لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۵۵

ایران اتهام حضور نظامی در سوریه را رد کرد


عباس عراقچی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، طرح این اتهام را تلاشی برای کم‌اهمیت جلوه دادن «پیروزی‌های» دولت و ارتش سوریه دانسته است
عباس عراقچی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، طرح این اتهام را تلاشی برای کم‌اهمیت جلوه دادن «پیروزی‌های» دولت و ارتش سوریه دانسته است
عباس عراقچی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، عصر پنج‌شنبه، دوم خرداد، گزارش‌ها درباره حضور نیروهای نظامی ایران در جنگ داخلی سوریه را تکذیب کرد و آن را اتهامی از جانب «دشمنان سوریه» دانست.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، آقای عراقچی اظهار داشت: «نیروهای ایرانی هیچ‌گاه در سوریه حضور نداشته‌اند و کسانی که دشمنان سوریه هستند می‌خواهند روند بهبود شرایط را دچار مشکل کنند و معمولا موضوع را به بی‌راهه سوق می‌دهند.»

گروه «دوستان سوریه» در نشست اخیر خود که در اردن برگزار شده بود از ایران و حزب‌الله لبنان خواسته‌ است که نیروهای نظامی خود را از کشور سوریه خارج کنند.

این درخواست پس از آن مطرح می‌شود که گزارش‌هایی از حضور نیروهای نظامی ایران و حزب‌الله لبنان در نبرد قصیر سوریه منتشر شد.

شهر قصیر که در نزدیکی مرز لبنان قرار دارد از سال قبل در اختیار شورشیان سوریه قرار دارد، اما ارتش سوریه از هفته گذشته عملیات گسترده‌ای را برای بازپس‌گیری آن آغاز کرده است.

چنان‌چه گروه اپوزیسیون ناظر حقوق بشر در سوریه می‌گوید در جریان این نبرد ده‌ها تن از نیروهای حزب‌الله لبنان که به کمک بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه آمده‌اند، کشته شده‌اند.

اما با این حال یکی از مقامات ارشد وزارت امور خارجه ایالات متحده گفته است که نمی‌تواند با قاطعیت بگوید که نیروهای ایرانی یا حزب‌الله لبنان به‌طور مستقیم درگیر جنگ هستند یا نقش دیگری در این میان ایفا می‌کنند.

اکنون نیز سخنگوی وزارت امور خارجه ایران حضور نیروهای ایرانی در سوریه را از اساس تکذیب می‌کند.

آقای عراقچی اما در رابطه با حضور نیروهای حزب‌االله در نبرد قصیر گفته است که حزب‌الله گروهی «مستقل» است و خود باید به این سوال پاسخ بدهد، «اما تا جایی که مربوط به امنیت لبنان باشد و تا جایی که از گسترش شرایط به لبنان جلوگیری کند، حزب‌الله با ارتش لبنان در راستای این موضوع همکاری می‌کند».

او افزود: «کسانی که چنین ادعاهایی دارند می‌خواهند فرافکنی کنند و پیروزی‌های دولت و ارتش سوریه علیه تروریست‌ها را کم‌اهمیت جلوه دهند.»

ایران مخالفان و شورشیان سوریه را «تروریست» می‌نامد و در جنگ داخلی سوریه از حکومت بشار اسد حمایت می‌کند.
XS
SM
MD
LG