپک ۱۰ خرداد ماه در وین برگزار خواهد شد.
نشست سالانه وزاری نفت کشورهای عضو اوپک ۱۰ خرداد ماه در وین برگزار خواهد شد.
سازمان کشورهای صادرکننده نفت، اوپک،عمر عبدالحمید از کشور عربستان را به عنوان رئیس مرکز تحقیقات این سازمان انتخاب کرد. ایران و عربستان هر دو بر سر احراز این پست با یکدیگر به رقابت نشسته بودند.

دو منبع آگاه که نخواستند نامی از آنها برده شود، روز چهارشنبه ۱۸ اردیبهشت به خبرگزاری بلومبرگ گفتند که عمر عبدالحمید، رئیس مرکز تحقیقات و توسعه شرکت ملی نفت عربستان، آرامکو، پست ریاست مرکز تحقیقات اوپک را از همکار کویتی خود حسن قبازرد تحویل خواهد گرفت.

این تصمیم توسط شورای مدیران ۱۲ عضو اوپک در «وین» گرفته شده است.

برای تصاحب این پست حساس که دومین پست ریاستی مهم اوپک می باشد، نمایندگان ایران و عربستان با یکدیگر رقابت می‌کردند.

مهمترین پست ریاستی اوپک، دبیرکلی این سازمان است و سال‌ها است که کشورهای عضو برای تعویض عبدالله البدری از کشور لیبی با نماینده‌ای جدید نمی‌توانند به اجماع برسند. دسامبر ۲۰۱۲ کشورهای عضو توافق کردند که وی برای یک سال دیگر این سمت را حفظ کند.

برای احراز دبیر کلی اوپک، سازمانی که ۳۰ درصد از نفت جهان را تامین می‌کند، مجید المنیف از عربستان، غلامحسین نوذری وزیر نفت سابق ایران در دولت نهم و تمیر قضبان وزیر سابق نفت عراق با یکدیگر رقابت می‌کنند.

گزارش‌های ماهانه اوپک با هماهنگی رئیس مرکز تحقیقات اوپک منتشر می‌شود، مسئولیتی که اکنون در دایره وظایف عمر عبدالحمید قرار دارد.

سازمان اوپک برای انتشار گزارش‌های ماهانه خود از وضعیت تولید نفت اعضا و تقاضای جهانی از دو منبع استفاده می‌کند؛ اطلاعات وزارتخانه‌های نفت کشورهای عضو که از آن به عنوان «منابع اولیه» یاد می‌شود و «منابع ثانویه» یا همان گزارش‌های خود مرکز تحقیقات اوپک.

در آخرین گزارش ماهانه اوپک که ۲۱ فروردین‌ماه منتشر شد و بازتاب‌دهنده تولید نفت کشورهای عضو طی ماه قبل آن بود، رقمی مقابل تولید نفت ایران در قسمت منابع اولیه ذکر نشده بود؛ به عبارتی وزارت نفت ایران از ارائه رقم تولید روزانه تولید نفت به این سازمان امتناع کرده بود. با این‌حال در این گزارش تولید نفت ایران بر اساس منابع ثانویه ، روزانه دو میلیون و ۶۷۵ هزار بشکه عنوان شده بود.

برای ماه‌های پیش از آن نیز نیز، رقم ارائه شده درباره تولید روزانه نفت توسط وزارت نفت ایران با رقمی که مرکز تحقیقات عنوان کرده، بیش از یک میلیون بشکه اختلاف داشت.

ایران بر اساس آمار منابع اولیه اوپک می‌گوید که روزانه بالای سه میلیون و ۸۰۰ هزار بشکه تولید نفت دارد، حتی مقامات نفتی ایران در گفت‌و‌گو با رسانه‌ها ظرفیت تولید نفت ایران را «بالای چهار میلیون بشکه» عنوان می‌کنند.

این رقم در حالی عنوان می‌شود که تحریم‌های شدید نفتی علیه ایران، فروش نفت را برای جمهوری اسلامی با دشواری‌های بسیاری مواجه کرده است، دشواری‌هایی که مقام‌های نفتی ایران هم به آن اذعان دارند.

نشست سالانه وزاری نفت کشورهای عضو اوپک ۱۰ خرداد ماه در وین برگزار خواهد شد.
XS
SM
MD
LG